200105515 - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Mediamainonnan kasvun hidastuminen näkyy jo mainostoimistoissa

Julkaistu: 7.10.2001 3:23

Koko mediamainonta kärsi tammi-helmikuussa panostusten vähentymisestä. Panostukset mediamainontaan vähenivät kolme prosenttia viimevuotiseen verrattuna. Kasvun hiipuminen alkuvuonna on huomattu mainostoimistoissa.

-Meillä on edelleen vilkasta, mutta olen huomannut, että yleensä toimistoissa on nyt hiljaisempaa, sanoo DDB Brand Sellersin toimitusjohtaja Lauri Sipilä.

Hasan & Partnersin toimitusjohtaja Kai Seikku toteaa, että merkkejä hidastumisesta oli näkyvissä jo viime vuoden lopussa.

-Yksittäisen mainostoimiston täytyy olla valpas ja hankkia asiakkaita, jos on merkkejä talouden hidastumisesta. Puoli vuotta sitten totesin, että nyt on aika ottaa muutama asiakas lisää, Seikku kertoo toimistonsa strategiasta.

Seikun mukaan alan tilannetta kuvaa myös yhtiöön saapuvien työhakemusten määrä.

-Työhakemusten määrä on kasvanut. Hakua on aika monesta toimistosta ja mukana on paljon varsinkin mainosalan konserniyritysten tytäryhtiöiden henkilökuntaa.

Sekä Sipilä että Seikku huomauttavat, että mainosalalla pyritään nyt hillitsemään rönsyämistä.

-Tekniset tytäryhtiöt alkavat vähitellen sulautua mainostoimistoihin ja työnjako alkaa kirkastua, Sipilä toteaa.

-Konsernit pyrkivät rönsyilyistään eroon. Tytäryhtiöitä sulautetaan takaisin, Seikku toteaa.

Tuoreimmat osastosta