200005356 - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Uusi rautatielakiesitys vapauttamassa vain kansainvälisen tavaraliikenteen

Julkaistu: 29.11.2000 0:00

EU kaavailee asetusta henkilöliikenteen vapauttamiseksi kilpailulle

Raideliikenteen vapauttaminen EU:ssa on saanut jälleen uuden sysäyksen, kun liikennekomissaari Loyola de Palacio kertoi viime viikolla, että Euroopan komissio aikoo antaa esityksen EU-maiden henkilöliikenteen vapauttamisesta kilpailulle jo ensi vuonna.

EU-maat pääsivät juuri viime viikolla sopuun kansainvälisen tavaraliikenteen vapauttamisesta, joka astuu voimaan vuonna 2003.

Suomen liikenne- ja viestintäministeriö ei ole vielä tietoinen liikennekomissaarin mainitseman uuden ehdotuksen sisällöstä.

Sen sijaan ministeriö on määrittämässä kantaansa komission heinäkuussa antamaan asetusehdotukseen julkisen liikenteen palvelunvaatimuksista ja kilpailuttamisesta, joka koskee maanteiden ja sisävesien lisäksi myös henkilöliikennettä rautateillä.

Asetusehdotuksella halutaan tehostaa julkista liikennettä lisäämällä kilpailuttamista. Käytännössä ehdotus tarkoittaisi rautateiden henkilöliikenteen vapauttamista kilpailulle ja VR:n monopoliaseman purkamista.

Suomen linja raideliikenteen vapauttamiseen on ollut varsin pidättyväinen. Eduskunta saanee keväällä käsittelyynsä lakiesityksen uudeksi rautatielaiksi, joka sisältää ainoastaan EU:ssa nyt sovitun direktiivipaketin mukaiset säädökset kansainvälisen tavaraliikenteen vapauttamiseksi.

YTV purkaisi VR:n monopolin

Liikenneministeriön työryhmä ehdotti keväällä 1998, että tavaraliikenteen lisäksi kilpailu voitaisiin avata myös alueelliseen henkilöliikenteeseen. Tätä ehdotusta ei aiota ottaa mukaan lakiesitykseen.

Vanhempi hallitussihteeri Tuula Ikonen kertoo monien jäsenvaltioiden vastustavan henkilöliikenteen avaamista kilpailulle.

-Suomen pidättyväinen linja ei ole ainut, vastustus eri jäsenvaltioissa on varsin vahvaa, Ikonen toteaa.

Ikosen mielestä asetusehdotus olisi toteutuessaan iso muutos Suomelle.

-Asetus merkitsisi toteutuessaan, että kilpailu avautuisi koko henkilöliikenteessä tai pitäisi järjestää tarjouskilpailuna. Suomessa on kuitenkin pienet markkinat, on epäselvää olisiko muita kiinnostuneita kuin VR ja tulisiko tämä valtion kannalta edullisemmaksi vai ei, Ikonen pohtii.

Pääkaupunkiseudun yhteistyövaltuuskunta YTV on suhtautunut kriittisesti ministeriön esitykseen rautatielaista, koska se säilyttää VR:n yksinoikeuden kotimaiseen rautatieliikenteeseen. YTV sen sijaan tukee Euroopan komission asetusehdotusta raideliikenteen ja muun julkisen liikenteen kilpailuttamisesta.

Työryhmä miettimään henkilöliikennettä

Liikenneministeriö on Tuula Ikosen mukaan asettamassa työryhmän selvittämään pääkaupunkiseudun henkilöliikenteen tilannetta.

-Työryhmää ei ole vielä päätetty, mutta toimeksianto on ministeriössä luonnosteltavana. Ryhmä selvittäisi kilpailun avaamista ja eri vaihtoehtoja pääkaupunkiseudun lähiliikenteessä, Ikonen toteaa.

YTV ei pidä ministeriön perusteilla olevaa työryhmää itsessään vielä positiivisena käänteenä kilpailun vapauttamista kohti. Perusteellinen keskustelu pääkaupunkiseudun henkilöliikenteestä on YTV:n mukaan kuitenkin sinänsä hyvä asia.

Tuoreimmat osastosta