200106199 - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Hammaslankainleventää myös yrittäjän hymyä

Julkaistu: 28.10.2001 17:22

Tamperelainen Xyliflossodottaa läpilyöntiä vientimarkkinoilla

Hammaslääkäri kehotti kuutisen vuotta sitten Antti Lillbackaa käyttämään hammaslankaa. Kun isoja sormia oli vaikea taivuttaa suuhun, mies keksi paremman keinon. Nyt hammaslankain on patentoitu yli 20 maassa, ja yrittäjä uskoo tuotteen myyvän miljoonia kappaleita vuosittain.

– Mekanismin juju on siinä, miten saa hammaslangan helposti lukittua niin, että lanka pysyy hygieenisenä ja kireänä. Silloin lankaimen käyttö on vaivatonta, Antti Lillbacka esittelee keksintöään.

Hammaslankaimen muovikotelon valmistaminen yhdestä osasta osoittautui vaikeaksi, kunnes tekijäksi valikoitui nurmijärveläinen Plastone Oy. Lillbacka suunnitteli lankaimen myyväksi, värivaihtoehtoja on viisi. Kokoonpanolinjalla lankaimelta vaaditaan helppoa koottavuutta.

Työuransa Antti Lillbacka aloitti veljensä yrityksessä, kunnes perusti nauhakutomon Alahärmään. Kutomossa valmistetaan pääasiassa ideaalisiteitä sairaaloille. Antti Lillbacka myi yrityksensä 1985.

Kun hammaslääkäri johdatti tuotekehitykseen, Antti Lillbacka kysyi veljeään yhtiökumppaniksi. Jorma Lillbacka ehti polttaa pari tupakkaa, kunnes päätti lähteä mukaan. Jorma Lillbackalla on näyttöjä jo yli 30 vuodelta. Hänen perustamansa Lillbacka Oy myi viime vuonna metallintyöstölaitteita lähes miljardin markan arvosta.

Yhden tuotteenvientiyritys

Xylifloss Oy syntyi Tampereella 1999. Samalla alkoi markkinointi, josta vastaa vientipäällikkö Tomi Virta.

Alusta asti Xylifloss on tähdännyt vientiin, sillä yritys pitää Suomen markkinaa liian pienenä. Kotimaassa myydään hammaslankoja vuosittain yhdentoista miljoonan markan arvosta.

– Japani on tärkein markkina, mutta jo tänä vuonna odotamme Yhdysvaltain nousevan suurimmaksi. Uudella tuotteella on aina vaikea lähteä markkinoille, mutta meille on messuilta ilmoittautunut halukkaita partnereita valittavaksi asti, Lillbacka ja Virta kehaisevat.

– Uuden tuotteen tunnetuksi tekeminen on pääpulmamme. Kilpailijat eli lähinnä amerikkalaiset valmistajat ovat vasta toissijainen haaste, Virta täsmentää.

Xylifloss pyrkii tekemään agenttien markkinointisopimuksista pitkiä, jotta agentit tekisivät tosissaan töitä. Japaniin on solmittu kahden vuoden sopimus. Yhdysvaltoihin, Intiaan ja Kiinaan aiotaan kesällä vahvistaa viisivuotisia sopimuksia.

Tämän vuoden menestyksistä Virta nostaa esiin Chicagon ja Anaheimin messut, joilta kertyi satoja yhteydenottoja. Myös hammasalan suurimmilla messuilla Saksan Kölnissä hammaslankaimen suosio riemastutti tamperelaisia.

Tuote on ollut myynnissä vuoden verran Pohjolan maissa, Hollannissa, Espanjassa ja Saksassa. Italiassa tuote lanseerattiin toukokuussa. Kuluvana vuonna hammaslankaimen markkinointi alkaa Britanniassa, Kreikassa, Intiassa, Kiinassa, Australiassa ja monessa Lähi-idän maassa.

Puolet kalliimpi,käytössä edullisempi

Tuotekehitys ja markkinointi ovat vieneet miljoonia markkoja. Virta kaavailee, että tänä vuonna yritys voi päästä voitolle, mutta ensi vuonna jo selvästi.

– Yhdysvalloissa myydään irtohammaslankaa vuosittain noin miljardin markan arvosta. Siitä jo kymmenen prosenttia olisi melkoisesti…, Lillbacka laskee.

Suomessa lankain maksaa kaupassa keskimäärin 30 markkaa, apteekissa jopa 50 markkaa. Brittivertailu osoitti, että Xyliflossin tuotteen käyttökerta maksaa noin 5 penniä, kilpailijan 20 penniä.

– Markkinointimme keskittyykin perustelemaan sitä, miten 30 markan tuote on taloudellisempi kuin 20 markan tuote. Ja hammaslankainta on selvästi helpompi käyttää kuin irtohammaslankaa, Virta sanoo.

Britanniassa ja Irlannissa ohjain myydään sikäläisellä Pro Flosser -tuotemerkillä. Ranskalaiset karttavat englannin kieltä (floss = lanka), joten tuotetta myydään Brittein saarten ulkopuolisessa Euroopassa XyliDent-nimellä. Yhdysvalloissa ja Aasian maissa taas käytetään yrityksen nimeä.

Tämän vuoden lopulla Xyliflossin pitäisi saada jo ?kolmannen sukupolven? koneet. Automatisointi tehostaa tuotantoa selvästi. Koneet suunnittelee ja valmistaa Lillbacka.

Tuoreimmat osastosta