200104498 - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Leporanta panostaa uudessavaatekaupassa tarinoihin

Julkaistu: 29.10.2001 21:33

Lahtelainen kauppiasperhe avaa keskihintaisten vaatteiden River Co -ketjun

Toimitusjohtaja Sami Leporannan nälkä perustaa uusi vaatemyymäläketju ei ole hellittänyt, vaikka talouden suhdanteet eivät enää näytäkään niin hyviltä kuin idean syntyaikoihin, vuosi sitten. Kuukauden päästä Espoon Isossa Omenassa avattava vaateliike saa pian seurakseen kolme muualle Suomeen avattavaa liikettä. Yksi tulee Helsingin Itäkeskukseen, yksi Turun kupeeseen Raisioon kauppakeskus Myllyyn ja yksi Poriin.

– Päämääränä on, että tulos on plusmerkkinen. Vaikka kuinka pieni, mutta plussan puolella, Leporanta toteaa.

River co-ketjun liikevaihdon uskotaan liikkuvan muutaman kymmenen miljoonan markan tietämissä. Yrityksen taustalta löytyy lahtelainen Leporannan perhe, joka on tullut tunnetuksi Vaatehuone-kauppiaina. Sami Leporannan isä on kuuluisa Simo "ysiysi" Leporanta.

– Tämä on kuitenkin minun ja pikkusiskoni Pauliinan yritys. Isä on mukana osakkaana ja konsulttiapuna, sanoo Leporanta ja lisää, että isä Simo Leporanta oli jo aikoinaan mukana muokkaamassa Seppälä-ketjua.

– Kokemusta kannattaa hyödyntää.

Myymälät keskelle asiakasvirtoja

Leporantojen lähtökohta on, että vaatekaupat tulevat keskelle kaupankäynnin valtavirtoja eli ?A 1-paikoille? kauppakeskuksiin. Yrittäjien oma uskomus on, että keskihintaisia merkkituotteita myyvä kauppaketju on juuri se, mitä markkinoilla tällä hetkellä kaivataan.

– KappAhl, Hennes & Mauritz ja Seppälä ovat ketjuja, joilla on omat mallistot. Me aiomme myydä tunnettuja eurooppalaisia ja suomalaisia merkkituotteita keskihintaan, sanoo Leporanta.

Perusidea on myydä tarinaa, joka syntyy malliston rakentavasta tiimistä.

– Kun meillä myydään eri mallistoja, joiden osat liittyvät toisiinsa, syntyy kokonaisuuksia eli kokonaisia tarinoita, selvittää Leporanta.

Euroopasta ketju ostaa esimerkiksi tanskalaisia B-Young- ja Fransa-tuotteita, Saksasta tulee muun muassa More&More-mallistoa ja Italiasta Glenfieldiä. Miehille puolestaan on tarjolla Mc Gregoria ja Ross Riveriä sekä Melkaa. Kotimaisina niminä Leporanta mainitsee Turon ja Polan.

Notkahdus ei iskekeskihintaisiin

Kaikkia tuotteita säätelee se, että ne ovat keskihintaisia. ?Gourmetakin´? on kuulemma luvassa, sillä Leporanta perustaa vaateketjuihinsa oman osaston huippumallistoille.

– Ostamme tiettyjen eurooppalaisten huippumerkkien hännät, jotka myydään sopuhintaan.

Leporanta sanoo suomalaisen vaatekaupan olleen kovassa murroksessa kolmen, neljän viime vuoden aikana ja rakenne muuttuu koko ajan.

– Suomessa tavaratalojen ja markettien markkinaosuus vaatekaupasta on yli kuusikymmentä prosenttia ja erikoiskaupoille jää vain kolmannes. Euroopassa suhde on täysin päinvastainen, hän huomauttaa.

Talouden nykyinen notkahdus ei Leporannan mukaan vaikuta keskihintaisten vaatteiden kauppaan. Ennemminkin kalliit design-tuotteet joutuvat koville.

– Ihmiset haluavat ostaa aina merkkivaatteita. Pelkästään omaa mallistoa myyvien ketjujen kesken käydään sen sijaan vielä ankaraa painia, ennustaa Leporanta.

Tuoreimmat osastosta