Nissan Patrolilla ei mennä ahtaisiin paikkoihin

Julkaistu:

Vetokykyä, tilaa

ja turvallisuutta

Nissan Patrolilla ei mennä ahtaisiin paikkoihin

Uusi Nissan Patrol on suuri auto. Sen konepelti on aikuisen miehen rinnan korkeudella ja autoon täytyy kiivetä kuin kuorma-autoon. Nissan Patrol GL kilpailee Suomessa vahvimmin Mitsubishi Pajeron kanssa niin kokoluokaltaan kuin hinnaltaankin. Molempien autojen hinnat ovat alle 400 000 markan luokassa.

Uudessa Patrolissa on nyt kokonaan uusi ja edistyksellinen kolmen litran suorasuihkutus-dieselmoottori. Kone tuottaa turbon ja välijäähdyttimen voimin 158 hevosvoimaa ja muhkean 354 newtonmetrin väännön. Tehoja tosin tarvitaankin, sillä auto painaa vajaat 2 500 kiloa ja sillä on pituutta reilut viisi metriä ja leveyttä 193 senttiä. Korkeutta on 185,5 senttiä, joten otsapinta-ala on huomattava.

Patrol on täysikokoinen ja täysiverinen maastoauto. Koeajoauto oli varustettu automaattivaihteistolla, mutta siitä huolimatta siinä oli kytkettävä nopea ja hidas neliveto, keskitasauspyörästön lukitus ja napalukot. Renkaat ovat valtavat ja maavara 21,5 senttiä, joten eteneminen maastossa sujuu hyvin. Pahin rajoite on auton koko. Suomalaiset metsätiet käyvät nopeasti ahtaiksi viiden metrin autolle, jossa akselivälikin on jo lähes kolme metriä.

Tila-auton tilavuutta

Patrol GL on hyvin varusteltu auto. Automaattinen ilmastointi, sähköikkunat, lisälämmitin takamatkustajille sekä kompassi ja lämpömittarit kuuluvat asiaan. Ohjauspyörä on nahkapäällysteinen ja erilaisia lokeroita ja säilytystiloja on tarjolla yllin kyllin.

Parasta matkustajien kannalta autossa ovat kuitenkin erinomaiset tilat. Penkkirivejä on kolme. Takimmaiset penkit saa sujuvasti joko tavaratilan seinälle tai kokonaan pois. Perinteisellä takapenkillä on hyvät tilat kolmelle.

Erikoisuutena on kummallekin sivumatkustajalle oma alas taittuva keskikyynärnoja. Edessä tilat ovat erinomaiset ja näkyvyys korkealta on kaikkiin suuntiin hyvä.

Kuljettavan edessä massiivinen konepelti näyttää valtavan suurelta. Vaikutelmaa korostaa välijäähdyttimen ilmanottoaukon kohouma. Massiivinen konepelti on hyvä muistutus auton koosta. Ainakaan epähuomiossa ei kukaan voi autoa aivan ahtaimpaan kaupunkiparkkiruutuun tunkea.

Nissan Patrolin ajo-ominaisuudet ovat kookkaaksi autoksi hyvät. Auto kulkee hyvin suoraan niin maantiellä kuin kaupungissakin. Kaarteissakaan auto ei varsinaisesti kallistele. Pikemminkin ongelmana on kuljettajan huimaus. Korkealla sijaitseva painopiste tekee matkustajiin kohdistuvista kulmakiihtyvyyksistä vahvan tuntuisia.

Maantiemontuissa auton jousitus on hyvä. Kaupungissa terävät töyssyt sen sijaan kuuluvat selvästi. Nissanissa oleva erillinen runkorakenne sen sijaan tekee siitä jokseenkin tunteettoman teiden päällysteiden laadulle. Tieäänet eivät kuulu matkustamoon juuri lainkaan. Tässä suhteessa Nissan Patrol on selvästi edustusluokan henkilöautojakin hiljaisempi.

