200006202 - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Sveitsin maatalous kohentaa imagoaan kohumainonnalla

Julkaistu: 8.9.2000 10:41

Pikkupoika juo sveitsiläisessä televisiomainoksessa maitoa, röyhtäisee kuuluvasti ja nauraa höröttää päälle. Latinomusiikki raikuu taustalla. Sveitsin maatalousyrittäjät haluavat parantaa kaupunkiväestön silmissä tunnettavuuttaan ja ovat aloittaneet kohua herättäneen lähes 11,5 miljoonan markan mainoskampanjan.

Maitohörpystä röyhtäisevän pojankoltiaisen lisäksi mainoksissa nähdään vanha ekstrovertti nainen, joka kahvilassa kastaa voisarvensa naapurin kahvikuppiin.

-Yritämme herättää näin kaupunkilaisten ja kuluttajien sympatiat maanviljelijöihin. Vain niin he ovat valmiita maksamaan reilun hinnan tuotteistamme, perustelee Sveitsin maanviljelijöiden liiton puheenjohtaja Melchior Ehrler mainoskampanjaa.

Tuomme elämän kaupunkiin -mainosteemaa täydentävät julisteet, joissa maaseutu ja kaupunki liitetään yhteen: vasemmalla puolella emäntä seisoo kurkkumaalla pötköt käsissään, oikealla lepäilee kaupunkilaisrouva kurkkuviipaleet kasvoillaan. Vasemmalla alppilehmä lampsii laitumella, oikealla karjapaimenhattuun ja minitoppiin pukeutunut blondi imee pillillä maitodrinkkiä.

Mainokset on suunnitellut Sveitsin saksankielisellä alueella sijaitseva berniläinen mainostoimisto Lang Gysi Knoll. Kampanjan suunnitellut luova johtaja Adrian Peter sanoo monien kaupunkisveitsiläisten ajattelevan yksioikoisesti: Maito saadaan maitopurkista ja maanviljelijät ovat vanhanaikaisia.

Sveitsiläisten maanviljelijöidenkin on hoidettava nyt tuotteidensa markkinointi itse. Juuri aloitetusta mainoskampanjasta tosin valtio maksaa vielä kolmanneksen.

Viime vuosikymmenellä

maanviljelijäliitto lanseerasi ensimmäisen imagomainossarjansa Hyvä, että Sveitsissä on maanviljelijöitä. Juuri silloin kuluttajat olivat väsyneitä maksamaan veroissaan maanviljelijöiden tukiaisia ja vielä kalliita tuotteita. He vaativat biotuotteita ja eläimille parempia oloja.

-Kampanjoiden ansiosta kuvamme on nyt parantunut muun väestön silmissä ensimmäistä kertaa vuosikymmeneen, Ehrler uskoo.

Ylenpalttisesti eivät sveitsiläismaajussit tohdi kampanjoissaan tabuja tökkiä. Pikkupoika röyhtäisee vain saksan- ja italiankielisen kanavan mainoksessa. Länsi-Sveitsin ranskankielisessä kulttuurissa huonoilla tavoilla ei myötätuntoa niitetä.

Tuoreimmat osastosta