200106766 - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Partiolaisasenne on pienen lentoyhtiön kilpailuvaltti

Julkaistu: 6.10.2001 22:43

Turku Air avaa rahtiliikenteen logistiikkasolmuja

Turku Air Oy:n lentoliikenne jakaantuu lähes tasan rahti- ja liikelentojen kesken. Rahtiliikenteen kivijalkana on kuudesti viikossa ja kolmesti päivässä lennettävä postireitti Turun ja Ahvenanmaan välillä.

Yrityksen pääomistaja Veikko Tähtinen arvioi, että harvassa paikassa pohjoismaisellakaan tasolla on logistisesti tarjolla Turun veroista palvelua. Yrityksessä ollaan lähtövalmiina läpi vuorokauden reilun tunnin varoitusajalla. Rahtipalveluja ostavat kaikenkokoiset yritykset ympäri Lounais-Suomea.

-Yrityksille syntyy logistisia solmuja ja tarvetta nopeisiin tavaratoimituksiin eniten lomakausien taitteessa. Tyypillinen esimerkki on konerikko tuotannossa tai jot-systeemin tukkeutuminen, jolloin tarvitaan pika-apua.

Kasvu tasaantunut

Laman jälkeisten vuosien kasvuhyppäyksen jälkeen on rahtiliikenteen kysyntä tasaantunut. Tilauslentojen osuus on kasvanut käsi kädessä talouden virkistymisen kanssa.

-Kalusto hankittiin jo alunperin sillä periaatteella, että lentokoneet sopivat sekä rahti- että liikelentotoimintaan, Tähtinen huomauttaa.

Tähtinen laskee yrityksensä olevan omassa lajissaan nykyisellä kalustolla Pohjoismaiden suurin. Kilpailijat ovat keskittyneet Helsinkiin. Oululaisella Tilauslento Oy:llä on yksi vastaava kone. Helsinkiläiset yritykset, maan suurimman Jetfliten johdolla lentävät suihku- tai suihkuturbiinikoneilla. Liikelennoissa Turku Air Oy:llä on melko vakiintuneet asiakassuhteet.

Päälentäjä Tommi Saarisen mukaan on yleinen harhakäsitys, että tilauslennot olisivat ylihinnoiteltuja. Hänen laskelmissaan taksilento on jo neljälle matkustajalle halvempaa kuin reittilento.

-Jos yrityksellä on esimerkiksi projekti Trondheimissa, on sinne matkustettava Tukholman kautta. Me tarjoamme suoran yhteyden ja olemme parissa tunnissa perillä. Lähdöt ja paluut tapahtuvat silloin, kun ne sopivat asiakkaille.

Toisena esimerkkinä Saarinen mainitsee Viron.

-Reittilennot lennetään Helsingin kautta vain Tallinnaan. Meillä on vaihtoehtoina muutkin liikennekelpoiset kentät - kuten Saarenmaa, Hiidenmaa ja Tarto. Tilauslento säästää kuusi tuntia matkustusaikaa.

Alalla käynnissä pudotuspeli

Lentomatkan laskutus perustuu käytettyyn lentoaikaan ja matkaan. Kenttämaksuillakin on oma vaikutuksensa: esimerkiksi Pietarissa rahastetaan 500 dollaria päivältä. Tukholmassa vastaava summa on vain muutama sata markkaa.

Veikko Tähtisen mukaan lentobensiinin kallistuminen viimeksi kuluneiden kahden vuoden aikana on pakottanut lentoyhtiön tarkistamaan matkojen hintoja. Polttoaine ja huolto ovat merkittävä osa kustannuksista.

Turku Air Oy:lle on hiljan myönnetty EU:n yhteiseurooppalaisiin ilmailumääräyksiin perustuva AOC-sertifikaatti, jonka tavoitteena on ilmailumääräysten yhtenäistäminen kaikissa jäsenmaissa. Juuri AOC on merkittävästi rajannut alan yrityksiä, joiden määrä kaksimoottoristen koneiden osalta on pudonnut kolmestakymmenestä viiteentoista.

Veikko Tähtinen ennustaa yrityskuolemien jatkuvan. Turussakin oli aiemmin viisi ansiolentoyritystä, nyt niistä on jäljellä enää yksi.

-Sertifikaatti on pienelle yritykselle raskas ja kallis taakka, sillä se sisältää laajan ohjeistuksen koko liiketoiminnasta, huollosta ja henkilökunnan koulutuksesta. Toisaalta se selkeyttää toimintaa. Määräysten harmonisointi on hyvin haasteellista ja aikaa vievää, painottaa Tähtinen.

Turku Air Oy

 - 1974 perustettu perheyhtiö - Hallituksen pj. Veikko Tähtinen - 9 työntekijää - Liikevaihto 6,5 mmk - Käytössä kolme 2-moottorista Piper -konetta - Päätoiminta-alue: Pohjoismaat, Baltia ja Pietari

Tuoreimmat osastosta