200105140 - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Vetävämpi Skoda

Julkaistu: 7.10.2001 1:46

Octavian uusi malli varmistaa kohtuuhinnalla perille pääsyn myös huonolla kelillä

Neliveto on Suomen talvessa hyödyksi, mutta useimmat nelivetoiset autot ovat aivan liian kalliita tavanomaisiin tarpeisiin ja keskiluokkaiselle maksukyvylle. Tämän vuoden puolella markkinoille tullut nelivetoinen Skoda Octavia Combi osuu tässä suhteessa otolliseen markkinarakoon: tarjolla on tilava, nelivetoinen farmari, joka ei ole järjettömän kallis.

Toki Skoda ei ole ainoa alle 200 000 markan hintaisten nelivetofarmareiden luokassa. Esimerkiksi emokonserni Volkswagenilla on nelivetomalleja, joiden tekniikkaan tietysti neliveto-Skodakin perustuu. Toyotakin tarjoaa keskiluokan kulkupeliä myös nelivetoisena.

Octavialla on kuitenkin kiistämätön etu myös nelivetoluokassaan: se tarjoaa poikkeuksellisen hyvän hinnan ja kuljetuskapasiteetin suhteen. Volkswagenin neliveto-Golf on suunnilleen Octavian hintainen, mutta tiloiltaan pienempi auto, samoin Toyota Corolla. Suzuki Baleno on vielä pienempi, joskin myös selvästi halvempi.

Esimerkiksi Volkswageneissa nelivetoisuus pienentää häiritsevän paljon auton tavaratilaa. Octavian nelivetomallissakin tavaratilaa on paljon. Golfista lainattu Haldex-nelivetojärjestelmä ei haukkaa kohtuutonta osaa lastiruumasta. Perus-Octaviaan verrattuna tilatap-pioksi jää vain tavaratilan pohjan alla oleva piilolokero. Neliveto-Octaviassa on tavaratilaa liki yhtä paljon kuin kaksivetoisessa farmari-Golfissa.

Takapenkillekin mahtuu

Tavaroiden lisäksi myös Octavian takapenkillä on kunnolla tilaa, mikä erottaa auton useimmista alemman keskiluokan farmareista, vetotavasta riippumatta. Täysimittaisen kuljettajan taakse mahtuu istumaan täysimittainen ilman ongelmia.

Takajalkatilat kasvoivat kaikissa tämän vuoden Octavioissa parin sentin verran takaistuinten uuden kiinnityksen ansiosta.

Golfin pohjalevylle rakennetun Octavian tilavuus perustuu lähinnä isompaan peräylitykseen; auto jatkuu kauemmas taka-akselin takapuolelle. Kokonaispituudeltaan Octavia on 11 senttiä pidempi kuin Golf.

Oikein tarkkaan ajotuntumia analysoidessa isomman perä-ylityksen huomaa: tiukassa ja nopeassa käänteessä pidempi perä heilauttaa autoa havaittavasti. Ja koska Octavia perustuu alemman keskiluokan auton alustaan, siltä ei pidä odottaa ylemmän keskiluokan auton jykevyyttä ja ajovakautta. Kyllä VW Passat tai Ford Mondeo ovat ajettavuudeltaan luokkaa ylempänä.

Edellä sanottu ei tarkoita, että Octavia olisi huono ajettava. Sen ajettavuus vaan kuuluu siihen luokkaan, josta auton alustakin on kotoisin.

Skodan istuinosaltaan turhan lyhyet penkit puolestaan kuuluvat hyvinkin sukutietoisesti Volkswagen-luokkaan. Ensi-istumalla ne tuntuvat häkellyttävän kovilta, mutta kovuuteen tottuu. Sen sijaan sukusyntinä ilmenevään liian pieneen oikeanpuoleiseen peiliin ei totu.

Haldex kuuluu niihin nelivetojärjestelmiin, joissa takaveto aktivoituu etupyörien alkaessa luistaa. Tällaiset järjestelmät eivät pidoltaan vedä vertoja aidolle, jatkuvalle nelivedolle, mutta ihan kohtuullisesti neliveto-Skodakin etenee vaikeissa oloissa. Pyörät saa kyllä sutimaan ja auton jäämään kiinnikin, mutta kaksivetoiseen verrattuna etenemiskyky liukkailla tai lumessa on ylivoimainen. Haldex reagoi kohtuullisen nopeasti sutimiseen.

Kummalllisen karkea käynti

Neliveto-Skoda on maavaraansa myöten rehellinen henkilöauto ilman viitteitäkään maasturimaisuudesta, joten sen ominaisuuksien oikea viiteryhmä ovat normaalit henkilöautot.

Hyvin menestyneellä Haldexilla on myös suomalaiskytkös. Se on ollut nopeasti kasvava asiakas valukomponentteja valmistavalle Componentalle.

Maahantuoja oli varustanut koeajoauton nastarenkailla, mikä nelivetoisessa, lukkiutumattomilla jarruilla varustetussa autossa tuntuu varmuuden ylimaksimoinnilta. Nastojen rouske korosti ikävästi Octavian meluisuutta. Melun päälähde useimmissa tilanteissa on kummallisen karkeakäyntinen moottori, jonka käytös muilta osin on ihan sivistynyttä ja voimakin riittää hyvin normaalitarpeisiin.

Neliveto-Skodaa tuodaan Suomeen vain varustettuna kaksilitraisella kahdeksanventtiilisellä moottorilla. Kone ei edusta aivan tekniikan viimeistä huutoa, mutta ainakin sen normikulutukset ovat kohtuulliset. Talvisen koeajoviikon keskikulutus kipusi tosin yli kymmenen litran.

Onnistuneen pirteistä sisustusväreistään huolimatta koeajettu-Skoda ei synnytä suuria intohimoja puolesta tai vastaan. Hieman askeettisen yleisolemuksen vastapainona Octavia on hyvinkin perusjärkevä peli nelivetofarmaria tarvitsevalle.

Itsetunnon pönkitykseen autosta ei ole, mutta eivät nyky-Skodat omistajiensa imagoa rasitakaan. Ja onhan neliveto aina perusmallia vetävämpi. Hintaero kaksivetoiseen on noin 25 000 markkaa.

Tuoreimmat osastosta