200105539 - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

One Groupin muovijahti sai muotoilupalkinnon

Julkaistu: 6.10.2001 23:53

Kaarinalaisyritys panostaa vientiin

Käyttäjäystävällinen ja esteettinen, vene jossa perinteisen tuotteen muotoilu on tuotu uuteen aikaan. Tätä mieltä oli Pro Finnish Design -kilpailun raati, joka valitsi parhaaksi muotoilutuotteeksi kaarinalaisen One Groupin One 40 -purjeveneen.

Vene oli ensimmäisen kerran esillä Tukholman venemessuilla viime vuonna. Sen osat tehdään Suomessa ja vene kootaan ja viimeistellään Ruotsissa, Storebron veistämöllä.

-Vaikka se on suuri purjevene, on se yhtä helppo purjehtia kuin automaattivaihteinen auto on ajaa, sanoo veneen suunnitellut muotoilija Guy Lönngren.

Muovisuudestaan ylpeä purjevene

Veneen kallistuskulma on pienempi kuin muilla saman kokoluokan veneillä. Lisäksi siinä on taittuva köli, joka helpottaa purjehtimista matalaan. Vene on valmistettu lujitemuovista ja se on myös reilusti ja häpeilemättä muovisen näköinen. Lönngren tietää, että hänen muotoilemansa vene ei kaikkia ihastuta.

-Halusin tehdä tuotteen, joka ei jätä ketään kylmäksi, sellaisen, jota rakastetaan tai vihataan.

1,2 miljoonaa markkaa maksavia One 40 -veneitä on myyty vasta toistakymmentä, ja niistä kolme Suomeen. Seuraavaksi vene viedään messuille Saksaan, Englantiin ja Ranskaan. Helsingin venemessuille One 40 -purjevenettä ei tuoda.

-Yritämme nyt viedä brandiamme ulkomaille ja keskitymme markkinoimaan Suomen ulkopuolelle, sanoo Guy Lönngren.

Yritys aikoo nyt keskittyä uuden venemallin suunnitteluun.

Pro Finnish Design -palkinto on Suomen arvostetuin teollisen muotoilun palkinto. Nyt kuudennen kerran jaetun palkinnon ovat perustaneet Design Forum Finland ja Fennia-ryhmä, joka lahjoittaa 100 000 markan suuruisen palkinnon. Kilpailussa oli tällä kertaa mukana sata tuotetta.

Tuoreimmat osastosta