200104518 - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Amerikkalainenkuluttajalinnoittautuu kotiin

Julkaistu: 29.10.2001 0:29

Syyskuiset terrori-iskut muuttavat rajusti kuluttajien käyttäytymistä Yhdysvalloissa. Kuluttajat käyttävät rahansa kotiin liittyviin tuotteisiin. Lomamatkat, korut tai ravintolaillalliset eli tyypilliset mielihyvätuotteet ja -palvelut sen sijaan eivät kiinnosta.

– Aluksi kuluttaminen vähenee kaikkialla, mutta sen jälkeen ihmiset keskittyvät rakentamaan kodeistaan turvapaikkoja, joissa heillä on hyvä olla, ennustaa kuluttajien sielunelämää pitkään analysoinut psykologian ja markkinoinnin professori Kit Carman Golden Gate -yliopistosta

Carman painottaa kuluttajan syvällistä tuntemista. Mitä paremmin markkinoija tietää ja ymmärtää kuluttajien mielen ja tunteet, sitä paremmin hän osaa tarjota kuluttajille kokemuksia brandinsa avulla.

Hyvänä esimerkkinä kuluttajan tuntemisesta Carman nostaa esille vaateketju Hennes & Mauritzin.

– Ketju ymmärtää nuorison tarpeen vaihtaa rooleja. Vaatteet ovat niin edullisia, että esimerkiksi teinityttö voi pukeutua yhtenä päivänä koulutytöksi ja valita toiseksi päiväksi boheemin asun.

Suomeen maaliskuussa rantautuva espanjalainen vaateketju Zara on myös Carmanin mielestä onnistunut luomaan kaupoistaan kohderyhmälle miellyttäviä ostosympäristöjä. Zaran linja olla mainostamatta muuten kuin myymälällään osoittaa, miten hyvin ketju tuntee kuluttajansa. Markkinointityön ketjun puolesta tekevät nuoret itse levittämällä sanaa keskuudessaan.

Tuoreimmat osastosta