Vihreää ketsuppia, kiitos!

Julkaistu:

Lontoo Vihreä on kyllä shokkiväri aikuisille, mutta lapsilla ei ole samanlaisia mielleyhtymiä, vakuuttaa ketsuppivalmistaja Heinz, joka aikoo tuoda markkinoille uuden vihreän ketsupin.

Yhtiö tutki kauan ja hartaasti ketsuppivärejä lapsiryhmissä ja huomasi, että lasten mielestä uusi väri on piristävä. Heille olisi kelvannut sininenkin, mutta Heinzin mielestä vihreä sopii keittiöön paremmin.

Vihreä ketsuppi poikkeaa Heinzin perinteisestä punaisesta myös pakkauksellaan: pullo on tiimalasin muotoinen ja siitä tulee ketsuppia ohuena norona. Perinteinen punainen ketsuppi purskahtaa yhä purkistaan arvaamattomasti, mutta vihreän osumatarkkuus riittää vaikkapa piirtämiseen.

Uusi ketsuppi tulee amerikkalaisiin supermarketteihin lokakuussa. Mikäli myyntiodotukset täyttyvät, Heinz lanseeraa sen myös Eurooppaan. Yhtiö uskoo, että vastaisuudessa jääkaappien ovissa on yhden ketsuppipullon sijasta kaksi pulloa. Samalla ketsupin kulutus kasvaa.

Vihreä ketsuppi on vain yksi esimerkki lapsille tehdyistä tuotteista ja niiden markkinoinnista. Aikuisia Heinz ei tuotteellaan edes tavoittele.

Kansainvälisten elintarvikejättien ote lapsista vahvistuu koko ajan. Isossa-Britanniassa kuluttajajärjestöt - ja jopa kauppa - ovat asiasta huolissaan, mutta trendin kääntymistä ei ole näköpiirissä. Lapsille suunnatun markkinoinnin pelisäännöt saattavat tiukentua, mutta isojen yritysten markkinointia niillä tuskin voidaan leikata.

Näkyvintä lapsille suunnattua mainontaa edustavat erilaiset keräilysarjat, kilpailut tai arpajaiset sekä tuttujen sarjakuvahahmojen käyttö tuotenimissä ja -pakkauksissa.

Osa valmistajista uskoo vanhempien vaikutusvaltaan. Mainonta antaa mielikuvan tuotteen terveellisyydestä kehumalla vaikkapa vitamiinilisiään.

Britannian kolmanneksi myydyin teollisesti valmistettu juoma on Sunny Delight, appelsiinimehu, jota saa vain kylmäkaapeista. Juoma ei säilyäkseen kaappeja tarvitse, mutta sen sijoituspaikka antaa mielikuvan tuoreudesta. Mehumainen vaikutelma perustuu kasvisrasvoihin ja sakeutusaineisiin, sillä appelsiinimehua siinä on lopultakin vain viisi prosenttia.

Monet maitopohjaiset jälkiruuat ovat hyvin makeita. Valmisaterioissa puolestaan on paljon rasvaa ja suolaa, ja yleensä hyvin vähän kalaa tai lihaa. Useimmissa kalapuikoissa on alle puolet kalaa. Eräässä kananugget-ateriassa kanan osuus on vain kolme prosenttia.

Isossa-Britanniassa elintarvikejäteillä on myös vahva ote kouluista ja neuvoloista. Koulujen on vaikea vastustaa niiden välipala-automaatteja, koska ne tuottavat rahaa koulun omaan käyttöön. Yritykset jakavat mielellään myös opetusmateriaaleja.

Yhtiö nimeltä First Impressions Marketing jakaa jo leikki-ikäisille namipusseja, joiden avulla elintarvikevalmistajat saavat brändinsä pikkulasten tietoisuuteen.

Brittilapsi syö vuosittain 18 kiloa suklaata, kuusi kiloa sipsejä, viisi kiloa keksejä ja kuusi kiloa valmisvanukkaita. Elintarvikejättien on pakko olla tyytyväisiä markkinointinsa tuloksiin.

