Hii-ohoi! Hoh-hoi!

Julkaistu:

Matkustaja on Sea Cloud II:n kyydissä kuinisäntä ilman isännän velvollisuuksia. Sen kunantaa ajan lipua ja ottaa vastaan, mitä tulemanpitää, eikä vaivaa päätään arjen murheilla.
Valkoinen purjelaiva Sea Cloud II eli Meripilvi kelluu laiturissa Nevan rannalla Pietarissa. Kadulla laivan edessä käveleskelee kaksi matkamuistojen myyjää ja hymyilevä viulunsoittaja. Kello on neljä keskiviikkona iltapäivällä. On aika astua laivaan.

Laivan ja kadun välisestä tulliparakista astelee leveästi hymyilevä mies. Hän on pukeutunut täysin valkoisiin.

– Tervetuloa! Olen risteilyn johtaja Tom Hook, hän kertoo kätellessään uuden tuttavuutensa. Kaikeksi onneksi Hook on kapteeni Koukun vastakohta.

Hook johdattaa matkustajan Venäjän tullin läpi kelluvaan viiden tähden hotelliin. Hyttiemäntä odottaa vastaanotossa ja saattelee matkustajan hyttiin, johon joku on vienyt tämän laukun. Vuoteelle on asetettu päivän ohjelma ja muutamia yleisiä ohjeita, pöydälle hedelmäkori ja kuohuviinipullo.

Matkustajat nousevat laivan kannelle tervetuliaiscocktaileille parin tunnin kuluttua. Viulisti on vaihtunut soittokunnaksi. Se säestää, kun Sea Cloud II lähtee lipumaan pitkin Nevaa.

– Merta päin!

Sea Cloud II on uljas ja ylellinen purjelaiva, ja loisto näkyy uloskin. Se kerää ohikulkijoiden katseet ja tervehdykset myös Pietarissa ohittaessaan onkijoita ja satoja enemmän tai vähemmän rähjäisiä nostokurkia, tankkeja, sukellusveneitä ja kerrostaloja. Sitten aava aukeaa.

Laiva on jo merellä, kun vieraat siirtyvät päivällispöytään. Tarjoilijat osaavat etiketin, palvelu on moitteetonta ja ruoka maukasta. Hook esittelee vierailevat ryhmät toisilleen ja julistaa risteilyn virallisesti avatuksi. Hän kehottaa nauttimaan matkasta.

Kylläinen väki nousee ravintolasalista kannelle jatkamaan iltaa pianisti Antal Biron sähköurkujazzin tahdittamana. Aurinko laskee täysin tyyneen mereen. Flunssainen maakrapu tapaa laivan lääkärin, hymyilevän herrasmiehen, joka on ensimmäistä päiväänsä töissä. Hän kuulustelee potilaansa asianmukaisesti toimenpidehuoneessa, mutta kieltäytyy koskemasta lääkkeisiin. Hän kun sattuu olemaan britti, ja laivan lääkekaappi on täytetty saksalaisilla lääkkeillä, joita hän ei vielä tunne. Tosin lääkkeisiin ei ole tarvettakaan.

– Parasta, kun lepäät lähipäivät ja juot runsaasti vettä.

Myöhemmin matkalla lääkäri käy muutaman kerran tiedustelemassa potilaansa voinnin.

Torstaiaamuna, kuten kaikkina muinakin aamuina, on tarjolla aamuvirkkujen aamiainen seitsemältä. Varsinainen runsas aamiaisbuffet alkaa kahdeksalta ja jatkuu puoli kymmeneen.

Miehistö alkaa nostaa purjeita yhdeksältä. Samaan aikaan ensimmäinen perämies Evgeny Nemerzhitsky kertoo matkustajille yksityiskohdista. Nosto kestää noin tunnin. Viimeistään sen aikana valkenee jokaiselle, että Sea Cloud II ei ole mikä tahansa laiva, vaan oikea purjelaiva. Laivan työntekijöistä 25 pystyy hoitamaan purjehtimista, muun muassa kiipeilemään kymmenien metrien korkuisiin mastoihin.

Kun purjeet on nostettu, matkustajat ottavat osaa kaikille pakolliseen pelastusharjoitukseen ja miehistö omaansa. Matkustajille myös pelastusharjoitus on tehty helpoksi. Se on ohjelmanumero muiden joukossa.

Voisi luulla, että Christer Mörn on kotonaan, kun hän kuljeskelee uutuuttaan kiiltävällä Sea Cloud II:lla. Hän tuntee laivan ja miehistö kohtelee häntä kuin isäntää. Eipä silti, isäntä hän onkin. Hän on Sea Cloud Cruises -varustamon suomalainen toimitusjohtaja, jonka johdolla varustamon tuotteiden, luksusristeilyjen, suosio on kasvanut vuosi vuodelta.