Raakalainen moottoriksi

Hiljainen matkustamo saa kuitenkin huomion kiinnittymään moottoriääniin. Ne kuuluvat erityisesti kiihdytettäessä. Yllätykseksi uusi kolmen litran moottori on toteutettu vain nelisylinterisenä. Erilaiset värinät on kyllä eliminoitu kiitettävästi, mutta karkea työkonemainen ääni on jäljellä. Tyhjäkäynnillä ja kiihdytyksissä Petrolin moottoriääni tuo mieleen kuorma-auton. Tässä suhteessa ääni ei sovi tyyliin.

Moottorin suorituskyky sen sijaan on suhteellisen hyvä. 16 sekunnin kiihtyvyys sataan kilometriin ei paperilla päätä huimaa, mutta käytännössä autolla ehtii aika hyvin. Paino tekee kiihtyvyydestä tasaista ja pehmeää. Ilmiötä lisää hyvin ja pehmeästi toimiva automaatti. Hyvä vääntö tekee matkanteosta jouhevaa. Valitettavasti automaatti ei täysin mahdollista hyvän väännön hyödyntämistä, koska laatikko vaihtaa pienemmälle jo hyvissä ajoin ennen varsinaisen vedätysvaiheen alkamista.

Palaa se dieselkin

2,5-tonnisen auton pehmeä kulku ei viimeisimmästä tekniikasta huolimatta tapahdu itsekseen. Patrol kuluttaa maantievoittoisessa ajossa 12,5 litraa dieselöljyä sadalle kilometrille. Rauhallisessa maantieajossa voidaan päästä jopa alle 10 litran. Kaupungissa naftaa kuluu jo yli 14 litraa.

Kulutuksen kautta Patrolissa voi helposti havaita eroja maantiellä ja maantiellä. Suuri otsapinta-ala lisää kulutusta moottoritievauhdissa melkoisesti. Ero 120 kilometrin ja 80 kilometrin kulutuksessa on suuri. Mäet lisäävät myös dieselin menekkiä. 2,5 tonnin nostaminen mäen päälle vaatii energiaa.

Kenelle Nissan Patrol sitten on tehty? Kysymys on hyvä ja se koskee kaikkia raskaita maastoautoja. Ostaja maksaa kunnon maasto-ominaisuuksista Patrolin tapauksessa noin 100 000 markkaa. Hinta on perusteltu, jos omistajalla on raskaita vetotarpeita. Patrolilla voi vetää jopa yli kolmen tonnin painoisia perävaunuja. Käyttäjät löytyvätkin veneilyn, asuntovaunuilun tai vaikkapa hevosurheilun harjoittajien joukoista.

Hirvet eivät hypi silmille

Tietenkin mökkeilijä, jonka vapaa-ajanpaikka on huonojen tieyhteyksien päässä voi päätyä Patroliin. Toisaalta 100 000 markalla perusparantaa jo pitkän pätkän heikompaakin mökkitietä.

Amerikassa on Patrolin kaltaisten autojen hankinnalle keksitty vielä yksi syy ja se on turvallisuus. 2,5 tonnin painoinen rautamöhkäle on aikamoinen väline Suomen maanteillä. Olo on turvallinen. Hirvet eivät hypi silmille ja kolareissakin on aina voittavalla puolella, jos vain onnistuu välttelemään rekat.

Muille tiellä kulkijoille tilanne onkin sitten päinvastainen.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Nainen luuli löytäneensä itselleen unelmien kodin järvenrannalta Kainuusta – järkyttävä totuus paljastui, kun viranomainen huomasi oudon fontin pöytäkirjassa

    2. 2

      Kommentti: Mistä kaikille kauppakeskuksille riittää asiakkaita?

