200007007 - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Yritykset miljoonilla mukana USA:n kesän puoluekokouksissa

Julkaistu: 3.8.2000 0:00

New York Tänään päättyvä republikaanisen puolueen puoluekokous Philadelphiassa tuli maksamaan noin 65 miljoonaa dollaria eli noin 420 miljoonaa markkaa. Samoissa summissa liikkuvat Los Angelesissa elokuun puolivälissä järjestettävän demokraattien puoluekokouksen kustannukset.

Molemmat puolueet saavat liittovaltion varoista 13,3 miljoonan dollarin avustuksen puolueen presidentti- ja varapresidenttiehdokkaan nimeävän kokouksen järjestämiseen, loput kustannukset katetaan yrityksiltä ja yhteisöiltä haalittavilla lahjoituksilla.

Kerran neljässä vuodessa järjestettävät puoluekokoukset ovat jättitapahtumia. Kansakunnan televisiosilmät suuntautuvat neljäksi päiväksi kokouspaikkakunnalle, ja kaupunki täyttyy poliittisista osavaltion ja kansallisen tason poliittisista vaikuttajista.

Republikaanien puoluekokoukseen osallistui yli 4 000 valtuutetun lisäksi yli 15 000 tiedotusvälineiden edustajaa, jotka jättävät kaupunkiin aimo tukun rahaa. Chicagon aluekeskuspankki arvioi demokraattien vuoden 1996 puoluekokouksen poikineen Windy Citylle 132 miljoonaa dollaria.

Sekä Philadelphian että Los Angelesin kaupungit lupautuivat keräämään paikallisilta yrityksiltä ja yhteisöiltä 35-50 miljoonaa dollaria tukea, mikäli saavat puoluekokouksen järjestääkseen. New Jerseyn ja Pennsylvanian osavaltiot ovat tukeneet republikaanien kokousta yhteensä 17 miljoonalla dollarilla, minkä lisäksi Philadelphian kaupunki on junaillut järjestelytoimikunnalle 20 miljoonan dollarin luoton.

Los Angelesin kaupunki on lahjoittanut demokraateille neljä miljoonaa dollaria kokousjärjestelyihin.

Päävastuun kokousten rahoittamisesta kantavat kuitenkin yritykset, mikä myös näkyy molempien puolueiden kokouksissa. Republikaanisen puolueen presidenttiehdokkaaksi turhaan pyrkineen senaattori John McCainin ankarasti arvostelemassa vaalirahoituslainsäädännössä on suuryrityksen mentävä porsaanreikä. Yritykset voivat syytää puoluekokouksen järjestelytoimikunnalle miljoonia niin sanottua pehmeää rahaa, kunhan niitä ei käytetä suoraan ehdokkaiden mainostamiseen.

Vauhtia markkinointiin ja kiiltoa yrityskuvaan

Yritykset antavat tukeaan sekä riihikuivina seteleinä että tavara- ja palvelulahjoituksina, joista ei tarvitse tehdä julkisesti edes minkäänlaista tiliä.

Niinpä sekä demokraattien että republikaanien puoluekokousväki puhuu Motorolan kännyköihin, lentää United Airlinesin ja US Airwaysin lennoilla, ajelee kokouspaikkakunnalla General Motorsin ja DaimlerChryslerin tuliterillä autoilla ja naputtelee puheenpätkänsä Microsoftin Word-ohjelmalla.

Suuryrityksistä muun muassa liittovaltion tietoliikennekomission ja poliittisten päättäjien linjanvedoista riippuvainen AT&T-puhelinjätti tukee Microsoftin ja General Motorsin ohella molempia puolueita. Tupakkayhtiönä tunnetun Philip Morrisin elintarvikebisneksestä vastaava Kraft-yhtymä valmisti Philadelphian kokoukseen republikaanien tunnuseläintä muistuttavia norsu-makaroneja ja demokraatit saavat vajaan kahden viikon kuluttua popsia aaseja.

Vastineeksi miljoonapanostuksestaan yritykset ovat pystyttäneet kokouspaikkojen läheisyyteen omat näyttelytilansa, jossa kokousedustajilla on mahdollisuus hieroa kontaktipintoja notkuvien pitopöytien ääressä ja kuunnella yritysmaailman toiveita.

-Tiedämme saavamme tästä vauhtia markkinointiimme ja kiiltoa yrityskuvaamme. Tämä on tarkoituksenmukainen sijoitus, perusteli DaimlerChrysler -yhtymän edustaja Robert Liberatore uutistoimisto Reutersille yhtiön näkyvää panostusta Philadelphian kokoukseen.

Tuoreimmat osastosta