Sea Cloud II purjehti neitsytmatkansa viime helmikuussa. Siitä asti laiva on kiertänyt eri puolilla maailmaa. Elokuun alussa se purjehti Suomen kautta Venäjälle ja otti reilu viikko sitten Pietarista kyytiinsä amerikkalaisturistien ryhmän, joka jatkoi matkaansa Kööpenhaminaan Tanskaan. Ryhmän matkan on ostanut matkanjärjestäjä Annemarie Victory, Mörnin ja Sea Cloud Cruisesin pitkäaikainen asiakas ja yhteistyökumppani.

– Niin se vain on, että Annemarie Victory on useita kertoja palannut ja sanonut, että kuules Christer, sinun laivoillesi halutaan takaisin. Onko tilaa? Mörn sanoo.

Hän puhuu vakavissaan, mutta suupielissä karehtii tyytyväinen hymy. Sea Cloud Cruises omistaa neljä laivaa: purjelaivat Sea Cloudin ja Sea Cloud II:n sekä jokilaivat River Cloudin ja River Cloud II:n. River Cloud liikennöi Saksassa Reinillä, River Cloud II Italian Po-joella. Suunnitelmissa on kolmaskin jokilaiva, joka alkaisi liikennöidä Ranskassa Rhone-joella.

Sea Cloud Cruisesin liikevaihto on reilut sata miljoonaa markkaa. Yhtiö kuuluu saksalaiseen Hansa Treuhand -yhtiöön. Liikevoittoa Mörn ei kerro, koska Sea Cloud Cruises on yksityinen yhtiö. Voitosta lienee kuitenkin kyse eikä tappiosta. Luksusristeilyt ovat arvokkaita tuotteita, ja siitä huolimatta - tai juuri siksi - niiden kysyntä melkein ylittää äyräät. Esimerkiksi vanhemmalle purjelaivalle, Sea Cloudille, on turha haikailla lähiaikoina, sillä sen risteilyt on myyty loppuun kahdeksi vuodeksi eteenpäin. Ô

Ô Kysyntä on kannustanut niin paljon, että yhtiö on viime vuosina sijoittanut kahteen uuteen laivaan ja suunnittelee kolmatta. Uusin, Sea Cloud II, maksoi 165 miljoonaa markkaa. Mörnin mukaan 70 prosenttia summasta kului sisustukseen ja koristeluun.

– Muuten laiva ei maksakaan juuri mitään, Mörn sanoo ja huitaisee kädellään yli huolitellun ja tarkkaan suunnitellun valtakuntansa.

Mörn istuu upottavassa nojatuolissa Sea Cloud II:n oleskeluhuoneessa, Loungessa, ja kannella ikkunan takana rantatuoleissa lekottelee joukko amerikkalaisturisteja. Laiva on Suomenlahdella. Aurinko paistaa ja tuulee kevyesti niin, että purjeet vähän pullistelevat mastoissa. On torstai, vasta aamupäivä, ja edessä on kokonainen vuorokausi merellä.

Mörn on tehnyt merellisiä töitä 36 vuotta. Hän on työskennellyt muun muassa Silja Linella, Finnjetillä ja Viking Linella. Hän vakuuttui ylellisillä purjelaivoilla järjestettävien loistoristeilyjen menekistä 1990-luvun puolivälissä ja sai lopulta rahoittajakseen Hansa Treuhandin. Hän ei ole joutunut katumaan päätöstään.

Mörnin mukaan kilpailijat eivät juuri hätyytä Sea Cloud Cruisesia, mutta tarkka pitää olla.

– Vaikea sanoa, paljonko kilpailijoita on. Niitä ei voi osoittaa. Kukaan meidän asiakkaistamme, matkanjärjestäjistä, ei kuitenkaan ole vaihtanut meitä muihin. Olemme aika yksin tässä segmentissä. Sisustuksen ja materiaalien ansiosta laiva sinänsä on toista luokkaa kuin muiden laivat. Tämä on klassinen alus, jollainen olisi 1920- ja 30-luvuilla voitu rakentaa amerikkalaiselle miljonäärille.

Niin rakennettiin Sea Cloud II esikuva, Sea Cloud, joka valmistui Kielissä Saksassa vuonna 1931. Sen silloiset omistajat olivat perijätär Marjorie Merriweather Post ja sijoittaja E.F. Hutton. Siinä missä Sea Cloud on nelimastoinen, Sea Cloud II on kolmimastoinen parkki.

