2001010369 - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Radiomainokset ovat Juhlaviikkojen uusin syötti

29.10.2001 22:55

Helsingin Juhlaviikot ponkaisee liikkeelle aikaisempaa tehokkaamman markkinoinnin siivittämänä. Juhlaviikkojen yksittäisiä tapahtumia mainostetaan ensimmäistä kertaa laajasti myös erikseen yleisen festivaalimainonnan rinnalla.

Toiminnanjohtaja Risto Nieminen lisää, että tänä vuonna Juhlaviikkoja mainostetaan ensimmäistä kertaa radiossa printti- ja ulkomainonnan lisäksi.

– Radio mahdollistaa kohdistetun ja erilaisen markkinoinnin. Olemme miettineet radion käyttöä jo aikaisemmin, mutta se on aina joutunut leikkurin alle.

Juhlaviikkojen menestyksekäs sponsorinmetsästys antaa tarvittavaa potkua markkinointiin. Festivaali sai tälle vuodelle miljoona markkaa enemmän sponsorirahaa. Kaikkiaan 16,5 miljoonan markan budjetista noin 5,5 miljoonaa markkaa tulee sponsoreilta ja runsaat kuusi miljoonaa markkaa kaupungilta. Kahdelle seuraavalle vuodelle varmaa sponsorirahaa jää vielä yhteensä vajaat 12 miljoonaa markkaa.

Viisi pääsponsoria eli Elisa Communications, Finnair, Helsingin Sanomat, Hewlett-Packard ja Osuuspankkiryhmä saivat kukin valita oman nimikkokokonaisuutensa. Yksi asia kuitenkin hämmästyttää Niemistä: Lasten Juhlaviikot ei saanut nimikkosponsoria, vaikka tapahtuma on lisätty uutena ohjelmakokonaisuuteen juuri täksi vuodeksi.

– Ihmettelen tätä. Voisin kuvitella, että yritys saisi tämän tapahtuman avulla juuri positiivista julkisuutta. Tapahtuma tuntuu herättävän myönteisiä tunteita, mutta yritykset eivät ole toistaiseksi nähneet sen kaupallisia mahdollisuuksia.

Juhlaviikot houkuttelee uusillatapahtumilla nuoria ja lapsia

Lisääntyneen rahoituksen ansiosta Juhlaviikoilla on uusia tapahtumia, joilla houkutellaan erityisesti nuoria ja lapsia.

Reilun viikon päästä VR:n makasiineilla soiva Can you festival on suunniteltu nimenomaan nuoria silmälläpitäen. Lavalle astuu rockin, hiphopin ja elektron taitajia, kuten yhdysvaltalainen Eels, ruotsalainen Teddybears STHLM, The Rasmus sekä levynjulkistuskeikkansa tekevä 22 Pistepirkko.

– Olemme tehneet kunnollisen rock-festivaalin hyvälle paikalle keskustassa. Olemme huomanneet jo useana vuonna, että nuorille ei ole ohjelmaa tai nuoret eivät ole löytäneet sitä.

Uutta Juhlaviikoilla on myös Ylipormestarin populaarikonsertti, joka rävähtää ilmoille tämän viikon lauantaina. Lavalle astuu parikymmentä esiintyjää, joille yleisö on saanut äänestää haluamansa kappaleet esitettäviksi sadan ehdokkaan joukosta.

Muutama tapahtumaloppuunmyyty

Juhlaviikkojen tapahtumat on ryhmitelty kuuden pääkokonaisuuden alle. Näitä ovat klassinen musiikki, Huvilateltta, tanssi ja teatteri, kuvataide ja elokuva, kaupunkitapahtumat sekä Lasten Juhlaviikot.

Niemisen mukaan myyntituloja kertyi viime vuonna vajaat viisi miljoonaa markkaa. Nieminen odottaa samanlaista summaa myös tältä vuodelta.

Tällä hetkellä maksullisten tapahtumien lipuista keskimäärin 60–70 prosenttia on myyty tai varattu. Muutama tapahtumista on mennyt kuumille kiville. Esimerkiksi CMX:n, HumppAvantin ja kitarajazzin taiturin John Scofieldin esiintymiset sekä Connecting People -teatteriesitykset on myyty loppuun.

Nieminen pitää kokonaiskävijätavoitteet maltillisina, vaikka Juhlaviikot on selvästi lisännyt tarjontaansa. Kävijöitä tavoitellaan 300 000–350 000, kun luku viime vuonna pyöri 320 000 kävijän paikkeilla.

Helsingin Juhlaviikot käynnistyy jo tänään torstaina, kun Art Goes Kapakka lähtee liikkeelle perinteisellä Kuorojen kierroksella. Juhlaviikot jatkuu 9. syyskuuta asti.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?