200002738 - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Joka neljäs ranskalainen aikoo tehdä nettiostoksia

Julkaistu: 30.10.2000 14:23

Pariisi Neljä vuotta sitten hädin tuskin joka kymmenes ranskalainen kuluttaja kuvitteli turvautuvansa sähköiseen kauppaan. Nyt jo yksi neljästä aikoo shoppailla netissä lähitulevaisuudessa. Vasta ilmestynyt kuluttajatutkimus (CREDOC) povaa verkkobisnekselle valoisaa tulevaisuutta ranskanmaalla.

Viime vuonna 800 000 ranskalaista osti palveluksia tai hyödykkeitä internetistä. Miljardin frangin nettimyynti on 0,05 prosenttia vähittäiskaupan kokonaisliikevaihdosta. Yhdysvalloissa vastaava luku on reilu prosentti.

Asiantuntijoiden mukaan internetin pitäisi haukata teollistuneissa maissa lähivuosina 5-10 prosentin siivu vähittäiskaupasta.

Nettiostosten suosikkeja ovat matkat, ohjelmistot, kirjat, cd-levyt ja kasetit. Elintarvikkeita, kosmetiikkaa ja vaatteita myydään vähemmän. Luksus ei kuitenkaan innosta, vaan verkosta haetaan mieluummin vessapaperia, maitoa ja vettä.

Suurimmaksi kompastuskiveksi nousee Ranskassakin pelko luottokortti- ja henkilötietojen väärinkäytöstä. Huonosti tunnettuihin kauppoihin suhtaudutaan epäluuloisesti ja kuluttajansuoja mietityttää. Valmistajan vakuus esimerkiksi toimivasta jälleenmyyntipalvelusta lisää merkittävästi ranskalaiskuluttajan ostohalukkuutta.

Toisaalta verkkobisnes tarjoaa uusia ulottuvuuksia markkinointiin. Interaktiivisuutta ja personointimahdollisuutta ei kuitenkaan vielä hyödynnetä riittävästi. Kohdennetulla markkinoinnilla on tutkimuksen mukaan vielä lihavat vuodet edessään.

Tuoreimmat osastosta