20010410 - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

DNA aikoo panostaa langattomaan datasiirtoon

Julkaistu: 6.10.2001 23:35

Suomen matkapuhelinmarkkinoille helmikuun alusta lanseerattu kolmas valtakunnallinen matkapuhelinverkko ei aio vallata markkinaosuuksia pelkästään kilpailemalla puheluhinnoilla, vaan se luottaa kilpailuvalttinaan uuteen keskus- ja siirtoteknologiaan.

Verkkoyhtiö Suomen 2G Oy:n ja siihen palveluja tarjoavan DNA Finland Oy:n kännykkäpalvelut edustavat tavallaan toisen ja kolmannen sukupolven välillä olevaa gprs-teknologiaa muun muassa nopeimpien puhelinmodeemien tehoihin yltävässä langattomassa datasiirrossa.

-DNA Finland panostaa perinteisen puheviestinnän rinnalla paljon langattomaan high speed -datasiirtoon sekä tarjoaa monia sähköposti- ja internet-yhteyspalveluja gprs-teknologialla. Täyden hyödyn niistä tosin saa vasta, kun gprs-kännyköitä alkaa lähiaikoina tulla markkinoille laajemmin. Siirtymä kolmannen sukupolven umts-teknologiaan on joustavaa, sanoo DNA Finland Oy:n pääomistajiin kuuluvan Kuopion Puhelin Oyj:n toimitusjohtaja Pertti Laiho.

KPY:n lisäksi DNA Finland Oy:n omistavat 35 muuta paikallista Finnet-ryhmään kuuluvaa puhelinyhtiötä. Niistä Turun Puhelin, Loimaan Puhelin ja Riihimäen Puhelin ovat irtautumassa Elisa-leiriin. Tämä ei Laihon mukaan ole kohtalokasta DNA-ryhmittymälle, joka vastaa edelleen noin kolmanneksesta koko maan puhelinliikenteestä.

Laiho korostaa, että DNA on paikallisin ja kotimaisin vaihtoehto matkapuhelinmarkkinoilla. Paikallisuutta lisää omistuksen lisäksi se, että useimmat omistajayhtiöt ovat osallistuneet Suomen 2G:n matkapuhelinverkon rakentamiseen samoin kuin DNA Finlandin palvelujen kehittämiseen.

Laihon mukaan DNA:n kuuluvuusalue on viimeistään kesään mennessä kutakuinkin yhtä laaja kuin suurimmilla valtakunnallisilla kilpailijoilla.

-Ne alueet, joilla ei toimi paikallinen puhelinyhtiö, ovat DNA Finlandin hoidossa niin markkinoinnin kuin verkonrakennuksenkin osalta. Siten niillä asuvien palvelu tulee yhtä hyväksi kuin Finnet-ryhmän paikallisten puhelinyhtiöiden toimialueella. Lisäksi DNA:n kännykkäliittymien jakeluketjuun on otettu muun muassa video-, valokuvaus- ja elokuva-alan valtakunnallisia ketjuja. DNA-palvelujen tilaaminen onnistuu myös internetissä, mikä on uusi palvelumuoto, sanoo Laiho.

DNA Finland lähti kovaan kilpaan haasteellisin tavoittein, sillä se aikoo vallata kolmessa vuodessa 15 prosentin siivun Suomen matkapuhelinliittymistä eli runsaat puoli miljoonaa liittymää.

Tänä vuonna tavoite on 170 000 liittymää. Puhelumaksuista tavoite on hieman suurempi, koska DNA tähtää erityisesti kännyköiden suurkäyttäjiin. Kolmen vuoden päästä liikevaihtoa aiotaan koota runsaat 1,5 miljardia markkaa, ja tuolloin yrityksen on määrä tuottaa jo nettovoittoa. Tänä vuonna tavoitellaan 200 miljoonan liikevaihtoa eli investointeihin verrattuna vain kaksinkertaista määrää.

Kun jo pelkästään DNA:n markkinointiin uppoaa 30 miljoonaa, on kyse mahdollisesti Suomen tämän vuoden suurimmasta markkinointiviestintäkampanjasta.

Tuoreimmat osastosta