200007633 - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Markkinataloutta merellä

Julkaistu: 21.9.2000 0:00

Merenkulun kattavuus on puhuttanut alan asiantuntijoita jo pitkään. Verovapaan myynnin loppuminen EU:n sisäisestä liikenteestä on kurittanut erityisesti Merenkurkun matkustajaliikennettä, jossa tullivapaa kauppa todella loppui. Merenkurkun ainoa matkustajaliikennettä harjoittava yhtiö Sija Line ennakoi Merenkurkun liikenteen tuottavan tänä vuonna tappiota noin 40 miljoonaa markkaa, josta se saa Ruotsin ja Suomen valtioiden sekä kuntien tukena takaisin noin puolet.

Pelkkä verovapaa myyntikään ei takaa laivareittien kannattavuutta, jos markkinoilla on tarjontaa kysyntää enemmän. Tämän ovat saaneet kokea tänä kesänä Helsingin ja Tallinnan välillä liikennöivät niin sanotut pika-alukset. Vaikka matkustajamäärien ennakoidaan kasvavan viime vuoteen verrattuna jopa 80 prosenttia, se ei riitä, koska lauttapaikkojen määrä on vuodesta 1997 yli nelinkertaistunut. Nopeasti kasvanut kapasiteetti ja öljyn hinnan nousu ovat tehneet liikenteestä kannattamatonta.

Jotta liikenne saataisiin kannattavaksi, on toimintaa rationalisoitava. Tallink Finlandin toimitusjohtajan Keijo Mehkosen mukaan se tarkoittaa yhtiöiden niputtamista, yhteisyrityksiä ja ylikapasiteetin purkamista (Taloussanomat 20.9.).

Helsingin ja Tallinnan välisessä liikenteessä käydään kovaa hintakilpailua siitä, kuka jää henkiin. Kilpailu kuuluu markkinatalouteen, ja se näyttää toimivan ainakin Helsingin ja Tallinnan välisessä liikenteessä. Matkustajille se merkitsee edullisia syysmatkoja Tallinnaan.

Tuoreimmat osastosta