2000011145 - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Digitelevisio ahdistaa pc-valmistajia nurkkaan

Julkaistu: 29.9.2000 0:00

Interaktiivinen digitelevisio on vuonna 2004 eurooppalaisille jo pc:tä tärkeämpi väylä internetiin, Forrester-tutkimuslaitos ennustaa. Arvio perustuu 11 Euroopan maassa vastikään tehtyyn kuluttajatutkimukseen.

Vaikka interaktiivisen digitelevision asema on Iso-Britannian markkinoita lukuunottamatta vielä aivan mitätön, Forrester ennustaa nopeata muutosta. Vuoteen 2005 mennessä 80 miljoonaa eurooppalaista kotitaloutta on hankkinut digitelevision. Nyt digitalouksia on Euroopassa vasta seitsemän miljoonaa.

Ennusteen toteutuminen merkitsisi pc:n ylivallan murtumista kuluttajien väylänä internetiin. Tutkimusta eilen Helsingissä esitellyt Edwin van der Harst Forresterin Hollannin yksiköstä muistutti, että eurooppalaisista 55 prosentilla ei edelleenkään ole tietokonetta kotonaan ja että työssään pc:tä käyttää on vain joka kolmas.

Internetin käyttömahdollisuus on 27 prosentilla eurooppalaisista. Suomessa luku on korkeampi, 41 prosenttia.

Yli puolet tietokonetta omistamattomista arvioi tutkimuksessa, ettei tarvitse pc:tä ja joka viidennen mielestä sen hankinta tulisi liian kalliiksi.

Sähköposti on tärkein internetiin menon syy 60 prosentille, ja pc:n ostaminen vain tätä tarkoitusta varten ei tuntunut mielekkäältä.

-Hyvin rakennettu sähköpostipalvelu on avaintekijä pc:n ja digi-television kilpailussa käyttäjistä, van der Harst arvioi.

Forrester löysi tutkimuksessaan neljä erilaista kuluttajaryhmää, joista suurimpaan, perinteisten kuluttajien joukkoon kuuluu peräti 60 prosenttia eurooppalaisista. Nämä uuteen teknologiaan varovaisesti suhtautuvat henkilöt hankkivat todennäköisemmin digitelevision kuin pc:n. Televisio on kuluttajille tuttu ja turvallinen joka kodin huonekalu, jonka kautta kuluttajat ovat valmiita omaksumaan uusia teknologioita.

Tuoreimmat osastosta