2001012244 - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Vessamainonta siirtyydigitaaliaikaan

30.10.2001 5:36

Vessamainonta kehittyi USA:ssa 80-luvulla yliopistokampusten peilien viereen, pisuaarien yläpuolelle ja eriöiden oviin sijoitetuista opiskelijabileilmoituksista kaupallisten yritysten ilmoitteluksi. Nykyään Yhdysvalloissa on yli sata yritystä, jotka myyvät julkisten tilojen ja ravintoloiden käymälöihin mainostilaa.

Vessamainonnassa tapahtui viime kesänä tekninen vallankumous, kun ABC-televisioyhtiö mainosti Norm-televisiosarjan paluuta yli tuhannella ravintoloitten miestenhuoneisiin sijoitetulla digitaalisella kuvaruudulla. Mainoksessa oleva sarjan päähenkilö säikäytti ravintola-asiakkaan herkeämällä puhumaan kesken pyhän toimituksen.

Vessamainonnassa seurataan selvästi hissimainonnan jalanjälkiä ja verkkovälitteinen mainonta on jo tekemässä tuloaan käymälöihin. Niissä kävijämäärät ovat niin suuria, että sijoitukset verkkoyhteyteen ja näyttötekniikkaan kannattavat.

Maailman johtava hissimainosyhtiö Captivate on sijoittanut verkkoyhteyksillä varustettuja digitaalisia mainostaulujaan lähes 1 100 toimistopilvenpiirtäjään ja yhtiön välittämät mainokset, säätiedotukset, lyhyet uutispätkät ja urheiluväläykset tavoittavat päivittäin kolmesta neljään miljoonaa katsojaa. Yhtiö välittää päivässä 150 miljoonaa mainosta.

Billboard Vision on rakentanut mainosverkkonsa huoltoasemille, joiden bensapumpun ääressä 70 prosenttia amerikkalaisista viettää keskimäärin puolitoista kertaa viikossa kuusi minuuttia.

Vessamainonnan ongelmana on keskimäärin yli kaksi minuuttia kestävää hissimatkaa tai kuuden minuutin tankkausta lyhyempi kontaktiaika – ainakin miesten puolella.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?