200103243 - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Ulkomaisten autojen markkinat elpyivät Venäjällä

Julkaistu: 6.10.2001 21:49

Renaultin pitkän linjan tavoitteena 100 000 autoa vuodessa

Moskova Venäjän ulkomaisten autojen markkinoita on vaikea mitata tarkasti, koska viralliset tuontitilastot eivät anna oikeaa kuvaa todellisuudesta laajan pimeän tuonnin vuoksi. Esimerkiksi Daimler Chryslerin tilaston mukaan Venäjälle tuotiin vuosina 1995-1999 vain vajaat 6 000 mersua. Kuitenkin Moskova, johon suurin osa näistä autoista päätyy, suorastaan kuhisee mersuja.

Venäjän vuoden 1998 lopun syvän talouskriisi ja sitä seurannut rankka devalvaatio vähensivät länsiautojen kysyntää. Mersun virallisessa tilastossa vuodet 1998 ja 1999 ovat kuitenkin parhaat 90-luvun jälkipuoliskolla.Todellisuudessa länsiautojen tuonti laski reilusti ja Venäjän oma autoteollisuus sai todellisen piristysruiskeen devalvaatiosta. Venäläisten autotehtaiden tuotantolukemat lähentelevätkin nyt epävirallisten tietojen mukaan edellisen huipun eli vuoden 1990 lukemia.

Kuitenkin myös ulkomaisten autojen myynti näyttää kasvavan Venäjän talouskasvun siivittämänä. Näin on tapahtunut esimerkiksi ranskalaisella Renaultille.

-Ulkomaisten henkilöautojen markkina oli vakaa viime vuonna, ja Renault nosti huomattavasti myyntiään Venäjällä. Jos edellisvuonna myimme noin 1 100 henkilöautoa Venäjällä, niin viime vuonna myimme jo yli 3 000 henkilöautoa, Renaultin Moskovan edustuston lehdistöpäällikkö Jan Dorison sanoo.

Hänen mukaansa viime vuonna Venäjällä myytiin noin 50 000 tuontiautoa. Henkilöautojen kokonaismyynti oli noin miljoona autoa.

Kokoonpanosta uutta vetoa

Renaultin pitkän linjan tavoite on myydä Venäjällä 100 000 autoa vuodessa. Tähän se pyrkii muun muuassa kehittämällä kokoonpanoa Venäjällä. Viime vuonna Renaultin myymistä autoista tuhat koottiin Moskovan kaupungin kanssa omistetussa yhteisyrityksessä.

Yhteisyrityshankkeita tai omia kokoonpanotehtaita Venäjällä on myös Fiatilla, General Motorsilla, BMW:llä, Fordilla, Skodalla ja Daewoolla. Kaikki ne ovat kuitenkin joko pienimuotoisia, valmisteluvaiheessa tai toimivat tyhjäkäynnillä.

Esimerkiksi suurin yhteishanke, noin 800 miljoonan dollarin Daewoon autojen kokoomatehdas tuotti viime vuonna nähtävästi alle 10 000 autoa, kun sen kapasiteetti on 200 000 autoa vuodessa. Ulkomaalaiset autonvalmistajat ovatkin todenneet, että Venäjän markkinat on pakko vallata sisältä käsin.

Tuoreimmat osastosta