2001011117 - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Kauppajätit jakavat Eurooppaa

Julkaistu: 7.10.2001 0:29

Englantilaisen vähittäiskauppaa tutkivan Retail Intelligencen analyytikko Brian Roberts uskoo, että päivittäistavarakaupan keskittyminen jatkuu ja Eurooppaan jää tulevaisuudessa vain 4-6 päivittäistavarakaupan jättiläistä (Taloussanomat 14.2.).

Robertsin mukaan Pohjoismaiden tilanne poikkeaa muusta Euroopasta ja alue voi jäädä ainakin osaksi meneillään olevan myllerryksen ulkopuolelle. Suurimpana syynä ulkopuolelle jäämiseen on pohjoismaisten kauppojen omistusrakenne. Roberts sanoo kauppiaiden valtaa Keskossa kummalliseksi kiharaksi, jonka hallitseminen olisi ulkomaalaisomistajalle hyvin työlästä. Yritykset ostaa osuustoiminnallisia kauppaketjuja lähentelisivät Robertsin mukaan jo hulluutta.

Tilanne ei kuitenkaan pysy Pohjoismaissakaan stabiilina, vaan erilaisia yhteistyökuvioita rakennellaan ja esimerkiksi Keskossa kauppiaiden valtaa ollaan vähentämässä ketju-uudistuksen kautta. Aikaisemmin vain kauppiaiden omistamat äänivaltaiset Keskon osakkeet ovat tulleet pörssiin. Lisäksi pohjoismaiset osuustoiminnalliset kauppaketjut ovat rakentamassa yhteistyötä Coop Norden -yhteenliittymän kautta. SOK ei ole lämmennyt ajatukselle.

Ruotsissa lähinnä Keskoon verrattava ICA on jo muuttunut hollantilaisen Aholdin osakkuusyhtiöksi, ja Aholdin tarkoituksena on laajentaa toimintaa myös muissa Pohjoismaissa. ICA:n ja Aholdin liittoa läheltä seurannut asiantuntija ennakoi, että seuraavaksi on vuorossa Suomi ja Kesko. ICA-Aholdia kiinnostaa kuitenkin vain osa Keskon päivittäistavarakaupasta. Suomalainen Spar-ketju on jo ruotsalaisomistuksessa.

Vaikka kaupan keskittyminen tapahtuu Suomessa hitaammin kuin muualla Euroopassa, se jatkuu tavalla tai toisella. Ulkomaisten, uusien kauppaketjujen tuleminen Suomeen on vaikeaa, muttei mahdotonta. Maailman suurimmilla kauppaketjuilla on varaa tehdä muutama vuosi suuriakin tappioita, jos ne päättävät lähteä uusille markkinoille.

Suomalaiset kauppaketjut ovat jo pitkään olleet huolestuneita siitä, että jokin iso ulkomainen kauppaketju tulisi kuorimaan kermat suomalaisesta päivittäistavarakaupasta. Ruotsalainen Ikea on näyttänyt mallia huonekalupuolella. Viimeisin esimerkki on kodinkonekauppa Gigantti.

Ulkomailta tuleva kilpailu näkyy jo suomalaisessa päivittäistavarakaupassa, vaikka kilpailu tuntuu vielä vasta paineena. Paras keino varautua kiristyvään kilpailuun on tehostaa edelleen omaa toimintaa, koska yrityskauppojen kautta suomalaiset suuret ketjut eivät voi Suomessa enää kasvaa.

Tuoreimmat osastosta