2000012366 - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Ruokakaupan kisa kovenee

Julkaistu: 25.10.2000 0:00

Ruotsalaisen emoyhtiön johto on asettanut Suomen Sparin tulevalle toimitusjohtajalle Pekka Kososelle erittäin kovat tavoitteet. K- ja S-ryhmän vahvasti hallitsemassa päivittäistavarakaupassa markkinaosuuden kaksinkertaistaminen on haastavaa, varsinkin kun hyvistä kauppapaikoista on aina niukkuutta. Perjantaina näkemyksiään esitellyt, vastanimitetty toimitusjohtaja Kosonen totesi itsekin, että markkinaosuuden tuntuva kasvattaminen vaatii liittoutumista ja varakkaan emon, Axfoodin, pääomia.

Viime vuosina S-ryhmä on kasvattanut markkinaosuuttaan K-ryhmän ja etenkin pienempien ketjujen kustannuksella. Parhaillaan K-ryhmä uudistaa ketjurakennettaan. Kunnianhimoinen Spar tuo Suomeen ruotsalaisen sisaryhtiönsä Hemköpin oppeja, joilla se haastaa modernia, jopa vihertävää ilmettä tavoittelevan S-ryhmän sekä palvelua ja laatua aina korostaneen K-ryhmän kaupat.

Sparin liittolaiseksi on eniten ehdotettu Tradekaa tai Wihuria, joista muutkin pelaajat ovat kiinnostuneita. Oma lukunsa on salamyhkäinen saksalainen halpaketju Lidl, joka käynnistää maihinnousunsa lähiaikoina. Lidlkin tarvinnee liittolaisen, ennen kuin se voi tosissaan aloittaa vyörytyksen.

S- ja K-ryhmät saavat lähivuosina aikaisempaa paljon kovemman vastuksen pienemmistä kilpailijoistaan. Tämä tekee hyvää alan kilpailulle, mutta myös pakottaa päivittäistavarakaupan entisestään tehostamaan ja modernisoimaan kaikkia rakenteitaan ja toimintatapojaan.

Tuoreimmat osastosta