200106662 - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Gigantti ja Kekkilä keräsivät Ad Profit -kilpailun voitot

Julkaistu: 6.10.2001 22:14

Brittiläiseen Dixon-kodintekniikkaketjuun kuuluvan Gigantti-jättimyymälän lanseeraus Suomeen ja puutarharavinteita valmistavan Kekkilän merkin uusi asemointi ovat viime vuoden tuottoisimmat mainoskampanjat. Ne palkittiin eilen 100 000 markan palkinnoilla suomalaisten mainostajien sekä mainos- ja media-alan ylläpitämässä Ad Profit -kilpailussa, joka järjestettiin nyt kolmatta kertaa.

Gigantti-ketju aloitti Suomessa syksyllä 1999 ja saavutti kolmella myymälällään pikavauhtia liki 90 prosentin tunnettuuden. Helsingin kodintekniikkamarkkinoista alueen ainoa Gigantti-myymälä nappasi loppuvuoden aikana peräti kolmanneksen.

Tulokas käytti Ad Profit -tuomariston mielestä älykkäästi hyväkseen markkinatilannetta.

-Mainonnassa on yleensä vaarallista sanoa asiakasta tyhmäksi, mutta tässä nimenomaisessa markkinatilanteessa se toimi. Gigantti oivalsi markkinatilanteen olennaiset asiat, tuomaristo kiitti arviossaan.

Gigantin mainoslause toteaa: Se nyt vaan on tyhmää maksaa liikaa.

Mainostoimisto Hasan & partnersin Gigantille tekemä mainonta oli huomiota herättävää ja usein myös ärsyttävää. Kilpailuun liittyvässä kohderyhmätestauksessa kuluttajat arvioivat kuitenkin mainosten sopivan yritykselle. Mainoksista tuli erityisesti mieleen edulliset hinnat.

Kilpailun toisen sarjan voittanut Kekkilä asemoi viime vuonna uudelleen kuluttajatuotteissa käyttämänsä Kekkilä-merkin. Tavoitteena oli parantaa tunnettuutta ja yritysmielikuvaa kaikissa asiakasryhmissä ja erityisesti alle 35-vuotiaiden rivitaloasukkaiden keskuudessa.

Kampanja paransikin merkin tunnettuutta ja Kekkilän mainonta koettiin myönteisesti erilaiseksi. Tulostavoitteena kampanjalla oli markkinaosuuden kasvattaminen ja sekin onnistui.

Tuomaristo kiitti erityisesti tv-mainontaa, joka oli sen mukaan kampanjan vahvin ja erottuvin elementti. Kekkilän mainostoimisto on Kaisaniemen Dynamo.

Tuoreimmat osastosta