    3. 3

      Kommentti: Möläytin kyläpaikassa jotain, mitä ei olisi pitänyt – raha-asiat ovat monimutkaisempia kuin itse olettaa

    4. 4

      Punta ponkaisi ylimmilleen viiteen kuukauteen brexit-sovun jälkeen

    5. 5

      Ericssonin tulos löi odotukset

    6. 6

      Telian tulos laski, mutta käyttökate parani

    7. 7

      Riittääkö Triplaan asiakkaita? Asiantuntija: ”Solmu­kohta­harha” voi koitua kauppa­keskuksen kohtaloksi

    8. 8

      Painajaisperinnöistä yksi on yli muiden – ”Kukaan ei huoli edes ilmaiseksi”

    9. 9

      Kiinteistökuningatar Kaisa Liskin yritys ei ole maksanut palkkoja – myös Työllisyysrahasto karhuaa maksuja

    10. 10

      Ekonomisti: On vain yksi kestävä tapa varmistaa, että työssäkäyville on tarpeeksi asuntoja

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nainen luuli löytäneensä itselleen unelmien kodin järvenrannalta Kainuusta – järkyttävä totuus paljastui, kun viranomainen huomasi oudon fontin pöytäkirjassa

    2. 2

      Painajaisperinnöistä yksi on yli muiden – ”Kukaan ei huoli edes ilmaiseksi”

    3. 3

      Kiinteistökuningatar Kaisa Liskin yritys ei ole maksanut palkkoja – myös Työllisyysrahasto karhuaa maksuja

    4. 4

      Kommentti: Möläytin kyläpaikassa jotain, mitä ei olisi pitänyt – raha-asiat ovat monimutkaisempia kuin itse olettaa

    5. 5

      Ekonomisti: On vain yksi kestävä tapa varmistaa, että työssäkäyville on tarpeeksi asuntoja

    6. 6

      Riittääkö Triplaan asiakkaita? Asiantuntija: ”Solmu­kohta­harha” voi koitua kauppa­keskuksen kohtaloksi

    7. 7

      Bloomberg: Kone neuvottelee Thyssenkruppin hissien ostosta yhdessä sijoitusyhtiön kanssa

    8. 8

      Onni potkaisi lomaa odottavia – näin kikkailemalla saat pitkät vapaat jouluna

    9. 9

      Vaimon paha kolari mullisti Voiton, 75, elämän kertaheitolla – ”Pahinta oli persoonallisuuden muutos”

    10. 10

      Maatila myynnissä, lähtöhinta euron – tällaisia asumuksia Suomesta saa pikkurahalla

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Lääkäri huomasi kahvihuoneen seinällä omituisen lapun – uskoo, että siihen kiteytyy koko terveydenhuollon jättiongelma

    2. 2

      Painajaisperinnöistä yksi on yli muiden – ”Kukaan ei huoli edes ilmaiseksi”

    3. 3

      Esko Ylisen Halpa-Halli laajeni hurjasti ja suututti kilpailijat – sitten viinaan retkahtanut nuori liike­mies teki täys­käännöksen, joka yllätti kaikki

    4. 4

      Nainen luuli löytäneensä itselleen unelmien kodin järvenrannalta Kainuusta – järkyttävä totuus paljastui, kun viranomainen huomasi oudon fontin pöytäkirjassa

    5. 5

      Näin lainakatto vaikuttaisi sinuun – katso, millaiseen kotiin tulosi riittäisivät

    6. 6

      Juha, 57, teki Kauhukeittiötä, nyt ei saa töitä millään, vaikka on lähettänyt kahden vuoden aikana yli 300 hakemusta

    7. 7

      Toivo Sukari aikoo myydä Seinäjoen Ideaparkin – vain yksi kauppakeskus jää: ”Se on minulle kuin lapsi”

    8. 8

      Tässä ovat 3 mokaa, joilla voit pilata osakesäästötilin hyödyt – vaarana 7 300 euron lasku

    9. 9

      Riittääkö Triplaan asiakkaita? Asiantuntija: ”Solmu­kohta­harha” voi koitua kauppa­keskuksen kohtaloksi

    10. 10

      Kiistelty ”paskalaki” astuu voimaan kahden viikon päästä – yli 100 000 kiinteistössä muutokset on vielä tekemättä

    11. Näytä lisää