Kreikkalainen laiva horisontissa!

Julkaistu:

Finnlinesin rahtimatkustaja-alukset ja Siljan Finnjet saavat ensi kesänä Saksan-reiteilleen haastajan kaukaa Välimereltä
Yhdentyvän Euroopan kartta kutistuu taas silmissä, kun Itämeren linjaliikenteen markkinoille purjehtii ensi kesäkaudella haastaja Välimereltä. Kreikkalaisen Attica Enterprisesin Superfast-alukset houkuttelevat Suomen ja Saksan sekä Ruotsin ja Saksan välisillä reiteillä asiakkaikseen autoilevia turisteja ja kuorma-autoja kuljettajineen.

Sinipunavalkoisissa väreissä hehkuvan, nopeuttaan korostavan haastajan tulo markkinoille näkyy jo mittavana mainoskampanjana Suomessa. Suunnitelman mukaan ensimmäinen alus irtautuu laiturista Hangon satamassa ensi toukokuussa. Loppuvuodesta molemmilla reiteillä seilaa kaksi alusta.

Lämpimien vesien laivayhtiön purjehdus Itämeren myrskyjen ja ajojäiden keskelle näyttää ehkä hullunrohkealta, mutta onnistuessaan kuvastaa aikojen muutosta. Kreikkalaisilla on valtaisat merenkulkuperinteet, ja Superfast Ferries Maritime ja sen emoyhtiö ovat keränneet melkoisia voittoja ja markkinakokemusta nopeilla rahtimatkustaja-aluksillaan Välimerellä.

Voimakkaasti kasvava ja kansainvälistyvä Attica-konserni on vajaassa vuosikymmenessä rakennuttanut laivoja reippaasti yli kymmenen miljardin markan arvosta. Konserni levittäytyy Itämeren lisäksi myös Pohjanmeren-liikenteeseen.

Lisää autopaikkoja, rahtiin hintakilpailua

Superfast Ferries yrittää toistaa Välimeren markkinoiden menestyksensä pohjoisilla vesillä. Uudet alukset ovat nopeita ja suunniteltu palvelemaan sekä autoilevia matkustajia että kuorma-autoliikennettä. Superfast-alukset tarjoavat päivittäiset yhteydet. Mikään näistä vahvuuksista ei ole Itämerellä sensaatiomaista, joten markkinakisasta on tulossa hikinen urakka haastajalle.

Kilpailun lisääntyessä rahtihinnat putoavat ainakin jonkin verran. Henkilöautoille löytyy etenkin kesäisin aikaisempaa enemmän ja edullisemmin tilaa Itämeren-laivoilta. Myös kuljetus- ja huolintaliikkeet myhäilevät, paitsi markkinatulokkaan tarjoamasta reitistä ja 22 tunnin matka-ajasta, myös uudesta vaihtoehdosta ennen kaikkea Finnlinesille.

-Tulemme täydentämään markkinoita, kiteyttää Superfast Ferriesin maajohtaja Kielo Vesikko.

Vesikolla on pitkä kokemus matkailu- ja markkinointialoilta. Hän on muun muassa markkinoinut kilpailija Finnjetin palveluita saksalaisille. Hänen aisaparinsa, rahtipuolen johtaja Markku Onniselkä on luotsannut muun muassa Railship- ja Searail-junalauttayhtiöitä Suomessa.

Superfast uskoo kasvattavansa markkinoita

Suomen matkailuviranomaiset ovat markkinatulokkaasta innoissaan, sillä ruuhkaisena kesäkautena suoran Saksan-yhteyden kapasiteettipula on luultavasti leikannut auto- ja bussituristivirtaa Suomeen. Suomen ja Saksan välisillä laivareiteillä kulkee vuodessa noin 200 000 matkustajaa.

