Muodikkuus tärkeämpi kuin grps - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Nokia uskoo gprs:n jyräävän joulusta

Julkaistu: 11.6.2001 8:47

Reutersin mukaan Nokian näkemys nopeiden datayhteyksien kehittymisestä on se, että gprs-puhelinten vakavampi kysyntä alkaa joulun tienoilla, mutta sovelluksia on saatavilla vasta ensi vuoden puolella.

Koko mobiili- ja telealan teollisuus toivoo, että gprs:stä tulee hyvä business, joka sytyttää kuluttajissa kiinnostuksen nopeampiin ja tehokkaampiin kolmannen sukupolven 3g-palveluihin tulevina vuosina.

Nokia Mobile Phonesin varajohtaja Anssi Vanjoki uskoo, että vaikka gprs lähteekin matkaan tämän vuoden toisella puoliskolla ja joulun aikaan muodostaa todelliset markkinat, niin ne ovat pikemminkin puhelin- kuin sisältöjen markkinat.

Vanjoen kommentit ovat merkittäviä, koska ne heijastavat uskoa siihen, että gprs-pohjainen mobiili internet Euroopassa ja Aasiassa tarvitsee pitemmän ajan irtiottovaiheeseen kuin aiemmin on kuviteltu. Tämä tarkoittaa myös sitä, että mobiilioperaattoreiden rahasammon hanat ovat tiukilla siihen asti, nämä kun uskoivat vuolevansa kultaa jo gprs:stä.

Nokia päätti aloittaa gprs-puhelinten myynnin vasta tämän vuoden kolmannen neljänneksen aikana toisin kuin sen kilpailija Motorola. Nokian näkemys oli, että markkina ei vielä ollut siihen valmis ja uskoo myyvänsä neljännestä neljänneksestä lähtien miljoonia gprs-matkapuhelimia.

Nokian päätös lykätä gprs-puhleinten valmistuksen aloittamista on hidastanut myös langattoman internetin kasvua Euroopassa ja Aasiassa. Tämä johtuu Nokian suuresta, vähintään 35 prosentin markkinaosuudesta.

Vanjoen mielestä gprs:ssä ei ole mitään, mikä kasvattaisi myyntiä, "se on vain langattoman ajan paketointia". Hän totesi myös, että teknologia, jolla tuotetttaisiin kiinnostavia palveluita kuten musiikkia, videota ja kuvaviestien lähettämistä eivät vielä ole valmiina.

Hänen mielestään tarvitaan tehokkaita ympäristöjä multimedia-viestien lähettämistä varten. Nämä teknologiat ovat kuitenkin saatavilla vasta vuoden 2002 alusta, ja silloin hän uskoo myös kuluttajien kiinnostuvan palveluista.

Vanjoki kertoi myös matkapuhelinteollisuuden oppineen, ettei kannata odottaa mahdottomia uusilta teknologioilta, koska vie aikaa ennenkuin ne ovat kypsiä. Nokian kohdalla tämä tarkoittaa wappia, jolloin se toi markkinoille ensimmäisenä wap-puhelimen. Kuitenkin wap floppasi pahasti, eikä sille ole oikein vieläkään must-palveluja olemassa, saati että kukaan juuri käyttäisi niitä.

Vanjoki myös uskoo, että asiakkaat eivät osta Nokian ensimmäistä gprs-puhelinta 8310:ntä sen mobiilin internet-teknologian takia, vaan sen muodikkuuden ja muiden ominaisuuksien vuoksi. 8310:ssä on vaihdettavat värikuoret ja sisäänrakennettu radio. Se on myös pienin markkinoilla oleva puhelin.

Tämä osoittaa sitä, että Nokia satsaa puhelinten muotoiluun myynninedistäjänä, mikä aiheuttaa sen kilpailijoille paineita seurata trendiä perässä. Myös Motorola on paneutunut uusimmissa puhelimissaan sekä muotoiluun että käytettävyyteen.

Tuoreimmat osastosta