200104662 - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Simulaattori vie lentotaidot

Julkaistu: 29.10.2001 23:21

Uusien lentäjien koulutus huolettaa brittejä

Brittiläinen ilmailuyhdistys Royal Aeronautical Society on huolissaan lentäjien ruostuvista taidoista. Yhdistyksen mukaan nuorten lentäjien koulutuksessa säästetään rahaa ja käytetään simulaattoreita todellisten lentotilanteiden sijasta.

Simulaattorikoulutus on paljon halvempaa kuin uusien lentäjien perehdyttäminen isojen matkustajakoneiden ohjaimiin ilmassa, mahdollisesti jopa ilman matkustajia. Simulaattorissa tietokone ottaa koko muun lentohenkilökunnan roolin, joten todellinen kokemus yhteistyötaidoista jää myös hataraksi.

Royal Aeronautical Society on erityisen huolissaan poikkeustilanteista, jolloin lentäjät joutuvat ottamaan autopilotin pois päältä ja muuttamaan suunnitelmiaan. Yhdistys epäilee, että lentäjien manuaalisten taitojen puute on jo aiheuttanut muutamia vaaratilanteita.

Flight International -lehden turvallisuusasiantuntija David Learmount sanoi taannoisessa yhdistyksen kokouspuheessaan, että monien vaaratilanteiden selitykseksi ei ole löydetty sen enempää teknistä vikaa kuin vaikeita sääolojakaan.

Sanomalehti Independentin haastattelema Learmount menee jopa niin pitkälle, että väittää osan viime aikojen lento-onnettomuuksista johtuneen lentäjien kyvyttömyydestä ottaa koneen ohjaksia konkreettisesti omiin käsiinsä.

Autopilotti ruostuttaarutiinin

Learmountin mukaan simulaattorin lisäksi toisena syynä lentotaitojen ruostumiseen ovat autopilotit, jotka lentävät koneita usein suurimman osan matkaa.

Learmount epäilee kaikkein eniten mannertenvälisten lentäjien taitoja. Nousuja ja laskuja kertyy vähemmän kuin muille lentäjille, mutta autopilotilla lentämistä eniten.

Nykyisin esimerkiksi Lontoon Heathrow?sta Los Angelesiin lentävää jumboa luotsaavan väen ei tarvitse ohjata konetta manuaalisesti kuin Heathrow?lla portilta kiitoradan päähän ja Los Angelesissa kiitoradan loppupäästä portille. Ohjaamoväen ei tarvitse puuttua lentoon, mikäli lennonohjaus ei käske muuttamaan suunniteltua reittiä tai lentokorkeutta ruuhkien tai sääolosuhteiden vuoksi.

Mannertenvälisten lentojen lentäjät joutuvat koskemaan ohjaimiin tavattoman pienen osan työajastaan. Learmountin mukaan tilannetta pahentaa se, että lentoyhtiöt haluavat ohjaajiensa käyttävän autopilotteja, koska tietokoneet pystyvät ohjaamaan konetta ihmistä taloudellisemmin.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?