Sea Cloud II:ssa on 48 hyttiä ja tilaa 96 matkustajalle. Hytit on jaettu seitsemään erihintaiseen luokkaan. Esimerkiksi Annemarie Victoryn johtama ryhmä maksaa päivässä matkastaan yhteensä noin 200 000 markkaa. Lähes kaikki laivalla, myös ruuat ja ruokajuomat, sisältyy risteilyn hintaan, joten missään ei ole näkyvillä yhtään hinnastoa. Matkustajat maksavat erikseen vain alkoholijuomista, jotka he ostavat laiva Lido Deckiltä tai Loungesta. Maksut kertyvät elektroniselle tilille. Sen matkustaja kuittaa risteilyn päätyttyä.

Mitä pitemmälle torstai ehtii, sen selvemmäksi käy laivamatkan luonne. Se on enimmäkseen oleilua. Jonkinlaista purtavaa on tarjolla parin tunnin välein. Runsas lounas on tarjolla puoli yhden aikaan ja iltapäivätee neljältä. Päivällinen syödään seitsemältä illalla ja yhdeltätoista iltapala. Väliajat kuluvat seurustellessa ja rantatuoleissa.

Kaunis ilma pelastaa paljon. Entä jos sade ja tuuli pakottaisivat istumaan sisällä? Kuluisiko pitkä päivä hytissä videoita katsellen ja lukien?

Kapteeni, amerikkalainen Richard Tonra ?Red? Shannon on saanut lempinimensä punapäisyydestään, joka on perua irlantilaisista sukujuurista. Hän nostattaa purjeet toisen kerran torstaina. Sen jälkeen niiden voimin edetään pari tuntia melkein äänetöntä kyytiä. Purjeiden laskeminen puolestaan hiljentää miehistön. Useat heistä tekevät ristinmerkin ennen kuin kiipeävät mastoihin.

Shannon käyttää purjeita varoen ja harkitusti. Hän ei halua säikyttää matkustajia, miehistöä tai itseään. Hän työskentelee Itämerellä toista kertaa, vaikka takana on 47 vuoden ura merillä. Siitä suurimman osan hän on ollut Yhdysvaltain rannikkovartiossa. Sea Cloud Cruises -yhtiön palveluksessa eli matkustajaliikenteessä hän ollut kahdeksan vuotta. Tuona aikana hän on johtanut yhtiön molempia purjelaivoja.

– Näissä on suuri ero, koska Sea Cloud II on täysin automatisoitu. Lisäksi turvallisuuteen liittyvät niin kuin kaikki muutkin laitteistot ovat tässä moderneja toisin kuin vanhemmassa laivassa, Shannon kertoo.

Sea Cloud II puhdistaa esimerkiksi vetensä itse. Kustannuksia syntyy enemmän kuin tavallisessa laivassa, sillä purjelaivassa miehistö on huomattavasti suurempi.

Miehet ja muutama nainen kokoaa mastoissa purjeita samalla, kun Venäjän kulttuuriministeri, professori Mikhail Shvydkov esitelmöi Venäjän kulttuurista ja politiikasta.

Samantyyppisiä tietoiskuja on muillakin Sea Cloud II:n risteilyillä. Esimerkiksi Puolan Gdanskista laivaan nousee presidentti Lech Walesa. Hän kertoo kokemuksistaan Puolan murroksen aikana.

Torstai-ilta päättyy kapteenin päivälliseen. Se koostuu kalasta ja lihasta ja kaikesta niiden väliltä. Annokset on aseteltu kauniisti ja ne ovat niin maukkaita ja täyttäviä, että kokin tietää panneen parastaan. Risteilyn ruoka on kalapainotteista. Pihviä tarjoaa vain kapteeni päivällisellään.

Merenkäynti yltyy päivällisen aikana. Keinunta kiihtyy koko ajan, mutta mikään tai kukaan ei kaadu. Puolenyön aikaan tuulen nopeus on jo 21 metriä sekunnissa eikä ainakaan kokematon pysy enää tuetta pystyssä. Matka hyttiin sujuu pystyssä päin, kun pitää kaksin käsin kiinni kaiteesta. Makuullaan pysyy sentään tolpillaan. Tällaista olisi siis matkustaa pitkällään Linnanmäen vuoristoradassa.

Huonekalut on naulattu hyvin hyttiin, sillä kaikki pysyy paikallaan. Yksi ovi ryskää raivostuttavasti edestakaisin eikä auta kuin pyytää apua henkilökunnalta, joka korjaa ongelman kolmen hengen voimin. Jossain hakkaa köysi laivan laitaa aamuun asti.

Aamiaisella käy ilmi, että ainakin kymmenkunta matkustajaa on potenut merisairautta koko yön. Osa on istunut vessassa oksentamassa, ja osa on turvautunut lääkärin apuun.

Tuuli jatkuu kovana kunnes Sea Cloud II pääsee Tukholman saaristoon. Siellä laiva pujottelee muutaman tunnin. Matkustajat syövät viimeisen yhteisen aterian ennen kuin laiva asettuu satamaan kahdelta.

