200009884 - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Formulaa kotikutoisesti

Julkaistu: 13.9.2000 0:00

Mika Häkkisen ja Mika Salon menestys formularadoilla on saanut monen suomalaisen haaveilemaan maahan omaa F1-osakilpailua.

-Me suomalaiset olemme hyviä ja jämäköitä tapahtumien järjestäjiä, röyhistelee Sport Up Finlandin toimitusjohtaja Timo Hakala.

Formulakisoille hän sanoo ilomielin kyllä, jos koemarkkinoinnin kautta voidaan taloudellisesti perustella, että ne tuottavat voittoa eikä lasku lankea yhteiskunnan maksettavaksi.

Autourheilun Kansallisen Keskusliiton puheenjohtajan Jarmo Mahosen mielestä ongelman ydin ei ole kisojen saaminen tai niiden järjestäminen Suomeen.

-Kahdella huippukuskilla ja Suomen hyvällä maineella kilpailujen järjestäjänä kisat pitäisi saada helpostikin. Ensin on kuitenkin löydettävä radalle hyvä, ympäristöystävällinen ja palvelujen kannalta helppo sijainti ja rahoitettava suorituspaikan rakentaminen. Tutkimme vaihtoehtoja, Lavangon hanke näyttää tällä hetkellä varteenotettavimmalta, Mahonen kertoo.

Mahonen pitää yhteiskunnan tukea suorituspaikan rakentamiselle välttämättömänä. Kustannukset nousevat 250-350 miljoonaan markkaan. Siitä ei normaalin mallin mukaisesti ratayhtiö yksin selviäisi, vaikka yrityksiltäkin heruisi tukimarkkoja.

-Kyse ei ole pelkästä radan asfaltoinnista vaan palvelukokonaisuudesta. Ympärivuotista käyttöä on löydyttävä esimerkiksi Ranskan Magny Coursin tyyliin. Siellä radan viereen on rakennettu teknologiakylä.

F1-projektissa edetään harkitun hitaasti, ja Mahosen mukaan suunnitelmia paalutetaan nyt kymmenen vuoden aikajänteellä. Sponsorit varsinaiselle kisalle saadaan kuitenkin lähes kokonaan FIAn kautta. Loppujen lopuksi suomalaisille yrityksille jäisi aika pieni savotta hoidettavakseen.

-Myydyistä lipuista järjestäjä saa provisiot ja siinäpä se on, Mahonen osoittaa formulamarkkinoinnin raamit.

Mielikuvitukselle on siis kysyntää, jotta tämän markkinointimuurin yli pystyy kunnolla näkymään ja osallistumaan.

Tuoreimmat osastosta