2001010050 - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Valmissalaatit kasvattavatmarkkinaosuuttaan Suomessa

Juvalainen Salico on kotimaan ykkönen

28.10.2001 19:11

Yhdeksän miljoonan asukkaan Ruotsissa syödään valmiita salaattisekoituksia 150 miljoonalla markalla vuodessa. Viiden miljoonan asukkaan Suomessa valmissalaatteja kuluu vain 25 miljoonan markan edestä.

– Kasvunvaraa siis on, uskoo Suomen suurimman salaattitehtaan toimitusjohtaja Tuomo Rytkönen.

Salico Oy:n salaattitehdas on toiminut Juvalla eri nimillä jo kymmenisen vuotta. Nimi muuttui viimeksi, kun tehdas siirtyi ruotsalaisen monialayhtiö STC Inter Finansin omistukseen runsas vuosi sitten. Myyjänä toimi joroislaisen Järvikylän kartanon omistama Famifarm Oy, joka piti itsellään ydinosaamisensa ruukkusalaatit ja -yrtit.

Salico Oy jalostaa Juvalla vuosittain noin 1,7 miljoonaa kiloa kasviksia ja vihanneksia valmiiksi salaateiksi, mixeiksi, suikaleiksi, renkaiksi, raasteiksi ja pölkyiksi. Asiakkaita ovat suurimmat hampurilais- ja pizzaketjut, jotka ovat lisänneet tuoresalaattitarjontaansa voimakkaasti. Ketjuista vain Hesburger on pitänyt salaattivalmistuksen omissa käsissään.

Vähittäiskauppoihinvuoden sisällä

Noin puolet tuotteista myydään suurkeittiöille tukkujen, kuten Meira Novan, Ruokakeskon, Tuko Logisticsin ja Heinon Tukun, kautta. Jos vihannekset ja kasvikset ovat elintarviketeollisuuden nopeimmin kasvava toimiala, vihannesbisneksen sisällä suurkeittiömyynti kasvaa ylivoimaisesti vauhdikkaimmin. Se on kasvanut viime vuodet noin kymmenen prosentin vuosivauhtia.

– Meillä on kaikkiaan sata reseptiä, joista kuutisenkymmentä on jatkuvassa käytössä. Osa tuotteista on private label -tuotteita, joita tehdään vain yhdelle asiakkaalle, Rytkönen kertoo.

Vuoden sisällä on tarkoitus tulla vähittäiskauppoihin. Ruotsissa kuluttajakauppaa on käyty jo jonkin aikaa.

– Suomeen tullaan suunnilleen samanlaisella sortimentilla. Ruotsissa tosin esimerkiksi pinaatti on yllättäen valtavan suosittu tuote.

Rytkönen uskoo, että esimerkiksi tuoreet wok- ja ratatouille-sekoitukset otetaan Suomessakin vastaan mielihyvin.

– Onhan niistä aivan toisenlaista valmistaa ruokaa kuin pakasteista.

Raaka-aineet tulevatsopimusviljelmiltä

Noin kaksi kolmasosaa yrityksen tuotannosta on jäävuorisalaattia, loput erikoissalaatteja, sipulia, porkkanaa, lanttua ja muita juureksia. Raaka-aineet ostetaan sopimustiloilta, joita on Suomessa, Espanjassa ja Saksassa. Tuontitavaraa käytetään lähinnä talvisin ja alkukesästä.

– Viljelmät käydään tarkastamassa itse paikan päällä. Saamme Saksasta ja Espanjasta viljelytodistukset, joista selviävät kaikki viljelytoimenpiteet kasteluveden laadusta lähtien, Rytkönen kertoo.

Multaa ei salaattitehtaalle huolita. Ennen tehtaalle tuloaan tuotteet pyörähtävät kuorimossa. Esimerkiksi sipulit kuoritaan alihankintana Nurmeksessa.

Salaattibisneson hitechia

Salaattibisnes ei ole hedelmäveitsi kourassa tapahtuvaa näpertelyä. Se on hitech-teollisuutta, jota koko ikänsä elintarvikealalla työskennellyt Rytkönen vertaa lihanjalostukseen.

– Kylmäketju ei saa kummassakaan katketa, ja hygienian kanssa on oltava todella tarkka.

Tuotannossa noudatetaan Haccp-omavalvontajärjestelmää. Laatupäällikkö valvoo laatua päätyökseen 34 henkilön tehtaassa.

– Esimerkiksi koneellisesti pilkottu jäävuorisalaatti pestään neljään kertaan noin +1-asteisessa vedessä, minkä jälkeen se lingotaan kuivaksi. Samalla salaatti saa kuohkeutta, jota ei käsin pilkottuun salaattiin saa millään ilveellä, Rytkönen havainnollistaa.

Ennen pussitusta salaatti kulkee vielä metallinpaljastimien kautta. Näin varmistutaan, ettei partaveitsenterävistä leikkureista ole lohjennut mitään ylimääräistä salaatin joukkoon eikä metallia ole eksynyt raaka-aineen joukkoon.

– Jokaisesta erästä otetaan päivittäin näyte pakastimeen. Jos häiriöitä ilmenee, meillä on aina todistuskappale, jonka avulla häiriö ja sen syy voidaan jäljittää.

Hygienian ansiosta tuotteille voi luvata pitkän säilyvyysajan eikä apuna tarvitse käyttää suojakaasuja tai lisäaineita.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?