Amerikkalaisryhmä pääsee kolmeksi tunniksi maihin.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Töölöläinen taloyhtiö päätti muuttaa ullakon asunnoiksi – hyvä diili muuttuikin painajaiseksi

    2. 2

      Lidlin jauhelihassa taas salmonellaepäily – keskeyttää yhteistyön lihatalon kanssa

    3. 3

      Joronjälkeä myyvä Auvo, 63, tekee hotellissaan kaiken yksin – ”Heittelen yläpystyyn mummoja, jotka haluavat tanssia”

    4. 4

      Huoltomies nukkui pommiin, kieltäytyi töistä, törmäsi liikenteenjakajaan ja aiheutti vesivahingon – miten kävi potkujen?

    5. 5

      Lennonjohtajien työehdoista on väännetty jo 1,5 vuotta – näin ikuisuuskiistan osapuolet syyttelevät toisiaan

    6. 6

      ÅF:llä 99 prosenttia Pöyrystä – aikoo jatkaa ostoja jälkikäteisellä tarjousajalla

    7. 7

      Von Koskull tankkasi Nordeaa 1,8 miljoonalla eurolla

    8. 8

      Norjan viranomaiset estivät kuuden Maltan uhkapeliyhtiön tilisiirrot

    9. 9

      Financial Times listasi 5 syytä asua Helsingissä – kulttuuria, saunoja ja startup-firmoja

    10. 10

      Sairaanhoitaja Eveliina, 40, vaihtoi kuljetusalalle – ”Siinä ei ole mitään palkitsevaa, kun ei ehdi tehdä työtään kunnolla”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Töölöläinen taloyhtiö päätti muuttaa ullakon asunnoiksi – hyvä diili muuttuikin painajaiseksi

    2. 2

      Joronjälkeä myyvä Auvo, 63, tekee hotellissaan kaiken yksin – ”Heittelen yläpystyyn mummoja, jotka haluavat tanssia”

    3. 3

      Huoltomies nukkui pommiin, kieltäytyi töistä, törmäsi liikenteenjakajaan ja aiheutti vesivahingon – miten kävi potkujen?

    4. 4

      Lidlin jauhelihassa taas salmonellaepäily – keskeyttää yhteistyön lihatalon kanssa

    5. 5

      Sairaanhoitaja Eveliina, 40, vaihtoi kuljetusalalle – ”Siinä ei ole mitään palkitsevaa, kun ei ehdi tehdä työtään kunnolla”

    6. 6

      Suuren omakotitalon Helsingistä ostanut pariskunta hämmästyi: minne katosi 140 neliötä?

    7. 7

      Von Koskull tankkasi Nordeaa 1,8 miljoonalla eurolla

    8. 8

      Tuhansia hoitajia on paennut muille aloille – ”Työajan pitäisi mennä hoitamiseen, mutta...”

    9. 9

      Paltalta uusi ilmoitus lennonjohdossa toteutettavasta työsulusta

    10. 10

      ÅF:llä 99 prosenttia Pöyrystä – aikoo jatkaa ostoja jälkikäteisellä tarjousajalla

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Suuren omakotitalon Helsingistä ostanut pariskunta hämmästyi: minne katosi 140 neliötä?

    2. 2

      Töölöläinen taloyhtiö päätti muuttaa ullakon asunnoiksi – hyvä diili muuttuikin painajaiseksi

    3. 3

      Verottaja jätti Suomen suurimpiin kuuluvasta tapahtumajärjestäjästä konkurssihakemuksen

    4. 4

      ”Rappioveli” sai osansa perinnöstä – Hovioikeus: Äidin 137 000 euron siirrot suosikkipojalleen olivat törkeä kavallus

    5. 5

      Joronjälkeä myyvä Auvo, 63, tekee hotellissaan kaiken yksin – ”Heittelen yläpystyyn mummoja, jotka haluavat tanssia”

    6. 6

      Huoltomies nukkui pommiin, kieltäytyi töistä, törmäsi liikenteenjakajaan ja aiheutti vesivahingon – miten kävi potkujen?

    7. 7

      Hyvätuloinen pariskunta vietti komeat häät lainarahalla – lopulta käsiin levisi 430 000 euron velkapotti

    8. 8

      Jethro Rostedt avaa oman ravintolan – tältä yökerhossa näytti neljä tuntia ennen avaamista

    9. 9

      Lidlin jauhelihassa taas salmonellaepäily – keskeyttää yhteistyön lihatalon kanssa

    10. 10

      Lento myöhästyi 3 tuntia, eikä Ulla, 53, ehtinyt pitkälle jatkolennolleen – OP tai Finnair eivät korvaa yli 700 euron lisäkuluja

    11. Näytä lisää