Punnus vai riippa? - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Jippiin Saksan operaation keventäminen pitkällinen prosessi

Jippiin eilinen tulostiedote ja tavoite henkilöstömäärän vähentämisestä kolmanneksella herättää kysymyksen: mistä vielä voi vähentää henkilöstöä? Saksan operaatiota johtavan Panu Lehden mukaan Saksan toimintojen uudelleenorganisointi on hidas prosessi, koska sikäläinen työlainsäädäntö on suomalaista paljon tiukempi.

16.8.2001 11:26

Jippiin eilinen tiedotustilaisuus ja osavuositulos herätti kysymyksiä. Toiminnan tappiollisuutta selitettiin nimenomaan Saksan operaation aiheuttamilla tappioilla.

Samaan aikaan kuitenkin puhutaan kulurakenteen keventämisestä pienentämällä henkilöstömäärää kolmanneksella, herää kysymys, mistä on kyse ja mistä väkeä vielä voidaan vähentää.

Jippii Groupin toimitusjohtaja Harri Johannesdahlin mukaan tavoitteena todella on, että vuoden lopussa koko konsernin henkilöstömäärä on 400 henkeä. Heinäkuussa yhtiön palveluksessa oli 611 henkeä.

Kolmanneksen vähennykseen sisältyy jo tehty Seinäjoen Helpdesk -yksikön ulkoistaminen ja kesäkuussa ilmoitettu 40 hengen vähentäminen.

Mistä vielä leikataan?

Johannesdahlin mukaan lukumääräisesti mitaten suurin osa henkilöstövähennyksistä tehdään joka tapauksessa Suomessa.

- Tavoitteeseen on mahdollista päästä esimerkiksi ulkoistamalla asiakaspalvelu muissakin maissa. Uskomme, että 400 henkeä pystyy hoitamaan varsinaisen ydinliiketoiminnan -se on kuitenkin aika suuri määrä väkeä, Johannesdahl sanoo.

Jippiin Saksan toimintoihin on kiinnitetty julkisuudessa paljon huomiota viime aikoina. Ostettu Gigabell on osoittautunut henkilöstörakenteeltaan sangen raskassoutuiseksi. Tappiollinen toiminta on nostettu tärkeimmäksi yksittäiseksi syyksi Jippiin alamäkeen.

Eikö kovaakin kovempana markkina-alueena tunnetusta Saksasta ole jäänyt käteen kuin katkeria kokemuksia, esimerkiksi muualle siirrettäviä kokemuksia ja toimintatapoja? - Onhan Saksasta opittu paljon esimerkiksi paikallispuheluhintakilpailusta. Siellä hintakilpailun vapauttaminen on kuitenkin paljon Suomea edellä, Johannesdahl kertoo.

Vastaavasti Saksaan on viety esimerkiksi Jippiin portaalituotteita.

Saksassa voimakas valtion säätely YT-asioissa

Saksan operaatiota johtava Panu Lehti kertoo tilanteesta:

- Käymme uusia, keväällä aloitettuja neuvotteluja henkilöstön kanssa. Painopiste on lähinnä asiakaspalvelun, callcenterin järkeistämisessä. Muutoksessa on otettava huomioon, että Saksan työlainsäädäntö on huomattavasti tiukempi kuin Suomessa.

Paitsi henkilöstölle, myös valtiolle pitää perustella henkilöstön vähentämisperuste. Näin ollen koko toimintojen tehostamiseen tähtäävä prosessi on tehtävä yhdessä henkilöstön kanssa, Lehti kertoo.

Saksan lainsäädännön liipaisukynnys kyseisen menettelyn soveltamiseksi on alhaalla. Jo alle 10 prosentin henkilöstön määrän pienentäminen edellyttää lainmukaista yhteistyötä työvoimaviranomaisten kanssa.

Ensin asioista sovitaan työntekijätahon kanssa ja laaditaan suunnitelmat toimista. Vasta tämän jälkeen suunnitelmista tiedotetaan asiaa hoitavalle työvoimaviranomaiselle.

Helpdesk ulkoistetaan?

Lehden mukaan Saksassa on mietitty lähinnä helpdesk-toimintojen ulkoistamista. Muutamien muidenkin toimintojen kohdalla mietitään mahdollista ulkoistamista. Lehti painottaa, että keskusteluja ja suunnittelua tehdään kiinteässä yhteistyössä henkilöstön kanssa.

- Koska tämä on maan laki, muita vaihtoehtoja ei ole. Mielestäni tämä on myöskin hyvä tapa.

Lehti ei kaiken kaikkiaankaan kuulosta synkältä, vaikka johtaakin tappiota tekevää ja syntipukiksi joutunutta yksikköä. Ainakin hänelle ominainen satiirinen huumori on tallella:

- Saatan vain kuvitella, miten vaikea tällainen tilanne on Saksassa operoivien amerikkalaisyritysten kohdalla, Lehti kuittaa.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?