200103852 - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Lentokentille miljardilasku Airbus A380 -superjumboista

Julkaistu: 7.10.2001 0:15

New York

Eurooppalaisen Airbus-lentokonevalmistajan suunnittelemaa A380-superjumboa on tervehditty taivaan lahjana helpottamaan matkustajalentoliikenteen ruuhkia. Ensimmäiset jättikoneet tulevat käyttöön vuoden 2006 aikana.

Uudet koneet aiheuttavat lentokentille kuitenkin miljardien markkojen lisälaskun, ja maksajia ovat lentoyhtiöt ja matkustajat.

Ensimmäiset Airbus A380 -superjumbot kykenevät kuljettamaan 555 matkustajaa. Myöhempien versioiden matkustajamäärien uskotaan olevan jopa 800 matkustajaa. Suurimmat nykyisin käytössä olevat matkustajakoneet, Boeing 747-400 -jumbojetit, kuljettavat yleensä 416 matkustajaa, joten jo alkuvaiheessa A380-koneet pystyvät kuljettamaan noin 30 prosenttia enemmän väkeä kuin Boeingin suurimmat nykyjumbot.

-A380 voi auttaa vähentämään lentoliikenteen ruuhkautumista Kennedyn lentokentällä. Meidän kannaltamme on hyödyllistä, että pystymme kuljettamaan yhdellä koneella niin monta ihmistä kuin mahdollista, totesi Kennedyn lentokentän lentotoimintojen johtaja Richard J. Louis New York Timesissa.

Leveämmät kiitoradat

A380:n suuremman kuljetuskapasiteetin kääntöpuoli on koneen valtava koko. Koneen rungolla on pituutta 71,85 metriä ja siipien kärkiväli on 78,55 metriä. Boeing 747-400:n rungon pituus on 69,55 metriä ja siipien kärkiväli 63,43 metriä.

Boeingin jumbojetit tarvitsevat noustakseen ja laskeutuakseen 45 metriä leveän kiitoradan, mutta Airbus A380 vaatii 60 metriä leveän kiitotien.

Airbusin jättiläiskoko saattaa eräiden lentokenttien halki kulkevia moottoriteitä ylittävät sillat koetukselle. Koneen ulommaisten moottoreiden etäisyys toisistaan on 46,2 metriä, jolloin moottorien kuumat pakokaasusuihkut voivat polttaa vanhojen kenttien ratavalot karrelle.

Leveärunkoiset Airbusit eivät enää mahdu vanhojen lentoterminaalien porteille, ja yhden matkatavarakarusellin kapasiteetti ei enää riitä yli 500 matkustajan matkatavaroiden käsittelyyn.

Uusien Airbusien käyttöönotto ei silti kaadu näihin ongelmiin, sillä Airbus on työskennellyt jo viisi vuotta yhteistyössä maailman suurimpien lentokenttien kanssa, jotta ne voivat hyvissä ajoin varautua uusiin jättikoneisiin.

Airbus A380 -koneilla lennetään vain suurimpien ja vilkkaimmin lentokenttien välistä liikennettä. Maailman lentokenttäyhtiöiden yhdyssiteenä toimivan Airports Council International -järjestön arvion mukaan A380-koneilla tullaan lentämään 18 kentälle Yhdysvalloissa. ACI:n laskelmien mukaan nämä lentokentät joutuvat tekemään yhteensä 1,2 miljardin dollarin edestä mukauttamistöitä, jotta kentät pystyvät vastaanottamaan uudet koneet.

Tuoreimmat osastosta