200108575 - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Lukeeko mainostaja lehtiä?

Julkaistu: 29.10.2001 18:39

Luvut ovat kovia, kun ottaa huomioon, että maassa ilmestyy vielä muitakin lehtiä kuin kmt:n tutkimat. Vähintään neljä kertaa vuodessa ilmestyviä aikakauslehtinimikkeitä on liki 2 900. Sanomalehtinimikkeitä on noin 230.

Kansallinen mediatutkimus ei mittaa television katselua, mutta eipä sekään Finnpanelin lukujen perusteella näytä vähentyneen.

Mainostajia suuret lukija- tai katsojamäärät eivät näytä rauhoittaneen. Viime vuoden yli seitsemän prosentin mediamainonnan markkamäärän kasvu on vaihtunut tämän vuoden tammi–elokuussa kolmen prosentin laskuun.

Mainostajien liiton viime viikolla julkistama ennuste ensi vuoden mainonnasta kertoi mainostajien jähmettyneen paikoilleen.

Mediamyynnin ammattilaiset, jotka tietävät mainostajien tuntojen kehittymisen myös elokuussa tehdyn barometritiedustelun jälkeen epäilevät, että sen lupailema nollakasvukin voi jo olla liiallista optimismia.

Viime vuonna yritykset käyttivät markkinointiviestintään Suomen Gallup Median mukaan 14,6 miljardia markkaa. Meno on ollut melkoista, sillä vielä vuonna 1998 summa oli 1,9 miljardia markkaa pienempi. Samaan aikaan mainostajien into etsiä uusia keinoja myyntipuheittensa toimittamiseksi perille on poikinut kasvavan määrän menekinedistämisen palveluja.

Mediamainontaan käytetty rahamäärä on kasvanut kolmessa vuodessa noin 15 prosenttia, suoramainonta kahdeksan prosenttia ja muu menekinedistäminen peräti 20 prosenttia. Viimeksi mainittuun kuuluvat myymälämainonta, messut, mainos- ja liikelahjat, hakemistot, sponsorointi ja tapahtumamarkkinointi.

Tuoreimmat osastosta