200102121 - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Asiakaslehdillä on suurimmat lukijakunnat

Julkaistu: 7.10.2001 1:21

Suomalaiset ovat yhä lukijakansaa

Suomalaiset ovat edelleen lukijakansaa. Eilen julkistettuun kansalliseen mediatutkimukseen, KMT:hen osallistuneet 150 sanoma- ja aikakauslehteä tavoittavat 99 prosenttia 12 vuotta täyttäneistä suomalaisista.

K-kaupparyhmän asiakaslehti Pirkka on edelleen Suomen luetuin lehti 2 417 000 lukijallaan. Soneran Matkaviestillä lukijoita on 1,5 miljoonaa. Helsingin Sanomien kuukausiliitteellä lukijoita on 1,4 miljoonaa, S-ryhmän Yhteishyvällä 1,2 miljoonaa ja Helsingin Sanomilla liki 1,2 miljoonaa.

Miljoonan lukijan rajaa hipovat Apu, Ilta-Sanomien viikonvaihdeliite ja Aku Ankka.

Iltapäivälehtien kamppailussa Ilta-Sanomat on ykkösenä 824 000 lukijallaan. Iltalehdellä lukijoita on 673 000 ja Iltalehden Viikkolehti-liitteellä 768 000.

Talouspäivälehdistä Kauppalehdellä lukijoita on 305 000 ja Taloussanomilla 68 000.

Suomen Gallup-Median tekemässä KMT:ssä nyt ensimmäistä kertaa mukana olleen Taloussanomat-lehden lukijamäärä on yllättäen pienempi kuin samaisen Gallup-Median viime keväänä tekemässä PMT-tutkimuksessa, jossa vastaajina olivat yritysten ja yhteisöjen päättäjät.

-Tulokset ovat aika yllättäviä, mutta tutkimuslaitoksen mukaan tutkimuksia ei voi verrata toisiinsa, Taloussanomien markkinointijohtaja Uma Pihlaja toteaa.

Tutkimukset perustuvat erilaisille menetelmille. PMT on lomakekysely ja KMT puhelinhaastattelu.

-Hämmästyttävintä tuloksissa on se, että PMT:n luvut perustuvat tutkimusajankohtaan huhti-toukokuussa, jolloin Taloussanomien levikki oli selvästi pienempi kuin syksyllä, jolloin KMT:n haastattelut tehtiin, Pihlaja jatkaa.

Tämänkertaisessa KTM-tutkimuksessa on yhdistetty kansallisen mediatutkimuksen ja aluemediatutkimuksen tiedonkeruut ja lukijamäärittelytapa on uudistettu, joten uusimpia tuloksia ei voi verrata aiempiin KMT-lukuihin. Otosjoukkoa on kasvatettu 26 000:een haastateltavaan vuodessa. Uusimmat luvut perustuvat syksyn 2000 aikana tehtyihin 12 502:een puhelinhaastatteluun. Vastaajina ovat 12 vuotta täyttäneet suomalaiset. Tutkimuksen päätilaajana on Levikintarkastus Oy.

Tuoreimmat osastosta