Viidesosa brittilapsista ei koskaan syö hedelmiä. Vain viidesosa syö mielellään hedelmiä, salaatteja ja vihanneksia. Pian kymmenesosa lapsista on vakavasti ylipainoisia ja pikkuisen pullealta vaikuttaa jo joka kolmas. Painoa lisää heikon ruokavalion ohella myös liikunnan puute.

Kansallinen terveystutkimus paljasti äskettäin, että brittilasten ruokavalio on nykyisin ravinto-opillisesti heikompi kuin 1950-luvulla, jolloin vielä kärsittiin sodanjälkeisestä pula-ajasta. Nykyajan lapset saavat vähemmän kuituja, kalsiumia, vitamiineja ja rautaa. Energiastaan he saavat entistä suuremman osan sokerista, kun 1950-luvun lapset kuluttivat rasvoja ja proteiineja.

Kun Food Commission tutki 358 lapsille suunnattua elintarviketta, se totesi, että vain kymmenen prosenttia niistä oli terveellisiä. Peräti 77 prosenttia sisälsi ylisuuren määrän tyydyttyneitä rasvoja, sokeria ja suolaa.

Kaupan suhtautuminen tilanteeseen on kaksijakoista. Useimmat supermarketit eivät siitä välitä, mutta nekin, jotka välittävät, eivät tee juuri mitään. Kauppaketjuista Co-op ja Iceland ovat päättäneet, että niiden omilla merkeillä valmistetut lastentuotteet ovat terveellisiä. Toisaalta ne kuitenkin myyvät kaikkia muitakin tuotteita mukisematta.

Elintarvikejättien kritisoimisen voi kääntää myös toisin päin. Miksi ihmeessä kukaan ei markkinoi tuoreita ja terveellisiä raaka-aineita hauskasti? Missä viipyvät Simpson-omenat, Voita videopeli -porkkanat, Kippari-Kallen lohipalat ja vaikkapa intiaanipäällikön filepihvit?

Yliopistoväen tekemät tutkimukset terveellisen ruuan markkinoinnista lapsille ovat rohkaisevia. Kun kahden koulun oppilaat saivat vihannestietoutta sarjakuvahahmojen ja näyttelijöiden avulla, herneitä popsivien lasten osuus nousi 21 prosentista 87 prosenttiin. Päärynät kelpasivat 33 prosentin sijasta 77 prosentille. Toki Walesin yliopiston tutkimuskampanja oli intensiivinen, mutta toisaalta myös kertaluonteinen.

Mitäköhän omenoiden tukkumyyjät saisivat aikaan, jos heillä olisi käytössään Sunny Delightin 80 miljoonan markan vuosibudjetti? Tai porkkanakauppiaat sipsimerkki Hula Hoopsin 70 miljoonalla markalla?

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Onko 2 600 euroa kuukaudessa ylellisyyttä? Näin lukijat kommentoivat: ”On päiviä jolloin elän pelkällä kahvilla ja leivällä”

    2. 2

      Suomalaisten sähkölaskut kallistuivat rajusti yhdessä vuodessa – tuusulalainen Jukka turvautui omiin konsteihin: ”Minulla ei hinta nouse!”

    3. 3

      Wahlroos pörssinoususta: ”Näyttää epäilyttävästi kuolleen kissan pompulta”

    4. 4

      Nokia ilmoitti yli 1 300 työntekijän vähentämisestä – ”Etumatkaa ei saa antaa kaverille lainkaan”

    5. 5

      Suomalaisen tislaamon toimitusjohtaja: ”Toivon, että britit tulevat järkiinsä”

    6. 6

      Mytty kaapissa olikin 150 000 euron arvoinen – perinnön voi hassata hätiköinnillä

    7. 7

      Petrus Pennanen myi tekoälyfirman miljoonilla – Juhli kauppoja yllättämällä tuntemattomat asiakkaat Alepassa

    8. 8

      Oletko matala-, keski- vai korkeatuloinen? Yksi kuva näyttää miten tienaat ikäluokkaasi verrattuna

    9. 9

      HS-mielipide: Väärään ruutuun merkitty rasti voi laukaista työttömän syöksykierteen: ”Onko kohtuullista jättää ihminen kokonaan ilman tuloja?”

