200007219 - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Kuluttajasuojalain muutos pieni pettymys kaupalle

16.9.2000 0:00

Kaupan alalla kuluttajansuojalain muutosta pidetään pienenä pettymyksenä. Lakia valmisteltaessa väännettiin peistä erityisesti etämyyntituotteen palautusoikeudesta.

Erikoiskaupan Liiton toimitusjohtajan Tiina Oksala-Leinon mukaan kaupan edustajat pyrkivät siihen, että Suomessa otettaisiin käyttöön EU:n etäsopimusdirektiivissä esitetty seitsemän työpäivän palautusaika. Tällöin palautusaika olisi ollut käytännössä yhdeksän päivää.

-Pyrimme yhtenäiseen linjaan muun Euroopan kanssa, mutta siihen ei nyt päästy, Oksala-Leino sanoo.

Suomi otti muuta Eurooppaa kuluttajamyönteisemmän linjan myös palautetun tuotteen postimaksujen osalta. Ainoastaan Suomessa ja Saksassa tuotteen myynyt yritys maksaa jatkossakin palautuksesta aiheutuvat postimaksut, muissa EU-maissa yritys saa laskuttaa tuotteen tilaajaa.

Oksala-Leino uskoo, että kuluttajansuojakäytäntöjen yhtenäistäminen EU:n ja Yhdysvaltain välillä palvelisi sähköisen kaupan laajenemista.

-Vielä suurempi ongelma sähköiselle kaupalle ovat tosin erilaiset verotuskäytännöt. Yhdysvalloissa on joitakin osavaltioita, joissa tuotteista ei makseta arvonlisäveroja lainkaan.

Nykyisin vallitseva kansainvälinen käytäntö on, että sähköisessä kaupassa noudatetaan ostajan kotimaan lainsäädäntöä. Oksala-Leinon mielestä tämä antaa suomalaisille yrityksille hyvät mahdollisuudet menestyä maailmalla, koska Suomea tiukempaa kuluttajanlainsäädäntöä on vaikea löytää.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?