ii !! (i2) - toimitusketjussa on ohjelman mentävä aukko

Komponenttien ja palveluiden toimitusketju on tuotantoyritykselle kriittinen asia. Hyvätkään johtajat eivät pysty tekemään siitä aukotonta, mutta apu löytyy toimitusketjun hallintaohjelmasta. Niiden ykkönen, i2 lupaa tuloksia jo 4-6 kuukaudessa.

26.1.2001 9:56

E-bisnes mielletään hyvin usein yksinkertaiseksi netin kautta tapahtuvaksi kaupankäynniksi, mutta e-bisneksen menestystarinat löytyvät aivan toisaalta.

Nettikauppa on vain viimeinen ääripää pitkässä toimitusketjussa, joka voidaan kaikkineen kattaa e-bisnes-nimikkeen alle SCM-ohjelmistolla (Supply Chain Management).

Yhdysvaltalainen i2 Technologies toimittaa sähköisiä markkinapaikkaratkaisuja sekä yritysten ydinprosesseja tehostavia sovelluksia. I2 TradeMatrix-ohjelmistoa käyttävät muun muassa Nokia, Motorola, Ericsson, IBM, Intel ja Dell sekä monet autonvalmistajat.. Yksi uusista asiakkaista on Siemens, jolle toimitettava i2-ratkaisu on maailman suurin yksittäinen ohjelmistokauppa.

- Pienillä viilauksilla saavutetaan joitain etuja, mutta johtajien kaipaama liikevaihdon ja tuoton kasvu saavutetaan vasta muuntamalla yritystä kokonaisuudessaan, paljastaa Sara McKinnon i2:n EMEA-alueen (Eurooppa, Lähi-Itä ja Afrikka) markkinointijohtaja.- E-bisneksellä voidaan kehittää monia perustoimintoja, kuten pienentää varastoarvoja, lyhentää tuotantoketjua, tehostaa tuotekehitystäja nopeuttaa päätöksentekoa sekä toimituksia,selventää McKinnon.

Lisäarvoa asiakkaille vuoteen 2005 mennessä 450 miljardia

Yritykseen hankitun uuden ohjelmiston tuomaa hyötyä on usein hyvin vaikea arvioida saati mitata. Jos ohjelmistotoimittaja pystyy konkreettisesti mitaten osoittamaan asiakkaalle tuodun säästön ja lisäarvon, on tulosvastuullinen yritysjohto helposti myyty.

- I2 TradeMatrix sisältää kattavan perusohjelman, joten asiakaskohtainen kustomointi ei vie liikaa aikaa. Yleensä tuloksia saavutetaan jo 4-6 kuukauden kuluessa. Yrityksen johto keskittyy lisäksi yleensä yrityksen päätuotteisiin, mutta iso etu ja lisäarvo saavutetaan usein "toisen tason" tuotteissa, kertoo Sara McKinnon.

I2 on panostanut paljon lisäarvon mittausmenetelmiin, mutta mikäpä onkaan mukavampaa kuin näyttää yritysjohdolle miljoonien dollarien hyödyt.

I2:n tilastojen mukaan esimerkiksi IBM on saavuttanut i2-ohjelmistolla 2,4 miljardin dollarin eli noin 15 miljardin markan säästöt. Toisaalta i2:n tavoitteena on tuottaa asiakkailleen vuoteen 2005 mennessä 75 miljardin dollarin eli reilun 450 miljardin markan lisäarvo.

I2:n oma liikevaihto nousi viime vuonna 1,1 miljardiin dollariin. Asiakkaita alalla 12 vuotta olleella i2:lla on noin 1 000. Ne ovat kuitenkin järeitä, sillä viime vuoden 392 kaupasta 50 arvo ylitti miljoona dollaria ja 15 viisi miljoonaa dollaria. I2:n tulevaisuus nähdään analyytikkojen keskuudessa erittäin valoisana.

I2 on menestyksen myötä myös laajentanut tuoteperhettään ketjun molempiin suuntiin. SCM-toimintojen lisäksi i2:n tuotteisiin on lisätty SRM- (Supplier Relationship Management) ja CRM-toimintoja (Customer Relationship Management).

Pari esimerkkiä nopeistakin hyödyistä

Sara McKinnonilla on myös pari esimerkkiä, joilla hän osoittaa i2 TradeMatrix -ohjelmiston käyttökelpoisuuden. Näissä tilanteissa toimitusketjun hallinta tuo säästöjä tai jopa pelastaa koko yrityksen.

Ensimmäinen on elävästä elämästä. 3Comin ostaessa modeemivalmistaja US.Roboticsin molemmilla oli käytössä sekä samoja toimittajia että komponentteja. Molempien ryhmien tiedot olivat tietysti yritysten SAP-järjestelmissä eri nimikkeillä, mutta järjestelmän päälle integroidulla i2 TradeMatrixilla tiedot saatiin yhdistettyä ja tuotantoa tehostettua.

Toinen esimerkki on autoteollisuudesta, mutta se voisi koskea yhtä hyvin Taiwania maanjäristyksen jälkeen. McKinnonin esimerkissä yhdysvaltojen yli pyyhkivä pyörremyrsky saa aikaa pahoja tuhoja, jonka seurauksena autotehtaan tavaranhankinta vaikeutuu. I2 TradeMatrix löytää kuitenkin nopeasti korvaavat ja luotettavat tavarantoimittajat, eikä tehtaan tuotanto viivästy suuresta kriisistä huolimatta.

I2 TradeMatrix -ohjelmiston vankka perusta onkin ajantasainen tietokanta, jossa on muun muassa 18 miljoonaa elektroniikkakomponenttia ja -toimittajaa. Sen avulla esimerkiksi kännykkävalmistaja löytää helposti korvaavien komponenttien toimittajan, mikäli jollain tuotantoketjun osalla on toimitusvaikeuksia.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?