2000011626 - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Etämyyntilaki hankaloittaa kansainvälistä verkkokauppaa

Julkaistu: 1.8.2000 13:45

Lakiehdotus poikkeaa oleellisesti muun Euroopan säädöksistä

Yrittäjät pelkäävät, että hallituksen esitys internetkauppaa säätelevästä laista hidastaisi verkkokaupan kehittymistä. Suomen Yrittäjien lainopillisen asiamiehen Tytti Peltosen mielestä olisi tärkeää, että Suomen lainsäädäntö olisi yhtenäinen muun Euroopan kanssa. Näin Suomessa pystyttäisiin edistämään verkkokauppaa ja sen toimivuutta.

-Verkkokaupan yleistyessä sääntöjen pitäisi olla yhdenveroisia. Suomen säännöt eroavat esimerkiksi palautusoikeuden ja -kulujen osalta. Se asettaa suomalaiset yrittäjät eriarvoiseen asemaan muihin maihin verrattuna, Peltonen sanoo.

-Lainsäädäntöä on muutettava vastaamaan nykyajan tarpeita, mutta pelisääntöjen pitäisi olla Euroopassa yhtenäiset. Suomen tehtävä verkkokaupan edelläkävijänä olisi edesauttaa oikeansuuntaista kehitystä, Peltonen perää.

Erityistä tarkastelua vaatisi hänen mukaansa myös Suomen luototuskäytäntö, joka poikkeaisi muusta Euroopasta. Jos kuluttaja käyttää peruuttamisoikeuttaan, myyjän neuvottelema luotto peruuntuu ja luotonantaja joutuu palauttamaan kuluttajalle saamansa maksun.

-Lakimuutoksen jälkeen olisi vaikeampi saada luotonantajia mukaan, mikä rajoittaa yritysten toimintaa ja vähentää kuluttajankin mahdollisuuksia, Peltonen luettelee. Hän ei lähde arvioimaan, vaikeuttaisiko valmisteilla oleva etämyyntilaki uusien yrittäjien ryhtymistä verkkoliiketoimintaan.

-Joitakin vaikutuksia saattaa olla, mutta vaikutusten laajuutta on vaikea arvioida, hän sanoo.

Palautusoikeus kiistakapulana

Uusi laki rajaisi palautusoikeuden monien tuotteiden osalta kokonaan pois. Aiemmin tuotteen kuin tuotteen on voinut palauttaa, kunhan se on suurin piirtein alkuperäisessä kunnossa. Palautettavien tuotteiden osalta Suomessa kaavaillaan palautusajaksi neljäätoista päivää, kun se useimmissa Euroopan maissa on viikon. Aiemmin palautusoikeus on koskenut vain koti- ja postimyyntiä, muutoksen myötä laki koskee kaikkea etämyyntiä, kuten verkkokauppaa.

Internetissä asiakas hakeutuu itse haluamansa tuotteen luo, ja Peltosen mielestä pitäisikin pohtia, tarvitseeko näin aktiivinen ostopäätös samanlaista palautusoikeutta kuin perinteinen postimyynti.

-Ulkomaalaiset yrittäjät, jotka tarjoavat tuotteitaan Suomessa, eivät todennäköisesti tule käytäntöjään muuttamaan. Periaatteessa pitäisi noudattaa kuluttajan kotipaikan lakia, mutta lainsäädäntöjen erilaisuus hankaloittaa verkkokaupan kansainvälistä toimimista, Peltonen sanoo.

Oikeusministeriön lainsäädäntöjohtaja Mikko Könkkölä vahvistaa, että sähköisessä kaupassa noudatetaan kuluttajan kotimaassa voimassa olevaa lainsäädäntöä.

-Se on vallitseva tapa, vaikka periaatteessa laki edellyttäisi tuotteiden kauppaamisen kohdistamista juuri kyseiseen maahan.

Könkkölän mukaan täydellinen harmonisointi ei ole vielä näköpiirissä, mutta toteutuu pitkällä aika välillä.

Osin myös yrittäjänsuojalaki

Perinteisessä levykaupassa voi kuunnella levyn ennen ostopäätöstä, sähköisessä kaupassa sama olisi helppo toteuttaa, mutta kopiointisuojaus ajaa edelle.

-Tähän olisi varmasti löytynyt muitakin ratkaisuja kuin lainsäädäntötason menettely. Kopiointisuoja voitaisiin toteuttaa esimerkiksi teknisin ratkaisuin, Kuluttajaviraston lakimies Kari-Matti Lehti pohtii.

Yrittäjän kannalta lainsäädäntötie on kuitenkin kustannustehokkain. Tämän myöntää myös Suomen Yrittäjien Tytti Peltonen.

Uusi kuluttajansuojalaki toisi yrittäjille muitakin etuja. Lakiesityksessä sähköisen kaupan harjoittajalle taataan kohtuulliset kulut tuotteiden palautustapauksissa. Ennen palautuskulut olivat myyjän vastuulla riippumatta summasta, nyt ainoastaan silloin, kun tuote voidaan palauttaa tavanomaisella tavalla postitse.

Tuoreimmat osastosta