200104033 - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Terrori-iskut himmensivätFrankfurtin loistoa

Julkaistu: 29.10.2001 18:13

Autonäyttelyn kävijämäärät petraantuivat loppua kohden

Frankfurtin automessuista piti ennakolta tulla ?superlatiivien messut? ja ?innovaatioiden ilotulitus?, joka puhaltaa uutta henkeä vaisusti kehittyville automarkkinoille. Satavuotiailla messuilla haluttiin juhlia viidettäkymmenettä kertaa Frankfurtissa ja 57 uuden mallin lisäksi pääteemana piti olla internet autossa.

Toisin kuitenkin kävi. Kun tieto Yhdysvaltain terrori-iskuista ehti ensimmäistä päivää tiedotusvälineille auki oleville messuille, kiinnostivat autoradiot ja tietokoneet enää uutisten lähteenä. Suurin osa tiedotustilaisuuksista ja kaikki tavallisesti loistokkaat juhlallisuudet peruttiin, ja show-hengen tilalle hiipi hillityn asiallinen ilmapiiri.

Autojen ja tekniikan vetovoimaa ei kuitenkaan tapa mikään. Kävijämäärät putosivat ensimmäisinä päivinä 19 prosenttia edelliseen vuoden 1999 IAA:n verrattuna, mutta alkoivat elpyä jo viime viikon lopulla. Miljoonan kävijän tavoitteeseen ei sunnuntai-iltaan mennessä tosin enää päästä. Keskiviikkoiltaan mennessä messuilla oli käynyt 492 000 ihmistä.

Kävijämääriltään Frankfurt on samassa luokassa Pariisin ja Tokion kanssa, vaikka kestääkin lyhyemmän aikaa ja sijaitsee paljon pienemmässä kaupungissa. Yhdysvaltain suurimmat automessut Detroitissa ovat jo selvästi pienemmät.

Saksalaisvalmistajilla kovimmat panokset

Autoteollisuus satsaa messuesiintymiseensä enemmän kuin mikään muu teollisuudenala. Näytteilleasettajat sijoittavat osastoihinsa runsaat sata miljoonaa euroa, ja messujen on laskettu tuovan Frankfurtin seudulle 250 miljoonaa euroa ylimääräistä ostovoimaa.

Eniten rahaa palaa suurilla saksalaisilla. Volkswagen rakensi messualueen uusimpaan ja moderneimpaan halliin 18 000 neliökilometrin elämysmaailman, BMW rakennutti ulkoalueelle oman kokoonpanohallia muistuttavan rakennuksen, ja Mercedes-Benz vuokrasi koko alueen juhlahallin.

Frankfurt on päätynyt messujen sijaintipaikaksi erinomaisten liikenneyhteyksiensä vuoksi. Tapahtuma siirtyi sinne 1951, kun aiempi pitopaikka Berliini jäi keskelle DDR:ää. Frankfurtin messualueella IAA on kuitenkin vain vuokralla, sillä sen varsinainen järjestäjä on Saksan autoteollisuuden liitto VDA.

Tällä hetkellä liiton ja messuyhtiön välinen sopimus on voimassa vielä vuosille 2003 ja 2005. Henkilöauto-IAA:n kanssa vuorovuosin järjestettävät hyötyajoneuvomessut siirtyivät jo 1991 Hannoveriin, koska maailman suurimmalla messualueella on paremmat tilat raskaalle kalustolle.

Imagonrakentamisen merkitys on edelleen kasvussa, sillä konsulttiyhtiö Accenture ennustaa autoalalle samanlaista kehitystä kuin monenlaisten pienempien kuluttajatuotteiden suhteen on jo nähty. Tuore tutkimus arvioi, että suurten autokonsernien on keskityttävä entistä enemmän merkin rakentamiseen, markkinointiin ja myyntiin ja jätettävä varsinainen valmistus alihankkijoille.

Valmistus siirtyy alihankkijoille

Konsernit tuskin haluavat luopua moottoreihin ja muihin kaikkein olennaisimpiin osiin liittyvästä tietotaidostaan, mutta esimerkiksi yhä enemmän tilaa valtaava elektroniikka on selvästi alihankkijoiden käsissä. Hyvä esimerkki pitkälle menevästä yhteistyöstä on Mercedes Benzin uusi seitsenpaikkainen Vanio, joka on muotoilusta lähtien peräisin luksusluokan alihankkija Karmannilta.

Autoalan suhdannetilanteeseen messuilla ei tänä vuonna uskota olevan vaikutusta. Suurille massoille autoja valmistavilla konserneilla on vaikeuksia kaikkialla ja saksalainenkin kysyntä on ollut alamaissa kohta kaksi vuotta. Kunnollista nousua ei ole vielä näkyvissä, vaikka elokuun myyntiluvut olivatkin parempaan päin.

Essenissä toimiva autoalan konsulttiyhtiö Marketing Systems on laskenut hyvinkin tarkasti, mistä lasku vuoden alkupuoliskolla johtui. Autoveron nousu ja autokaupan alennusten väheneminen jarrutti sen mukaan 60 000 asiakkaan ostopäätöstä, pörssissä kärsityt tappiot 50 000, eläintautien vaikutukset maatalouteen ja ravintoloitsijoihin 30 000 ja bensan hinnan nousu 20 000.

Puolustusbudjetin säästötkin saivat 10 000 armeijan leivissä olevaa siirtämään auton vaihtoa.

Tuoreimmat osastosta