Jäävahvisteisuudestaan huolimatta Superfast-alusten talviliikennöinti saattaa sujua selvästi kesää vaatimattomammin. Vaikeissa oloissa aikataulun vaatimasta 25 solmun keskinopeudesta voi olla vaikea pitää kiinni.

Kielo Vesikko toivoo Superfastin ympärivuotisen tarjonnan synnyttävän uutta asiakaskuntaa: suomalaiset saattavat innostua entistä enemmän autoilemaan Alpeille lyhyillekin laskettelulomille.

-Päätuotteemme on kesäkauden ulkopuolella risteily. Rostockiin pääsee lähes samassa ajassa kuin Tukholmaan, Vesikko korostaa.

Silti talvikauden pääasiakkaiksi taitavat jäädä rekkakuskit. Kun valtaosan vuodesta henkilöautokansi on puolityhjä ja suuri osa hyteistä ilman asiakkaita, tulokkaan on tehtävä parin kuukauden kesäsesonkina sitäkin komeampaa katetta menestyäkseen vierailla vesillä.

Suomen ja Saksan välisessä liikenteessä kulkee kumipyörillä vuodessa 200 000 lastiyksikköä ja Ruotsin kautta kiertää muutama kymmenentuhatta yksikköä. Markku Onniselkä uskoo kokonaismarkkinoiden kasvuun rakenteellisista syistä ja myös Superfastin luodessa reittivaihtoehdollaan ja nopeudellaan uutta kysyntää.

Samaan saumaan iski 90-luvulla Finnlines-konserni tuomalla Itämeren-liikenteeseen matkustajalaivojen ja roro-rahtialusten yhdistelmiä eli combi-roro- ja ropax-aluksia. Ruotsin-lautoista poiketen näissä aluksissa pääpaino on rahdinkuljetuksessa. Niissä on rahtialuksia enemmän hyttejä ja palveluita.

Vaikka rahti kulkee Itämerellä ennen kaikkea konteissa ja irtoperävaunuissa, nopeissa kuljetuksissa luotetaan yhä kuljettajan ja kuorma-auton yhdistelmään. Elintarvikkeiden lisäksi tällaiseen suhteelliseen kalliiseen kuljettaja ja kuorma-auto -kuljetuspalveluun turvaudutaan nopeasti kasvavassa pikakuljetusliikenteessä, jossa nopeilla maayhteyksillä korvataan jopa lentokuljetuksia Euroopassa.

Finnjet luottaa verovapauden voimaan

Silja Linen johto ei usko kreikkalaisen haastajan vaikuttavan paljonkaan Ruotsin-liikenteeseen. Silja Linen Ruotsin-laivojen rahtiasiakkaista vain viisi prosenttia on Suomen ja Manner-Euroopan välillä liikennöiviä.

1970-luvulla käyttöönotettu Finnjet purjehtii kesäisin Tallinnan kautta Rostockiin eli samaan kaupunkiin kuin Superfast-alukset. Finnjet ajaa kesäreitin Tallinnan-koukkauksesta huolimatta vain pari tuntia kreikkalaishaastajaa hitaammin.

Finnjet kuljettaa kesäreitillään 100 000 matkustajaa, yli 500 henkilöautoa ja runsaat 19 000 linja-autoa. Finnlinesin Saksan-reitin matkustajamäärä on arviolta 70 000-80 000.

Silja Linen matkustajaliikenteen johtaja Lars Wendelin korostaa, että reittisuunnitelmat on tehty verovapaan myynnin säilyttämiseksi. Toisin sanoen kilpailun kiristymisestä huolimatta Finnjet pysähtyy ensi kesänäkin Tallinnassa, sillä verovapaat tuliaiset ovat yhtiön mielestä suurempi valtti kuin pieni matka-ajan säästö. Superfast-aluksilla ei ole tax-free-myymälöitä, tosin ravintolamyynti on verotonta.

