200003888 - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Vakuuttavia pankkineuvoja

Julkaistu: 22.8.2000 0:00

Pitäkää varanne, pankkineuvojat ja varsinkin neuvojien asiakkaat. Pian yhteiset keskustelunne muuttuvat entistäkin vaikeammiksi ja sekaannuksen mahdollisuudet lisääntyvät huimasti. Pankit ovat vasta alkaneet muuttaa suuren yleisön konttoriverkkojaan sijoituspalveluiden jakelukanavaksi, kun päälle jo pukkaavat seuraavana haasteena vahinkovakuutukset.

On selvää, että useimmat pankkiasiakkaat tarvitsevat perinteisten pankkipalveluiden lisäksi myös erilaisia vakuutuksia, ja osa kaipaa myös perinteisiä talletuksia tai henkivakuutuksia monimutkaisempia sijoituspalveluita.

Siksi pankki-, sijoitus- ja vakuutuspalveluiden tarjoaminen yhdeltä ja samalta tiskiltä voi teoriassa olla hyvä idea. Käytännöstä ei ainakaan vielä ole mitään takeita. Ensimmäisenä laajamittaiseen kokeiluun lähtee Sampo-Leonia.

Suurin kysymysmerkki on enemmän inhimillinen kuin tekninen. Ja koska ollaan kännyköiden, internetin ja muun uuden tekniikan luvatussa maassa, hiovat pankki- ja vakuutuspalveluita tuottavat yhtiöt luultavasti tarmokkaammin tietojärjestelmiään kuin neuvojiensa valmiuksia.

Raha- tai vakuutusasioitaan hoitavalle asiakkaalle merkitsee ratkaisevan paljon, minkälaisia neuvoja ja vastauksia hän saa pulmatilanteisiinsa. Mitä suuremmista kysymyksistä - siis useimmiten summista - on kyse, sitä mieluummin suomalaiset edelleen keskustelevat pankki- tai vakuutusneuvojansa kanssa kasvotusten. Internetistä, muilta ilmoitustauluilta tai mainoslehtisistä löytyvistä esimerkeistä tai tuotekuvauksista on harvoin riittävästi apua oikeisiin tarpeisiin.

Sijoitusneuvonnan vieminen pankkikonttoreiden takahuoneista tiskin tuntumaan yhä laajemman asiakaskunnan saataville on periaatteessa ollut hyvää palvelua. Henkilökohtaisissa neuvontaistunnoissa on kuitenkin ollut helppo huomata, että monet laajastikin myydyt sijoitustuotteet voivat olla pöydän molemmin puolin yhtä vieraita ja vaikeita.

Pankin sijoitustutkimuksen tuottamien standardisuositusten sisälukuun perustuvilla neuvoilla ei ole kovin paljon arvoa. Jos edes osa neuvoista tai niiden perusteluista menee ilmiselvästi neuvojan ymmärryksen yli, asiakkaan ei kannata haaskata aikaansa arvailemalla, mahtoiko suosituksissa sittenkin olla itua.

Kun samoissa istunnoissa aletaan pian setviä vakuutuspulmia, ovat niin neuvoja kuin neuvottavakin taatusti lujilla.

Tuoreimmat osastosta