200106721 - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Euroopan lentoyhtiöidenpudotuspeli kiihtyy

Finnairin pääjohtaja Keijo Suila luottaaOneworld-liittoutuman tuomiin etuihin

30.10.2001 3:38

Finnairin pääjohtaja Keijo Suila uskoo ilmailualan rajun rakennemuutoksen jatkuvan myös tulevaisuudessa. Lentoyhtiöiden globaaleista liittoutumista vain vahvimmat jäävät henkiin. Myös lentoyhtiöiden fuusiot lisääntyvät.

Oman yhtiönsä Suila aikoo luotsata turbulenssien läpi panostamalla laatuun ja kannattavuuteen, joiden avulla Finnair voi valita itse mieleisensä kumppanit.

– Pienemmällekin pelaajalle löytyy ilmailualalla aina paikka, jos se hallitsee oman markkinakenttänsä kilpailukykyisesti. Sen sijaan pienelle ja keskinkertaiselle yhtiölle ei ole tulevaisuudessa sijaa.

Suila odottaa kilpailun kiristyvän entisestään Euroopan ilmatilassa. Fuusioitakin on odotettavissa, kun ylikapasiteettia puretaan ja tappiokierteeseen joutuneita yhtiöitä järjestellään uudelleen. Finnairia hän ei halua fuusiospekulaatioihin sotkea.

– Huippulaatuiselle ja taloudellisesti vahvalle yhtiölle löytyy aina tilaa. Toimivan johdon tehtävänä on pitää Finnair tällaisena yhtiönä, Suila kuittaa.

Oneworld tuoselviä säästöjä

Finnair on kuulunut puolitoista vuotta Oneworld-liittoutumaan, jonka muut jäsenet ovat Aer Lingus, American Airlines, British Airways, Cathay Pacific, Iberia, Lan Chile ja Qantas. Suilan mukaan allianssin kehittäminen on vielä kesken, mutta verkostoitumisen edut alkavat jo näkyä.

– Konkreettinen esimerkki hyödyistä oli, että viime vuonna Finnair kasvatti lentojensa myyntiä yhteistyökumppaneiden kautta 19 prosenttia.

Myös säästöt ovat Suilan mukaan tuntuvia. Niitä tuovat muun muassa maa- ja catering-palvelujen yhteisostot. Kustannuksia leikataan myös hankkimalla yhteisiä toimistotiloja ja yhdistämällä myyntiorganisaatioita.

Oneworld on Suilan mielestä nyt tasapainoinen kokonaisuus. Allianssiin olisi kuulemma tarjolla muitakin lentoyhtiöitä, mutta jäsenyyskriteerit ovat kovat.

– Liittoutuman jäsenten pitää olla omalla alueellaan eturivin yhtiöitä. Kun tavoitteena on syventää yhteistyötä ja myydä yhteistä tuotetta allianssin asiakkaille, on pidettävä huolta kaikkien jäsenten laadusta.

British Airwaysin ja kilpailevaan Wings-allianssiin kuuluvan KLM:n uudelleen virinneet yhteistyökeskustelut eivät Suilaa hermostuta. Viime kesän fuusiosuunnitelmat on yhtiöiden mukaan haudattu, löyhempää kahdenvälistä yhteistyötä on sen sijaan tarkoitus lisätä.

Suila muistuttaa, että liittoutumien rinnalla kahdenkeskiset sopimukset ovat lentoyhtiöille tärkeitä. Finnairkin tekee suoraa yhteistyötä Oneworldin ulkopuolisten yhtiöiden, kuten Swissairin ja Sabenan, kanssa.

Suila ei pistäisi pahakseen KLM:n tai muunkaan laatuyhtiön liittymistä Oneworldiin. Hollantilaisyhtiö toisi vahvuutta allianssiin monilla Keski-Euroopan reiteillä.

– Maailmaan mahtuu tulevaisuudessa kolmesta neljään globaalia liittoutumaa, jotka ovat nykyisiä suurempia, vahvempia ja syvemmälle integroituneita. Keskinäisiä omistuslinkkejäkin tulee varmasti enemmän.

Oma talous onallianssia tärkeämpi

Suila korostaa, ettei hyväkään allianssi auta, jos lentoyhtiön oma tuote ja talous eivät ole kunnossa. Suilan kaksi ja puoli vuotta kestäneellä pääjohtajakaudella Finnair on lentänyt vahvassa myötätuulessa. Alan puolueettomissa vertailuissa yhtiö on täsmällisyydessä ja palvelussa Euroopan eliittiä.

Useista kilpailijoistaan poiketen yhtiö on takonut viime vuosina voittoa huolimatta nopeasti kohonneista polttoainekustannuksista.

Tuloskehitykseen on suotuisten suhdanteiden lisäksi vaikuttanut organisaatiouudistus, jossa Finnair on jaettu tulosvastuullisiin yksiköihin. Myös matkustajamäärät ovat kasvaneet tasaisesti. Kuluja on karsittu lopettamalla lentoja kannattamattomilla reiteillä muun muassa Torontoon, San Franciscoon ja Osakaan.

Heikkenevät talousnäkymät alkavat kuitenkin vähitellen tuntua myös ilmailualalla.

– Meillä käänne näkyy liikematkustamisen ja rahdin vähenemisenä. Olemme arvioineet Finnairissa, että tämä vuosi on toiminnallisen tuloksen osalta viime vuotta heikompi.

Suila ei kavahdaSAS:n uhoa

Suilan mukaan organisaation viilaus Finnairissa jatkuu, mutta yksityiskohtia hän ei tässä vaiheessa erittele.

Esimerkiksi lentoyhtiölle kuuluvien matkatoimistojen Arean, Aurinkomatkojen ja Suomen Matkatoimiston tulevaisuutta osana Finnair-perhettä hän ei halua ennakoida.

– Kaiken toiminnan täytyy osoittaa liiketoiminnallinen järkevyytensä kokonaisuudessa. Lähtökohtamme ei ole, että pysymme kaikessa, missä olemme nyt mukana.

Uusi teknologia rynnii myös lentobisnekseen, ja esimerkiksi myyntipuolella internetin merkitys kasvaa tulevaisuudessa.

Suila on tyytyväinen siihen, että kotimaassa Finnairin nettisivuista on tullut merkittävä kauppapaikka. Hän uskoo myös syksyllä aloittavan yhdeksän eurooppalaisen lentoyhtiön yhteisen internet-matkatoimiston hyödyttävän Finnairia.

Pahimman kilpailijan SAS:n julistamaan hintasotaan ja pohjoismaisten markkinaosuuksien aggressiiviseen valtaustavoitteeseen Suila suhtautuu levollisesti. Hänen mielestään uho on luonnollista, koska kilpailevan yhtiön pääjohtaja vaihtui keväällä.

– EU:ssa lentäminen on vapaata ja kilpailijat ovat tervetulleita. Markkinoiden valtaaminen on kuitenkin helpommin sanottu kuin tehty, Suila sanoo.

Suila palauttaa mieliin SAS:n ja sen tytäryhtiön Air Botnian muutaman vuoden takaisen tavoitteen kaapata itselleen kolmasosa Suomen sisäisistä lentomatkustajista. Nyt yhtiön markkinaosuus on pari prosenttia.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?