2000012741 - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Daimler Chrysler myy Kanadaan junanrakennusyhtiönsä Adtranzin

Julkaistu: 5.8.2000 0:00

Kanadalainen Bombardier nousee alan markkinajohtajaksi

Berliini Daimler Chrysler -konserni haluaa keskittyä kaikilla voimillaan autoihin ja myy junanrakennusyhtiönsä Adtranzin kanadalaiselle Bombardierille.

Bombardier nousee kaupalla maailman johtavaksi veturien ja junanvaunujen rakentajaksi ohi Alstomin ja Siemensin liikennetekniikan yksikön, jonka kanssa se viime vuonna neuvotteli fuusiosta.

Askelta on odotettu jo pidempään, sillä Adtranz, viralliselta nimeltään Daimler Chrysler Rail Systems, on tuottanut emoyhtiölleen tasaisesti tappiota, eikä julkisen liikenteen välineiden rakentaminen muutenkaan ole istunut parhaalla mahdollisella tavalla autokonsernille.

Rautateiden yksityistäminen on kiristänyt junanrakentajien kilpailua, ja Adtranzin johtaja Rolf Eckroth arvioi Taloussanomille kesäkuussa, että junanrakennusalalla on odotettavissa samanlainen keskittymisprosessi kuin lentokoneteollisuudessakin.

Kauppahinta on 790 miljoonaa euroa, mutta saattaa vielä pudota, sillä kanadalaisyhtiö ei ole kiinnostunut Adtranzin signaali- ja raidejärjestelmäpuolesta ja näiden myynnistä neuvotellaan vielä kolmansien osapuolien kanssa.

Adtranz nousi 1999 voitolle

Nykymuotoinen Adtranz syntyi 1996 kun Daimler Benziin kuuluva AEG ja ABB-konserni yhdistivät junanrakennusyhtiönsä. ABB irtosi yhtiöstä viime vuonna.

22 000 työntekijän yhtiö teki viime vuonna 3,4 miljardin euron liikevaihdon ja nousi ensimmäistä kertaa vuosiin niukasti voiton puolelle. Lähitulevaisuuskin näyttää hyvältä, sillä tämän vuoden alkupuoliskolla tilauskanta kasvoi 26 prosenttia 1,9 miljardiin euroon.

Bombardier valmistaa junien ohella pienempiä lentokoneita ja motorisoituja vapaa-ajan laitteita. Yhtiön neljäs toimiala ovat rahoituspalvelut. Koko konsernin liikevaihto oli viime vuonna 9,1 miljardia dollaria ja henkilökuntaa oli 56 000. Junanrakennuksen osuus tästä oli 2,3 miljardia dollaria ja 16 000 henkilöä.

Pääjohtaja Robert Brownin mukaan kauppa täydentää Bombardierin toimintaa sekä maantieteellisesti että tuotteiden ja palveluiden osalta. Erityisen houkuttelevaksi Adtranzin teki hänen mielestään sen loistava johto ja henkilökunta.

Kilpailuviranomaisilla ei pitäisi olla sanomista kaupan suhteen, sillä Bombardier on vahvimmillaan Pohjois-Amerikassa ja Adtranz Euroopassa.

Tuoreimmat osastosta