Wendelinin mielestä Itämeren-liikenteessä kasvupotentiaalia löytyy nimenomaan Baltian matkustajavirroista. Myös tämän vuoksi yhtiö pitää kiinni Tallinnan kautta kulkevasta reitistään.

Finnlinesilla eniten yhdistelmäaluksia

Valkovihreistä Finncarriersin rahtialuksista tunnettu Finnlines-konserni on Superfast Ferriesin pääkilpailija Suomen markkinoilla. Helsinki-Travemünde-reitillä konsernilla on yhteensä viisi modernia rahtimatkustaja-alusta. Finnlines ei kerro matkustaja- ja rahtimääriään.

Finnlinesin roro-matkustaja-alukset ovat kilpailijoitaan hitaampia: matka Saksaan taittuu 34-36 tunnissa. Toisaalta monipuolisina rahdin kuljettajina ne eivät ole yhtä herkkiä autoturistimäärien sesonkivaihteluille. Kokonsa puolesta konserni pystyy vastaamaan kovaankin hintakilpailuun, mutta tulokkaan uloslyöntihaluja hillitsee jo viime vuonna olennaisesti hidastunut tulosvauhti.

Mikä lippu, mistä miehistö?

Junalauttaliikenteen menettänyt Hangon kaupunki investoi Superfast Ferriesin terminaaliin ja sen liikenneyhteyksiin yli 20 miljoonaa markkaa. Superfast sijoittaa saman verran. Myös Helsinki oli esillä satamavaihtoehtona, mutta Hangon valintaan vaikuttivat epäilemättä edullisuuden lisäksi kaupungin investointi-innokkuus.

-Tärkein syy Hangon valinnalle on sijainti, joka säästää matka-aikaa ja kustannuksia. Nopeille aluksille syvä väylä ja lähes aina avoin (jäätön) satama ovat tärkeitä, Superfastin Vesikko perustelee.

Superfast Ferriesin Itämeren-yksikön johto Saksassa neuvottelee keskitetysti Suomen, Ruotsin ja Saksan työntekijäjärjestöjen kanssa. Osapuolet kehuvat neuvotteluhenkeä, mutta eivät kerro mitään muuta. Suomen Merimies-unioni haluaa laivoille pohjoismaista tasoa olevat työehdot.

Vielä ei ole tietoa, minkä maan lipun alla alukset purjehtivat ja mistä maasta ja millaisilla sopimuksilla päällystö ja miehistö tulevat. Suomen maajohto ei puutu näihin tulenarkoihin neuvotteluihin, jotka pitkittyessään ja vaikeutuessaan voivat tuoda jännitystä ja draamaa Hangon satamaan kevätkesällä.

Superfast Ferries ja sen kilpailijat

 - Superfast FerriesKahdella reitillä yhteensä neljä rahtimatkustaja-alusta tämän vuoden loppuun mennessä. Ensimmäinen liikenteeseen toukokuussa, seuraava heinäkuussa. - FinnlinesKymmeniä roro-aluksia eri reiteillä. Helsinki-Travemünde- reitillä ympärivuotisesti yhteensä viisi rahtimatkustaja-alusta, lisäksi kolme junalauttaa. - Silja LineFinnjet liikennöi kesäisin Tallinnan kautta Rostockiin, muulloin vain Helsinki-Tallinna -reitillä.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Suomalaiset paljastavat pahimmat sijoitusmokansa – ”Hävisin muutamassa päivässä miljoonan”

    2. 2

      Täälläpäin Suomea ihmiset saavat suurimpia perintöjä – katso oman kuntasi tilanne

    3. 3

      Kiinan talouskasvu oli hitainta 27 vuoteen

    4. 4

      Rakennusalan poikkeuksellisen suuresta petosvyyhdistä syytteet 16 ihmiselle

    5. 5

      Nainen luuli löytäneensä itselleen unelmien kodin järvenrannalta Kainuusta – järkyttävä totuus paljastui, kun viranomainen huomasi oudon fontin pöytäkirjassa

    6. 6

      Pekan perintötalosta tuli vuosien riippa ja isot kulut – ”Luulin, että 50 000 euroa olisi kipuraja, jonka alle ei mentäisi”

    7. 7

      Katso, miten 1000 ja 5000 euroa olisi tuottanut muualla kuin tilillä – yksi sijoitus ylitse muiden

    8. 8

      Kommentti: Mistä kaikille kauppakeskuksille riittää asiakkaita?