    10. 10

      Nyt puhuvat köyhtyvät kolmekymppiset: ”Olen oppinut pelkäämään silloinkin kun kaikki vaikuttaa menevän hyvin”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Suomalaisten sähkölaskut kallistuivat rajusti yhdessä vuodessa – tuusulalainen Jukka turvautui omiin konsteihin: ”Minulla ei hinta nouse!”

    2. 2

      Onko 2 600 euroa kuukaudessa ylellisyyttä? Näin lukijat kommentoivat: ”On päiviä jolloin elän pelkällä kahvilla ja leivällä”

    3. 3

      Oletko matala-, keski- vai korkeatuloinen? Yksi kuva näyttää miten tienaat ikäluokkaasi verrattuna

    4. 4

      Nokia aloittaa yt-neuvottelut – aikoo vähentää 350 Suomessa

    5. 5

      HS-mielipide: Väärään ruutuun merkitty rasti voi laukaista työttömän syöksykierteen: ”Onko kohtuullista jättää ihminen kokonaan ilman tuloja?”

    6. 6

      Petrus Pennanen myi tekoälyfirman miljoonilla – Juhli kauppoja yllättämällä tuntemattomat asiakkaat Alepassa

    7. 7

      Nokia ilmoitti yli 1 300 työntekijän vähentämisestä – ”Etumatkaa ei saa antaa kaverille lainkaan”

    8. 8

      Wahlroos pörssinoususta: ”Näyttää epäilyttävästi kuolleen kissan pompulta”

    9. 9

      Nyt puhuvat köyhtyvät kolmekymppiset: ”Olen oppinut pelkäämään silloinkin kun kaikki vaikuttaa menevän hyvin”

    10. 10

      Mytty kaapissa olikin 150 000 euron arvoinen – perinnön voi hassata hätiköinnillä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Suosittu muoti­kauppa lopettaa yllättäen, takana huippu­tulos – omistaja Pauliina lataa nyt suorat sanat bisneksestä

    2. 2

      Kommentti: Katso kuulutko häviäjien ikäryhmään – karu havainto kolmekymppisten tienaamisesta

    3. 3

      Kaarinalla, 40, on Suomen yleisin palkka: kertoo, mihin 2 600 euroa riittää – ”Se jatkuva miettiminen saa minut varpailleni”

    4. 4

      Suomalaisten sähkölaskut kallistuivat rajusti yhdessä vuodessa – tuusulalainen Jukka turvautui omiin konsteihin: ”Minulla ei hinta nouse!”

    5. 5

      ”Järkkykorkeat” vuokrat saivat yrittäjän sulkemaan liikkeen – Katso, tästä kuinka kallis Helsinki on kauppiaalle

    6. 6

      Tämä mies tuntee huonot pomot, koska oli itse sellainen: ”20 prosenttia johtajista pitäisi potkia heti pois”

    7. 7

      Onko 2 600 euroa kuukaudessa ylellisyyttä? Näin lukijat kommentoivat: ”On päiviä jolloin elän pelkällä kahvilla ja leivällä”

    8. 8

      Oletko matala-, keski- vai korkeatuloinen? Yksi kuva näyttää miten tienaat ikäluokkaasi verrattuna

    9. 9

      Myös OP alkaa periä maksuja ahkerilta käteisnostajilta

    10. 10

      Kaj, 66, nostaa täyttä eläkettä – ja tekee bisnestä liki puoli miljoonaa vuodessa

    11. Näytä lisää