2001012204 - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Nokian markkinaosuus on Dataquestinmukaan laskenutalle 35 prosentin

Julkaistu: 28.10.2001 22:41

Asiantuntijoiden mielestä Nokian pitäisi tuoda pian markkinoille uusia malleja

Nokian osuus maailman matkapuhelinmarkkinoista on laskenut huhti–kesäkuussa alle 35 prosenttiin, sanoo markkinatutkimusyhtiö Gartner Dataquestin mukaan. Yhtiön mukaan Nokian myyntiosuus laski 34,8 prosenttiin tammi–maaliskuun 35,3 prosentista. Heinäkuussa Nokian pääjohtaja Jorma Ollila kertoi, että yhtiö tavoittelee pidemmällä aikavälillä 40 prosentin markkinaosuutta. Nokia Mobile Phonesin viestintäjohtajan Tapio Hedmanin mukaan Nokian markkinaosuus on säilynyt yli 35 prosentissa.

– Nokia on onnistunut pitämään markkinaosuutensa yli 35 prosentissa toisella neljänneksellä, kuten arvioimme jo tuloksen julkistamisen yhteydessä heinäkuussa, Hedman totesi uutistoimisto Startelille.

Hedmanin mielestä ulkopuolinen markkinatutkimusyhtiö ei voi arvioida todellisia lukuja paremmin kuin alalla toimivat yritykset.

– Näkemyksemme perustuu tietoomme omista myyntiluvuistamme ja kokonaismarkkinoiden kehityksestä.

Nokia uskoo, että matkapuhelinten kokonaismyynti yltää tänä vuonna hieman yli 400 miljoonaan.

Matkapuhelinten kokonaismyynti laski

Dataquestin mukaan matkapuhelinten myynti väheni huhti–kesäkuussa maailmanlaajuisesti 8,4 prosenttia vajaaseen 90 miljoonaan kappaleeseen. Vuoden ensimmäisellä neljänneksellä matkapuhelimia myytiin lähes 97 miljoonaa.

Tutkimusyhtiön mukaan Nokian kilpailijoista Motorola kasvatti osuuttaan 14,8 prosenttiin ja Ericsson 8,3 prosenttiin.

Opstockin analyytikko Michael Schröder on hieman yllättynyt Dataquestin ilmoittamista markkinaosuuksista, mutta ei muutosten suunnasta.

– Laskelmieni mukaan Nokian markkinaosuus säilyi yli 35 prosentissa, joskin se laski noin prosenttiyksikön ensimmäisen neljänneksen tasolta. Markkinaosuuden laskusuunta ei ollut yllätys.

Schröder huomauttaa, että varsinkin Motorola kasvatti toisella neljänneksellä markkinaosuuttaan myymällä elinkaarensa loppuvaiheilla olevia tuotteita erittäin halvalla.

– Ericsson tuntuu seuranneen Motorolan esimerkkiä, vaikka ei yhtä räikeästi.

Asiantuntijat uskovat, että Nokia voi onnistua pysymään markkinaosuustavoitteissaan, mikäli markkinat normalisoituvat ja myynti piristyy odotusten mukaisesti vuoden loppua kohden.

– Nokian asema on edelleen erittäin vahva. Markkinoilla voi aina tapahtua heilahtelua pienellä aikavälillä, tutkimusyhtiö IDC:n tutkimuspäällikkö Lars Vestergaard huomauttaa.

– Matkapuhelinmarkkinat eivät kuitenkaan kasva enää yhtä nopeasti kuin aiemmin. Lisäksi Nokia ei ole onnistunut kehittämään uusia puhelimia tarpeeksi nopeasti.

Myös Schröder korostaa, että Nokian täytyisi tuoda vauhdikkaasti uusia malleja markkinoille.

– Uusintaostot ovat harventuneet. Puhelimiin on nyt saatava uusia ominaisuuksia, joilla kuluttajat taas houkutellaan kauppoihin.

Markkinoilla arvellaan myös, ettei Nokia ole täysin onnistunut Aasiassa, koska se ei ole kehittänyt tarpeeksi innovatiivisia ja pieniä värinäytöllisiä puhelimia aasialaisten makuun.

Hedman uskoo, että Nokian jo julkistamat ja syksyllä julkistettavat mallit piristävät myyntiä.

Tuoreimmat osastosta