    9. 9

      Painajaisperinnöistä yksi on yli muiden – ”Kukaan ei huoli edes ilmaiseksi”

    10. 10

      Kommentti: Möläytin kyläpaikassa jotain, mitä ei olisi pitänyt – raha-asiat ovat monimutkaisempia kuin itse olettaa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nainen luuli löytäneensä itselleen unelmien kodin järvenrannalta Kainuusta – järkyttävä totuus paljastui, kun viranomainen huomasi oudon fontin pöytäkirjassa

    2. 2

      Pekan perintötalosta tuli vuosien riippa ja isot kulut – ”Luulin, että 50 000 euroa olisi kipuraja, jonka alle ei mentäisi”

    3. 3

      Kommentti: Möläytin kyläpaikassa jotain, mitä ei olisi pitänyt – raha-asiat ovat monimutkaisempia kuin itse olettaa

    4. 4

      Rakennusalan poikkeuksellisen suuresta petosvyyhdistä syytteet 16 ihmiselle

    5. 5

      Kommentti: Mistä kaikille kauppakeskuksille riittää asiakkaita?

    6. 6

      Täälläpäin Suomea ihmiset saavat suurimpia perintöjä – katso oman kuntasi tilanne

    7. 7

      Ericssonin tulos löi odotukset

    8. 8

      Painajaisperinnöistä yksi on yli muiden – ”Kukaan ei huoli edes ilmaiseksi”

    9. 9

      Suomalaiset paljastavat pahimmat sijoitusmokansa – ”Hävisin muutamassa päivässä miljoonan”

    10. 10

      Punta ponkaisi ylimmilleen viiteen kuukauteen brexit-sovun jälkeen

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nainen luuli löytäneensä itselleen unelmien kodin järvenrannalta Kainuusta – järkyttävä totuus paljastui, kun viranomainen huomasi oudon fontin pöytäkirjassa

    2. 2

      Painajaisperinnöistä yksi on yli muiden – ”Kukaan ei huoli edes ilmaiseksi”

    3. 3

      Esko Ylisen Halpa-Halli laajeni hurjasti ja suututti kilpailijat – sitten viinaan retkahtanut nuori liike­mies teki täys­käännöksen, joka yllätti kaikki

    4. 4

      Näin lainakatto vaikuttaisi sinuun – katso, millaiseen kotiin tulosi riittäisivät

    5. 5

      Juha, 57, teki Kauhukeittiötä, nyt ei saa töitä millään, vaikka on lähettänyt kahden vuoden aikana yli 300 hakemusta

    6. 6

      Toivo Sukari aikoo myydä Seinäjoen Ideaparkin – vain yksi kauppakeskus jää: ”Se on minulle kuin lapsi”

    7. 7

      Riittääkö Triplaan asiakkaita? Asiantuntija: ”Solmu­kohta­harha” voi koitua kauppa­keskuksen kohtaloksi

    8. 8

      Tässä ovat 3 mokaa, joilla voit pilata osakesäästötilin hyödyt – vaarana 7 300 euron lasku

    9. 9

      Kiistelty ”paskalaki” astuu voimaan kahden viikon päästä – yli 100 000 kiinteistössä muutokset on vielä tekemättä

    10. 10

      Historiallinen linna myynnissä Varkaudessa – hintapyyntö 60 000 euroa: ”Ollaan valmiina myymään myös kodiksi”

    11. Näytä lisää