200003507 - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Fareston kompastui alimarkkinointiin

Julkaistu: 13.12.2000 0:00

Orion Pharma vei ensimmäisen oman alkuperälääkkeensä Farestonin suurin toivein Yhdysvaltain markkinoille joulukuussa 1997. Rintasyöpälääke Farestonia alkoi markkinoida lääkejätti Schering-Plough, joka kuitenkin hoiti työnsä huonosti.

Orion Pharma vaihtoi lääkkeen markkinoijan viime vuonna. Uusi kumppani on pieni Shire Pharmaceuticals -yhtiö.

Kari Varkilan mukaan keskeinen virhe oli se, että Fareston vietiin ulkomaille suomalaisella, liian vaatimattomalla tavalla. Samaa mieltä on Anders Heierson.

Lääkemarkkinoinnissa suomalainen tapa tarkoittaa muun muassa sitä, että lääkettä markkinoidaan vain jakeluketjuun, ei loppukäyttäjille, koska Suomessa reseptilääkkeitä ei saa markkinoida loppukäyttäjille.

Schering-Plough myi Farestonia apteekkien varastoihin, mutta ei markkinoinut sitä riittävästi lääkäreille. Yhtiön markkinointihaluja saattoi vähentää sekin, että se kehitti myös omaa rintasyöpälääkettään. Myöskään Fareston-lisensointisopimuksen ehdot eivät patistaneet Schering-Ploughia tarpeeksi.

Tuoreimmat osastosta