200101848 - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Pk-yritysten tutkimusinto tyssää kustannuksiin

Julkaistu: 30.10.2001 5:52

Myös tulosten hyödyntäminen jää usein puolitiehen

Pk-yritykset ovat kilpailun kiristyessä ja myös yrittäjien oman koulutustason kohentuessa alkaneet lämmetä erilaisille markkinointitutkimuksille. Idea-asteelta varsinaiseen toimeksiantoon asti etenee kuitenkin edelleen vain harva yrittäjä. Into laantuu viimeistään silloin, kun tutkimusyritys tekee oman kustannusarvionsa. Tutkimukseen uppoava kymppitonni tai kaksi käytetään sittenkin mieluummin perinteisiin markkinointikuluihin ja mainontaan.

Turhan monessa tapauksessa tutkimus jää myös pölyttymään joko yrittäjän työpöydälle tai hautautuu laatikostoon.

– Tutkimuksen sisältö voi olla yrittäjän mielestä hyödyllinen, mutta sen tuloksia ei osata siirtää käytäntöön. Henkilöstön sitouttaminen uusiin toimintatapoihin on sekin vaikeaa, tiivistää Pohjois-Savon ammattikorkeakoulun liiketalouden yksikön yliopettaja Eija-Riitta Mara.

Hän on tutkaillut asiaa tuoreessa lisensiaattityössään, jonka kohderyhmänä on ollut joukko kuopiolaisia pienyrityksiä. Niistä jokainen oli tehnyt vähintään yhden markkinointitutkimuksen. Lopputulemana oli, ettei tutkimustuloksia osata hyödyntää riittävästi. Jo projektin alkumetreillä tuottaa vaikeuksia rajata tärkeimmät tutkimusalueet.

– Monessa yrityksessä eletään vain tätä päivää. Niinpä tulevaisuuden strategioihin ja taloudelliseen kehitykseen liittyvät asiat jäävät liian vähälle huomiolle. Jopa kilpailijoiden tutkiminen tuntuu jäävän niukaksi, Mara kertoo.

Hänen mielestään kustannuksia pelkäävien pk-yritysten markkinointitutkimukset olisivatkin hyvä työsarka ammattikorkeakouluille.

– Esimerkiksi meillä Kuopiossa 95 prosenttia opinnäytteistä on yritysten tilaamia tutkimuksia.

Jälkihoitoatarvitaan

Myös Taloustutkimuksen varatoimitusjohtaja Seija Puttonen toteaa pk-yritysten toimeksiantojen tyssäävän useimmiten hintaan.

– Kymppitonni on miljoonan markan liikevaihtoa tekevässä yrityksessä sittenkin iso summa. Tosin kustannuksiin nämä tutkimukset tyssäävät suuremmissakin yrityksissä.

Yleinen kiinnostus oman yrityksen, toimialan ja kilpailijoiden näkymiin on kuitenkin lisääntynyt jatkuvasti. Innokkaimmin tutkimuksia tilaavat Puttosen mukaan it- ja telekommunikaatioalan yritykset. Maran tavoin hänkin on huomannut, että tulosten tulkinta tuottaa monessa pk-yrityksessä vaikeuksia.

– Jälkihoito on tärkeää. Valmiita taulukkoja ja tuloksia käydään läpi joko paikanpäällä tai sitten puhelimitse. Isommissa yrityksissä niitä varten on omat osaajat, Puttonen lisää.

Eija-Riitta Maran neuvona puolestaan on, että yrittäjän kannattaa ottaa avainhenkilöt mukaan jo tutkimusta suunniteltaessa. Silloin myös tulosten muuttaminen käytännön toimiksi on helpompaa.

Tuoreimmat osastosta