Maailmanvalloituksen vauhti kiihtyy - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Nokian osuus 40 % tämän vuoden kolmannella kvartaalilla?

Tämän päivän Kauppalehdessä on artikkeli Nokian markkinaosuuden kasvusta. Näyttää siltä, että Nokia on jo alkuvuodesta kasvattanut osuuttaan reilusti yli 35 prosentin maailmanlaajuisesti. Nokian Mobile Phonesin viestintäjohtaja Tapio Hedmanilla on vankka näkemys Nokian suosion syistä.

3.5.2001 15:28

Kauppalehden mukaan Nokian markkinaosuus olisi jo 35-37 prosentin luokkaa, kun sen vuodentakainen osuus oli noin 28 prosenttia. Nokian tavoitteenahan on hurja 40 prosentin osuus maailman matkapuhelinmyynnin markkinoista.

Tavoitteen saavuttaminen alkaa näyttää hyvin todennäköiseltä nykyisten lukujen valossa.

Kauppalehti on laskenut Nokian markkinaosuuden epävirallisten tilastojen mukaan ja arvioi vuoden ansimmäisen neljänneksen aikana myydyn noin 101 miljoonaa matkapuhelinta. Nokian osuus kakusta olisi silloin noin 35-36 miljoonaa puhelinta. Vuoden lopussa Nokian markkinaosuus oli noin 33 prosenttia Dataquestin mukaan.

Myös matkapuhelinvalmistajien väliset markkinaosuudet ovat muuttuneet rankasti alkuvuoden aikana. Ericsson on pudonnut vasta neljänneksi suurimmaksi valmistajaksi Siemensin jälkeen, Motorola pitää edelleen kakkossijaa. Siemensin matkapuhelinten myynti nousi 6,9 miljoonaan kappaleeseen, kun Ericsson myi vain 6,2 miljoonaa puhelinta.

Samalla Ericssonin osuus laski kuuteen prosenttiin viime vuoden lopun 11,5 prosentista.

Motorolan myynnistä ei ole saatavissa konkreettisia tietoja, joten sen osuus jää arvioitavaksi. Artikkelissa kuitenkin epäillään, että sen osuus olisi laskenut jopa puoleen 16 prosentista.

Miten Nokia teki sen?

Kauppalehden artikkelin jäljiltä herää tietysti mielenkiinto siihen, mistä tämä johtuu, miten on mahdollista, että kovassa kansainvälisessä kilpailussa kaikki muut merkittävät valmistajat Nokiaa lukuunottamatta ovat menettäneet osuuksiaan?

Nokia Mobile Phonesin viestintäjohtaja Tapio Hedman ei kommentoi kilpailijoitten markkinaosuuksien laskua, eikä suostu Nokian nykyosuudesta kommentoimaan muuta kuin että "tämän vuoden ensimmäisen kvartaalin tuloksen julkistamisen yhteydessä totesimme, että markkinaosuutemme on tällä hetkellä yli 35 prosenttia".

Kysyttäessä milloin Nokia ylittää 40 prosentin rajan Hedman ei suostu arvioimaan ajankohtaa, mutta kertoo Nokian vasta vuoden 1998 kolmannen kvartaalin aikana ottaneen maailman markkinajohtajuuden. Silloin Nokian markkinaosuus nousi noin 24 prosenttiin. Nokian oma arvio markkinaosuudesta viime vuonna oli 32 prosenttia ja tämän vuoden ensikvartaalilla jo mainittu yli 35 prosenttia.

Tästä voi tietysti vetää sen johtopäätöksen, että trendi on voimakkaasti nouseva. Jos markkinaosuuden kasvu jatkuu samaa, kolmen prosentin kvartaalivauhtia, 40 prosenttia menee rikki viimeistään tämän vuoden kolmannella kvartaalilla.

Näin nopea markkinaosuuden kasvu ei tietenkään ole mahdollinen pelkästään oman myynnin kasvun nopeutumisena, vaan todennäköistä on, että samalla kun Nokian myynti kasvaa, kaikki muut samanaikaisesti hienokseltaan menettävät markkinaosuuksiaan, mitä asiaa Kauppalehden artikkelikin omalta osaltaan tukee.

Kaiken on oltava kunnossa

Nokian tuotteiden suosion syyttä tivattaessa Hedman kertoo, että tällä toimialalla ja kun kyse on maailman suurimmasta kuluttajatuotemarkkinasta, on Nokian oltava markkinajohtaja kaikilla kolmella osa-alueella: Tuotteen ja tuotevalikoiman, tuotemerkin ja kokonaislogistiikan osalta.

Pelkästään yhden asian hanskaaminen näistä kolmesta ei riitä. Hedman toteaakin haasteen olevan ison ja vaikeutuvan koko ajan. Tämän vuoksi esimerkiksi uusien tulokkaiden on lähes mahdotonta saavutaa merkittävää osuutta markkinoista, koska pelkkä tekninen osaaminen ei vielä riitä.

- Myös tuotemerkin merkitys on todella suuri. Siihen liittyy luottamus, helppokäyttöisyys, laatu ja toimituslogistiikka osana kokonaispalapeliä, Hedman toteaa.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?