200101447 - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Citymarketien halvan kahvin tuontibisnes kismittää Keskoa

Julkaistu: 6.10.2001 21:39

Kauppiaat ovat tuoneet jo kuukausia Keski-Euroopasta edul

lista kahvia

Osa Citymarket-kauppiaista on ryhtynyt hankkimaan kahvia ohi Keskon oman valikoiman. Edullisuudella kilpailevaa Aito Mokka -kahvia on tuotu jo useita kuukausia Keski-Euroopasta, ja sitä on myynnissä noin kymmenessä Citymarketissa ympäri maata.

K-kauppiaiden omaa tukkuliikettä Keskoa ja varsinkin Keskon paahtimoa Viking Coffeeta asia harmittaa. Kesko ei kuitenkaan voi vaikuttaa isojen kauppiaiden omatoimisuuteen.

-Kauppiailla on oikeus ostaa valikoiman ohi. Näin tulee olemaan myös uudessa ketjuohjausmallissamme, toteaa Keskon päivittäistavararyhmän johtaja Harri Sivula.

Viking Coffeen toimitusjohtajaa Raimo Ilveskeroa Citymarketien tuonti ei innosta.

-Aito Mokka syö osuuksia muulta valikoimalta. Iloksemme voimme kuitenkin todeta, ettemme ole merkittävästi menettäneet osuuttamme, Ilveskero kertoo.

Hän myöntää, että tilanne on syntynyt, koska paahtimo ei ole pystynyt vastaamaan kauppiaiden kysyntään tarpeeksi edullisella tuotteella. Nyt tilanne on kuitenkin Ilveskeron mukaan korjaantunut.

-Olemme kasvattaneet syksyllä valikoimaamme samaan hinta-laatu-luokkaan kuuluvalla Euroshopper-kahvilla. Ruotsalainen ICA on myynyt tätä keskieurooppalaistyyppistä kahvia menestyksellisesti jo puolitoista vuotta, Ilveskero toteaa.

Citymarketit ovat myyneet Aito Mokkaa välillä jopa alle kahdeksaan markkaan paketti, Euroshopper-kahvin hinta on sekin alle kymmenen markan.

Kahvitarjouksilla on mittava rooli asiakkaiden houkuttamisessa ostoksille, joten alhainen tukkuhinta on kauppiaille hyvin tärkeä asia.

Kauppias Reijo Aaltonen Järvenpään Citymarketista toteaa Aito Mokan olevan jo merkittävä tuote marketin kahvivalikoimassa.

-Me myymme sitä, mitä kuluttaja haluaa, hän muistuttaa.

Paulig myös varpaillaan

Suomen suurin paahtimo Gustav Paulig seuraa kahvin markkinaosuuksien kehitystä tarkkaan. Pauligilla on hallussaan runsas puolet vähittäiskaupan kahvimarkkinasta Suomessa, Inex-konserniin kuuluvalla Meiralla noin 30 prosenttia ja Keskon ja ICA:n yhdessä omistamalla Viking Coffeella noin 12 prosenttia.

Gustav Pauligin toimitusjohtaja Pekka Pirinen ei ole vielä huolissaan Citymarketien omasta tuonnista.

-Olemme seuranneet kehitystä ja analysoineet tilannetta. Pauligilla on kuitenkin korkeamman laadun ja korkeamman hinnan tuotteita, jotka ovat pitäneet hyvin asemansa markkinoilla. Toki osa kuluttajista on hintatietoisia, mutta meidän Juhlamokkaan, Presidenttiin ja Braziliin ei edullisen kahvin tuonnilla ole ollut vaikutusta. Aina on tietysti olemassa riski, että halvan kahvin juojia tulee lisää. Näin on varsinkin silloin, jos kahvin maailmanmarkkinahinta nostaa kahvipaketin hinnan yli 20 markkaan, Pirinen myöntää.

Tuoreimmat osastosta