200101819 - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

SAS joutuu jälleen perumaan kansainvälisen mainoskampanjan

Julkaistu: 29.10.2001 15:17

Terrori-isku ja Milanon lento-onnettomuus jäädyttivät suursatsauksen

SAS-lentoyhtiö joutuu jo toistamiseen lyhyen ajan sisällä perumaan suuren ilmoituskampanjan. Milanon lento-onnettomuus pakotti lentoyhtiön jäädyttämään valmiin kampanjan maanantaina.

SAS oli edellisen kerran käynnistämässä jälkeen kansainvälistä mainoskampanjaa syyskuussa, mutta perui sen Manhattanin terroritekojen jälkeen.

Milanon maanantainen onnettomuus pakotti SAS:n taas vetämään jarrut päälle.

– Meillä on jo pitkään ollut suunnitteilla laaja kampanja, joka oli suunnattu sekä Pohjoismaihin että muualle maailmaan. Päätimme luonnollisesti kaikkien markkinatoimien jäädyttämisestä maanantain onnettomuuden jälkeen. Päätös ei koske vain kampanjaa, vaan kaikkea markkinakommunikaatiota. Emme mieti näitä asioita juuri nyt, sanoo SAS:n markkinointipäällikkö Linda Fredheim-Björk.

SAS ei julkista kampanjoidensa hintaa, mutta kysymys oli miljoonasatsauksesta. Tarkoituksena oli rakentaa mantereiden välisten lentojen tavaramerkkiä. Uusin kampanja oli tarkoitus käynnistää lokakuun puolivälissä.

SAS:n edellisen kampanjan oli tarkoitus käynnistyä syyskuun 15. päivänä eli vain neljä päivää Manhattanin terrori-iskujen jälkeen. Koko syksyksi suunniteltu kampanja olisi käsittänyt massiiviset ilmoitukset sekä sanomalehdissä että mainospätkät televisiossa.

?Keskitämme voimammeuhrien omaisten tukemiseen?

Tragediat koettelevat myös SAS:n mainostoimistoa, Lowe Brindforsia. Ensimmäinen peruttu kampanja olisi ollut SAS:n ja mainostoimiston uudelleenlämmitetyn yhteistyön hedelmä. Mainostoimisto sai SAS:n asiakkaakseen tänä vuonna. Syyskuun peruuntunut kampanja olisi korvautunut lokakuun uudella yrityksellä, joka sekin meni myttyyn.

SAS:n varatoimitusjohtaja Marie Ehrling ei vielä tiistaina ollut halukas arvioimaan Milanon onnettomuuden taloudellisia vaikutuksia lentoyhtiölle.

– En tiedä, onko lentolippuja peruttu ja kuinka paljon. Keskitämme voimamme onnettomuuden uhrien omaisten tukemiseen, täysmustiin pukeutunut Ehrling sanoi tiedotustilaisuudessa tiistaina Tukholmassa.

Suru ja murhe leimasivat muutenkin lentoyhtiön pääkonttoria. Aulaa hallitsi valkoliinaiselle pöydälle asetettu surunvalittelukirja, minkä lisäksi koko SAS-konserni kunnioitti onnettomuuden uhreja hiljaisella minuutilla kello 13:00 Ruotsin aikaa.

SAS:n tuki lohdutuksen ja kriisipsykologian lisäksi on 25 000 dollaria onnettomuudessa menehtynyttä matkustajaa kohden. Rahat maksetaan matkustajien omaisille riippumatta onnettomuuden syystä, jota ei vielä ole selvitetty.

– Tämän jälkeen tulee mahdollinen prosessi omaisten kanssa, Ehrling sanoi.

SAS:n lentotoiminnan johtaja Jan Mydland arvioi, että onnettomuus johtui inhimillisestä erehdyksestä. Hän vahvisti, että onnettomuuskentällä ei ollut maatutkaa. Hän ei kuitenkaan osannut arvioida, olisiko maatutka voinut estää onnettomuuden.

Tuoreimmat osastosta