2000011492 - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Keski-Euroopan valmistajia odotetaan Arlan paikalle

Julkaistu: 13.9.2000 0:00

Arlan vetäytyminen Suomen jogurttimarkkinoilta merkitsee vähittäishintojen nousua, koska nimenomaan Arla on pitänyt hintakilpailua yllä.

Suomalaisten jogurtinvalmistajien ilo voi jäädä kuitenkin lyhytaikaiseksi. Suomen Danonen toimitusjohtajan Kenneth Tarvosen arvion mukaan uutta kilpailua on todennäköisesti tulossa Keski-Euroopasta.

Ruotsalaisjogurtista ei nyt kuitenkaan ole kilpailijaksi.

-Eiköhän vahvistunut kruunu ollut kuljetuskustannusten ohella erittäin keskeinen syy Arlan vetäytymiseen, Tarvonen arvioi.

Sekä Arlan että Danonen jogurtit ovat olleet tänä vuonna puhtaasti tuontitavaraa. Danonen jogurtit tuodaan kuitenkin kokonaisuudessaan euroalueelta, Saksasta ja Ranskasta. Danonen mahdollisuuksia parantaa Tarvosen mukaan myös se, että eurooppalainen jogurttijätti on onnistunut neuvottelemaan erittäin huokeat kuljetussopimukset.

Valion tuoretuotteiden myynnistä vastaava johtaja Pentti Paloranta suhtautuu vakavasti Keski-Euroopasta tulevaan kilpailuun.

-Kaupan hyllyltä voi kuka tahansa todeta, että keskieurooppalaiset kilpailijat ovat täällä jo nyt ja monilukuisesti, Paloranta sanoo.

Ingmanilla luotetaan kaikkein voimakkaimmin kotimaisten valmistajien asemien säilymiseen.

-Uskon, että Arlan tapaus oli opetus kaikille halpamyyntiä Suomessa harkitseville. Niillä (Arlan) hinnoilla ei täällä voi yksinkertaisesti pärjätä, Robert Ingman arvioi.

Danone etsii Suomesta kumppania

Ulkomaiset tulokkaat eivät ole kotimaisille valmistajille pelkästään uhkakuva. Valio on päässyt tähän asti mittavimpaan yhteistyöhön ranskalaisen Yoplaitin kanssa. Valion valmistamalla Yoplait-jogurtilla on tuoreimpien tilastojen mukaan Suomessa noin neljän prosentin markkinaosuus.

Danone toimi puolestaan vuodenvaihteeseen asti vastaavanlaisessa tuotantoyhteistyössä Kainuun Osuusmeijerin kanssa, mutta yhteistyö päättyi kainuulaisten ajauduttua Aito-Maitoineen Valion leiriin.

Toimitusjohtaja Tarvosen mukaan Danone on kiinnostunut jogurtin tuotannon jatkamisesta Suomessa, jos vain sopiva kumppani löytyisi. Mahdollisuudet ovat kuitenkin vähissä, sillä monet pienemmät itsenäiset meijerit toimivat tiiviissä yhteistyössä Ingmanin kanssa.

-Meiltä puuttuu tällä hetkellä kilon paketti Suomen tuotevalikoimasta. Mutta jogurtin tuotannon aloittaminen meijerissä, jossa sitä ei aiemmin ole tuotettu, on aina valtava projekti, Tarvonen muistuttaa.

Ei pelkästään Valion mahdollisuus

Valion markkinaosuus jogurtissa oli AC Nielsenin keräämien tietojen mukaan tänä vuonna tammi-kesäkuussa noin 52 prosenttia. Valion ostamalla Aito-Maidolla oli hallussaan noin seitsemän prosenttia ja Valion kanssa yhteistyötä tekevällä Yoplaitilla noin neljä prosenttia.

Jos Valion lasketaan ottavan valtaosan Arlalta vapautuvista markkinoista, on Valion leirillä pian 65-66 prosenttia koko myynnistä eli erittäin hallitseva markkina-asema.

Tarvonen ja Ingman ovat kuitenkin varmoja siitä, että Valio ei pysty valtaamaan Arlalta vapautuvaa markkinasiivua kokonaisuudessaan.

-Kauppiaista ja asiakkaistahan se on kiinni. Valion osuuden kasvattaminen nykyisestä ei palvele ainakaan kauppiaan etua, kilpailun lisääminen sen sijaan kyllä, Tarvonen sanoo.

-Voidaan myös arvioida, että Arlaa ostaneet asiakkaat ovat keskimääräistä kokeilunhaluisempia, eivätkä siten välttämättä suosi Valiota.

Arlan jättämä aukko ei kuitenkaan ole suuri. Parhaimmillaan liki 20 prosentin markkinaosuutta pitäneellä Arlalla oli tämän vuoden tammi-kesäkuussa hallussaan enää vain neljä prosenttia Suomen koko jogurttimyynnistä.

Tuoreimmat osastosta