200106817 - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Hyvä yrityskansalaisuus tulee

Julkaistu: 7.10.2001 5:05

Hyvän yrityskansalaisuuden käsite on vauhdilla tehnyt tuloaan Suomeen. Monissa yrityksissä hyvä yrityskansalaisuus ja eettisesti kestävä toiminta ovat lähteneet liikkeelle ympäristöasioiden hoidosta, josta on laadittu raportteja jo vuosien ajan. Painopiste on tällä suunnalla siirtynyt yhä enemmän kestävän kehityksen suuntaan, mistä ei enää ole pitkä matka hyviin ja vastuullisiin yhteiskuntasuhteisiin yleensä.

Nokia on lähtenyt asiassa liikkeelle viime talven aikana. Vielä viime vuoden puolella yhtiössä ei pidetty järkevänä mennä mukaan YK:n Global Compact -etiikkahankkeeseen, mutta nyt Nokia aikoo liittyä siihen. Nokialle hyvän yrityskansalaisuuden rakentaminen on mittava urakka, koska oman toiminnan lisäksi yhtiön on pidettävä silmällä myös valtavaa määrää alihankkijoita, jotta nämä noudattavat eettisesti kestäviä periaatteita.

Yhteiskuntaraporttien tienraivaaja on Suomessa ollut Fortum, joka on laatinut raportin jo parina vuonna. Fortumissa yhteiskuntaraportin pohjana on selvästi ollut ympäristöraportti, joka on laajentunut koskemaan myös muita asiakokonaisuuksia. Yhteiskuntaraportointiin on siirtynyt myös Fortumin kilpailija Shell, joka on viime vuosina panostanut yhteiskuntasuhteisiinsa merkittävästi. Syynä ovat yhtiön karvaat kokemukset sen jouduttua kansalaisliikkeiden hampaisiin Nigerian-operaatioiden vuoksi.

Suomessa Kesko on jo joidenkin vuosien ajan työskennellyt etiikkakysymysten parissa. Yhtiö on halunnut varmistua esimerkiksi siitä, että sen kehitysmaista tuomien tavaroiden valmistuksessa ei ole käytetty lapsityövoimaa. Tehty etiikkatyö on nyt haluttu koota yksiin kansiin, jotta ulkopuolistenkin olisi helpompi saada kuva yhtiön toimintatavoista.

Yhteiskuntaraportit liittyvät selvästi liiketoiminnan kansainvälistymiseen. Aikaisemmin vastuu työelämän eettisistä pelisäännöistä oli vahvasti ammattiyhdistysliikkeen, hallituksen ja yritysten muodostaman kolmikannan varassa. Eettiset pelisäännöt kirjattiin lakeihin ja työehtosopimuksiin. Nyt tilanne on toinen. Yritykset ja niiden alihankkijat toimivat ympäri maailmaa.

Työntekijöiden sijalle ovat astuneet kansalaisliikkeet ja kuluttajat. Samalla eettisten normien noudattamisesta on tullut yrityksille sekä mahdollinen kilpailuetu että myös uhkatekijä. Huonosti hoidettu yrityskansalaisuus voi olla yritykselle suoranainen liiketoimintariski.

Asia on tiedostettu myös Suomessa, ja liikkeelle ovat lähteneet ensi vaiheessa yritykset, joilla on tuotantoa kolmannen maailman maissa ja jotka toisaalta myyvät tuotteitaan suoraan kuluttajille.

Tuoreimmat osastosta