200006073 - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Ruutubrändin nuorennusleikkaus

13.11.2000 12:20

Singaporelainen bisnespariskunta rahoittaa Mulberryä uuteen nousuun

Muotimaailmassa brändit heilahtelevat alimmasta allikosta myynnin huipulle. Esimerkiksi italialainen Gucci ja beige-musta-punaisesta ruutukuosistaan tunnettu englantilainen Burberry olivat vielä kymmenen vuotta sitten unohdettuja merkkejä, joita ostivat korkeintaan uskollisimmat - ja iäkkäimmät kuluttajat. Nykyään trendiväki repii molempien vaatteet ja asusteet käsistä.

Myös toinen brittiläinen ruutukuosibrändi, Roger Saulin 1970-luvun alussa perustama Mulberry on kulkenut samoja polkuja. Se ei tosin ole ollut missään vaiheessa henkitoreissaan.

-Parina viime vuonna tilinpäätöksemme on ollut tappiollinen. Tappiot eivät ole olleet suuria, vaan noin miljoonan punnan luokkaa. Se ei kuitenkaan ole lohduttanut. Tänä vuonna Mulberry pääsee kuitenkin selvästi voiton puolelle. En osaa vielä arvioida tarkkoja lukuja, mutta veikkaisin tuloksen olevan viitisen prosenttia voiton puolella, arvioi Mulberryn kansainvälinen myyntijohtaja Tony Bottomley vieraillessaan reilu viikko sitten Suomessa.

Tämän vuoden tulosta selvemmin Mulberryn uusi nousu näkyy lehtiotsikoissa. Viimeisen parin kuukauden ajan johtavat brittilehdet The Timesistä aina Evening Standardiin ovat liputtaneet Mulberry-ajan taas alkaneen.

-Parin hiljaisen vuotemme aikana Mulberryllä keskityttiin klassisen ja perinteikkään englantilaisen tyylin vaalimiseen. Mallit pysyivät pitkälti samoina ja värit hillittyinä. Muutosten myötä olemme edelleen halunneet säilyttää perinteisen käsityön jäljen Mulberry-tuotteissa, mutta tuoda niihin enemmän väriä ja trendikkyyttä. Vahvimman alueemme eli laukkupuolen lisäksi olemme kehittäneet vaatemallistoamme, joka on nopeasti kasvavin alueemme, Bottomley sanoo.

Suunnittelun keulamiehenä toimii edelleen Roger Saul itse. Uudeksi suunnittelijaksi Mulberrylle on palkattu Scott Henshall, joka sai tänä vuonna arvostetun, vuoden nuorelle, brittiläiselle suunnittelijalle myönnettävän Vidal Sassoon -palkinnon. Hän suunnittelee Capsule Collection -mallistoa, joka on suunnattu Mulberryn uusimmalle kohderyhmälle eli 25-30-vuotiaille edelläkävijöille.

Mulberryn osake-enemmistö on edelleen Saulin ja hänen perheensä hallussa. Uuteen nousuun tarvittiin kuitenkin myös ulkopuolista rahaa. Sitä saatiin elokuussa solmitun sopimuksen myötä 7,6 miljoonaa puntaa singaporelaiselta bisnespariskunnalta Ong Beng Sengiltä ja Christina Ongilta, jotka tunnetaan myös Giorgio Armanin ja Donna Karanin taustavoimina.

-Ongit ovat erityisen vahvasti mukana yhdysvaltalaisessa tytäryhtiössämme, josta he omistavat puolet. Heidän sijoituksensa myötä Mulberry lähtee valloittamaan Yhdysvaltoja, jonne perustetaan aluksi neljä liikettä, Bottomley kertoo.

Ongien sijoitus on Mulberryn mittakaavassa merkittävä, sillä perheyrityksen vuosittainen liikevaihto on toistaiseksi vasta 27 miljoonan punnan luokkaa.

Mulberryn vahvinta aluetta ovat kuitenkin Euroopan maat, kotimarkkinoiden lisäksi varsinkin Saksa, Ranska ja Pohjoismaat.

-Pohjoismaista varsinkin Tanska ja Suomi ovat vahvaa Mulberry-aluetta. Etenkin suomalaisiin vetoavat hyvälaatuiset, käsityönä tehdyt nahkatavarat, jotka kestävät ajan ratasta vuodesta toiseen. Suomen Mulberry Shopin omistava Seija Finnilä on myös rakentanut asiakkaisiinsa tiiviin ja lämpimän suhteen, joka sopii hyvin Mulberryn palvelua korostavaan imagoon.

Tämän hetken ruusuisilta tuntuvat näkymät eivät tuudita Mulberry-miestä turvallisuuden tunteeseen.

-Muotimaailmassa mennään ylös ja alas kuin vuoristoradalla, ja ainoa tapa välttää rankat laskut, on pysyä ajassa mukana. Mulberryllä se on viime vuosina merkinnyt vaatekokoelman kehittämisen lisäksi esimerkiksi huipputeknologian ja käsityötaitojen kohtaamista. Käytännössä se tarkoittaa sitä, että lähiaikoina satsaamme yhä enemmän tietokoneiden, elektronisten päivyreiden ja muun huipputeknologian säilyttämiseen tarkoitettujen nahkatuotteiden suunnitteluun.

Toinen kehittelijöiden suurennuslasin alla oleva alue on Mulberryn sisustusmallisto. Tällä hetkellä sen merkitys myynnin kannalta on vain noin viisi prosenttia, mutta sen myynti kasvaa 30 prosentin vuosivauhtia. Erityisen suosittu kokoelma on Ranskassa.

Varsinkin kotimarkkinoilla nahkatavaroiden Rolls Roycena tunnetun yrityksen on myös pidettävä tuntosarvet pystyssä kansalaisliikkeiden kanssa.

-Englannissa eläinten oikeuksia puolustavia ihmisiä on kaikenlaisissa tehtävissä. Näin ollen sama Mulberry-tyyli, joka on tullut tunnetuksi nahkaesineissä, käy kaupaksi myös synteettisistä materiaaleista valmistettuna. Niiden laadun on kuitenkin oltava yhtä korkea kuin nahkatuotteiden.

Vaikka Mulberryn uusi menestys näyttää Bottomleyn mielestä varmalta, ei hän kuitenkaan toivo sen nousevan esimerkiksi Guccin tai Burberryn kaltaiseksi superhitiksi muodin suurkuluttajien keskuudessa. Hillitty nousu on yritykselle pitkän päälle katsottuna parempi asia.

-Jos Mulberry siirtyisi valmistamaan pintamuotia, jonka tarkoituksena olisi vain myydä, se menettäisi perinteiset asiakkaansa. Brändin arvomaailman, joka tiivistyy englantilaiseen elämäntapaan ja laatutietoisuuteen, on heijastuttava jokaiseen tuotteeseen.

Niinpä Mulberry ei heittäydy mukaan tämän hetkiseen logomaniaan. Se ei myöskään halua riistoviljellä brändin toiseksi tunnukseksi mulperipuulogon rinnalle noussutta madrasruutua, joka hehkuu hillitysti viininpunaisen ja havunvihreän sävyissä.

-Me käytämme Mulberry-ruutua tämän syksyn vaatteissa, sillä ruudut ovat nyt muotia. Tarkoituksena ei ole myydä mitään pelkän ruutukuosin tai logon avulla, Bottomley teroittaa.

Kuva: Sari Poijärvi

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?