200107487 - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Autoala ei usko konkursseihin

Julkaistu: 7.10.2001 1:47

Yritysten korkea omavaraisuusaste pehmentää rajua myynnin laskua

Uusien henkilöautojen myynnin raju lasku myös tammi-helmikuussa ei ole aiheuttanut paniikkia autoalalla.

-Syvää huolta alhaiset myyntiluvut kauppiaissa kuitenkin herättävät. Ydinkysymys on, miten pitkään sama suunta jatkuu, Vehon vähittäiskaupan toimitusjohtaja Matti Sipilä kuvailee.

Autoalan keskusliiton toimitusjohtaja Harri Nykänen ei usko, että tämän vuoden myyntiennusteen rukkaaminen 20 000 henkilöautolla alaspäin 112 000 autoon johtaisi vielä pudotuspeliin autoliikkeiden välillä. Hänen mukaansa kymmenen vuoden takaiseen tilanteeseen verrattuna alalla on hyvät valmiudet selvitä laskukaudesta.

-Rajut laskut ja nousut ovat tyypillisiä tällä alalla. Autokauppa on joutunut reivaamaan purjeensa 1990-luvulla sellaiseen asentoon, että huonot ajat eivät tunnu samalla tavalla kuin kymmenen vuotta sitten, Nykänen vertailee.

Autoalan keskusliiton keräämien tietojen mukaan alalla toimivien yritysten omavaraisuusaste on keskimäärin erinomainen pitkän nousukauden ansiosta. Nykänen muistuttaa lisäksi, että myyntikakulla on nyt huomattavasti vähemmän jakajia: 1990-luvun lamavuodet puolittivat autokauppiaiden määrän.

-1980-luvun lopulla Suomessa oli 650 diileriä, mutta tänään heitä on enää vajaa 300.

Diilerillä Nykänen tarkoittaa yhtä alalla toimivaa yritystä. Esimerkiksi Veho lasketaan yhdeksi diileriksi, vaikka sillä onkin useita liikkeitä.

Verotuskeskustelu lykkää ostopäätöksiä

Nykänen korostaa, että uusien henkilöautojen myyntiä lukuun ottamatta alalla menee yhä kohtuullisesti.

-Jälkimarkkinat eli korjaamotoiminta ja varaosamyynti toimivat hyvin, kuorma-autokauppa käy kohtuullisesti, ja pakettiautojen myynnin lasku on ollut lievempää kuin henkilöautojen, Nykänen listaa.

Nykäsen mukaan parhaillaan vellova keskustelu ja epävarmuus autoverotuksen mahdollisista muutoksista ovat hiljentäneet autokauppaa. Hän ei usko, että hallitukselta on odotettavissa uusia veropäätöksiä ennen kuin EY:n tuomioistuin on ottanut kantaa käytettyjen autojen verotuskäytäntöön Suomessa.

Myös polttoaineen korkea hintataso on hillinnyt kuluttajien sijoituspäätöksiä.

-Toisaalta ostovoima on korkealla. Voisi odottaa, että osa veronalennuksista ja palkankorotuksista päätyisi myös autokauppoihin, Nykänen uskoo.

Maksuhäiriöitä autoalalla on odotettavissa. Yritysreittaajista muun muassa Suomen Asiakastieto on ennustanut, että autokauppa kuuluu tässä suhteessa riskialttiiden toimialojen joukkoon.

Tuoreimmat osastosta