20010169 - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Keskimäärin kallista

Julkaistu: 7.10.2001 1:37

Sählyseurani Bata sai syksyllä houkuttelevan tarjouksen. Kodinkoneliike Veikon Kone lähtee sponsoriksi, jos viisitoista seuran jäsentä ottaa itselleen Telian liittymän vähintään kolmeksi kuukaudeksi. Seura saisi viisi tonnia ja Veikon Kone mainoksen paitaan.

Syntyi kiivas väittely, ja pääkaupunkiseudun sähköpostiliikenne vilkastui. Ongelmaksi muodostui, että monella jäsenellä oli jo työkännykkä, eivätkä kaikki muutkaan olleet innokkaita vaihtamaan numeroaan.

Taisin itse ehdottaa, että työkännykköiden käyttäjille korvattaisiin ylimääräisestä liittymästä aiheutuvat kuukausimaksut - muutama kymppi alennusta sählyvuoron maksuihin. Sen enempää kuluja liittymästä ei aiheudu, jos siitä ei soiteta mihinkään.

Väittely kävi yhä kiihkeämmäksi, ja asiaan päätettiin palata seuran vuosikokouksessa. Siellä Telia kirvoitti yleviä puheenvuoroja talkootyön moraliteetista ja vapaaehtoisuudesta. Miehet kuumenivat, sauna kylmeni ja olut loppui, mutta ratkaisua ei löytynyt.

Lopulta valtuutettiin työryhmä pohtimaan asiaa. Kuten erityistyöryhmät yleensä, tämäkin hautasi kiusallisen hankkeen vähin äänin.

Esimerkki kertoo, miten hankalaa uuden kilpailijan on pyrkiä kännykkäpuheluiden markkinoille, kun ne on jo jaettu. Liittymän vaihtaminen aina vaivalloisempaa kuin uuden hankkiminen. Runsaan 50 miehen porukasta ei löytynyt 15:ttä vapaaehtoista liittymän vaihtajaa edes porkkanaa vastaan.

Yleensä raha ratkaisee, mutta näillä markkinoilla uusien kilpailijoiden on hyvin vaikea tarjota todellista hintaetua. Asiakkaiden puhelut valuvat kuitenkin pääasiassa kahden suuren verkkoihin. Laskevan liikenteen verkkotaksat ovat sitä luokkaa, ettei uusi yrittäjä pääse polkemaan hintoja.

Kyseessä on pattitilanne: pieni markkinaosuus pysyy niin pienenä, ettei operaattorin sisäisistä halvoista puheluista ole asiakkaalle todellista iloa. Jonkinlaisen poikkeuksen tästä tekee Jippii, joka operoi Soneran verkossa isäntäänsä ja muita kilpailijoita huokeammin. Kate taitaa olla pieni.

Keskiarvoihmisiä ei ole olemassakaan, mutta Taloussanomien käyttämät testiprofiilit osoittavat, että kännykkään puhuminen on yhä keskimäärin kallista. Tekstiviestien ja tietoliikenteen rahastus on suorastaan järjetöntä, sillä se estää uusien palvelujen kehittymisen. Kilpailua kaivataan kipeästi.

Tuoreimmat osastosta